„Criza este cea mai binecuvantata situatie care poate aparea pentru tari si persoane, pentru ca ea atrage dupa sine progrese. In perioada crizei se nasc inventiile, desco­peririle si marile strategii”, spunea Albert Einstein. Con­tinuarea, deloc magulitoare, „adevarata criza este criza incompetentei”, arata, de fapt, ca exista ceva mult mai rau decat criza noastra cea de toate zilele, de care pare imposi­bil sa scapam.

Privind retrospectiv, omenirea a traversat multe crize. 11 doar din 1929 incoace, dintre care cel putin doua s-au transformat in crize globale. Dar cuvantul criza a intrat in vocabularul cotidian inca din antichitate, cand aurul dacic a provocat prima criza mondiala. Apoi alte si alte crize, astfel incat mai marii lumii - in ale gandirii - vorbesc de o anumita ciclicitate. E ca la cutremure, ar spune un analist de pe la noi: o data la 20-30 de ani trebuie sa vina unul mare. Revenind in vremurile si pe meleagurile noas­tre, la toate acestea se adauga crizele de zi cu zi. Cad bursele, se prabuseste moneda nationala, cad guverne, se inchid afaceri...

Este limpede, insa, ca pentru toate acestea exista un numitor co­mun: criza de idei. Cei de-acum 4 ani in care cuvintele de ordine au fost recesiune, colaps, falimente, somaj, reduceri, au cernut nu numai mediul de afaceri, ci si statutul multora din­tre romani. Dar aidoma altor crize, cei care s-au reinventat pot fi declarati de pe-acum castigatori. Si nu vorbim aici despre vizionari, despre acele genii, fiecare in sfera sa de actiune. Vorbim despre reinventare, in toate formele ei, chiar si atunci cand ex­odul ideilor pare de neoprit.

Criza a devenit mai curand nominala. Tocmai de aceea, exista un moment in care este obligatoriu sa ne reinventam, adica sa ne „de­construim” pentru a ne construi pe alte baze, mult mai solide. Este si cazul presei scrise. Inca din 2008 - cand la noi criza parea mai degraba o moda - presedintele American Press Institute, Andrew B. Davis, vorbea despre faptul ca, indiferent de succesul lor la un mo­ment dat, multe industrii mor, daca nu tin pasul cu noile tehnologii, risc intampinat si de presa scrisa. Davis mentiona atunci solutiile disruptive, mai exact crearea unor altfel de produse, un exemplu in acest sens fiind dezvoltarea de continut care sa mearga din­colo de infomatia bruta. Afacerea cu ziare nu a murit, ci a murit modelul de afacere folosit pana acum: daca nu inovezi mori! Acestea erau mesajele de acum aproape 4 ani. Poate ca asa am putea explica perio­ada tot mai neagra in care a intrat „tiparul”. Zeci de publicatii autohtone au disparut, majoritatea alegand cel mai usor mod de a ajunge la cititor: online-ul. Pre­sa scrisa a cazut in cap! Vremea presei scrise a apus! Nu mai este loc pentru hartie! - sunt cateva dintre titlurile despre ceea ce se intampla in aceasta piata. Inovatia nu a fost tocmai cuvantul de ordine pentru presa scrisa, iar vinovat a iesit Maria Sa Cititorul. Acuzatul de serviciu pentru asa zisa inversiune a tim­purilor. Chipurile, el este cel care nu mai citeste si nu mai vrea sa-si amprenteze pupila mintii in tusul clasic atunci cand se pune la curent cu ceea ce se intampla in jurul lui.

Cu certitudine insa, milioane de ganduri si fapte se doresc a fi transpuse in pagini si tus. O cer nu nu­mai aceia pentru care cafeaua de dimineata este in­finit mai savuroasa daca este asezonata cu fosnetul unei reviste, ci mult mai multi. Cu totii vor sa simta cuvintele. Si pentru ei am ales sa ne reinventam. Asa a aparut Income Magazine. Si nu ne-am oprit aici cu inovatia. Pentru cei care vor sa vada, am creat Income TV. Pentru cei care vor sa auda: Income Radio. Pentru cei care iubesc online: incomemagazine.ro. Iar pentru cei care vor sa se implice, sa-si faca auzite vocile:Dezbaterile Income.

Presa scrisa are viitor daca se reinventeaza!
Noi am facut-o!