Cuvantul de ordine anul acesta pe piata de software si servicii IT din Romania va fi „consolidare”, jucatorii mici fiind tinta prin­ci­pa­la de achizitii. O alta caracte­ris­tica pentru industria de profil din 2011 este cresterea, pe fondul dema­rarii proiectelor pe fonduri europene in sectorul public.

Cum va arata segmentul de software si servicii in 2011? „Piata va creste anul acesta cu 8% fata de anul 2010. Va continua presiunea pe preturi, atat intre firmele IT, cat si din partea utilizatorilor, proiectele vor fi  fragmentate - putine vor fi cele cu o valoare de peste un milion de euro; vor fi in continuare neclaritati cu privire la licitatiile publice, se va pune accent pe utilitatea si aplicabilitatea pe ter­men scurt a solutiilor IT, cu foarte pu­tine investitii pe termen lung”, a declarat pentru „Financiarul” Eugen Schwab-Chesaru, Managing Director pentru Europa Centrala si de Est al companiei de cercetare si consultanta strategica Pierre Audoin Consultants (PAC).

Piata de software si servicii ar putea ajunge astfel in 2011 la valoarea de aproxi­mativ 760 de milioane de euro, potrivit calculelor „Financiarul”, luand in considerare ultima actualizare a stu­diu­­lui SITSI (Software and IT Services Industry) Romania de catre Pierre Audoin Consultants (PAC) in septembrie 2010, cand piata de servicii IT era esti­mata pentru intregul an la 398 de mili­oa­ne de euro, iar piata de software la 306 milioane de euro.

Apetit pentru investitii IT in sectorul bancar si al utilitatilor


2010 a fost anul cresterii TVA care a generat un impact negativ in mediul de afaceri si anul in care mesajul public a fost unul negativ legat de evolutia mediului de afaceri. Acestea au condus la continuarea recesiunii in industria software, iar domeniul public nu a mai oferit proiecte la nivelul anilor trecuti si acest lucru nu a mai compensat sca­de­rile din piata privata, spun reprezen­tan­tii Fair Value, furnizor de solutii IT.

2011 insa este privit cu optimism de jucatorii din domeniu, care spun ca salvarea ar putea veni din partea secto­rului public. „In 2011 va fi euforia star­tu­lui de proiecte in sectorul public. Va fi o piata mai buna ca anul trecut pentru ca sunt foarte multe proiecte pe fonduri euro­pene incepute de anul trecut. Categoric numarul de proiecte este mai mare. Majoritatea insa sunt in sectorul public si sunt supuse astfel blocajelor, con­testarilor”, a declarat pentru „Finan­cia­rul” Valentin Tomsa, directorul general al SAP Romania.

Relansarea in sectorul public trebuie privita cu mare atentie, mai spune Che­saru, si asta din mai multe motive: „Direc­tionarea proiectelor catre un grup res­trans de firme preferate, finalita­tea/efi­c­ienta solutiilor IT implementate, interconectarea cu celelalte sisteme si omogenitatea ca si platforme tehnolo­gi­ce; analizele PAC prognozeaza o crestere de 11% in software si servicii in sectorul public, insa aceasta estimare va fi revizu­ita in scadere”, mai spune repre­zentantul companiei de consultanta.

Cat priveste sectorul privat, nici aici lucrurile nu vor fi simple anul acesta. „Companiile fac achizitii de soft doar daca «le doare». Investitii se vor face in zonele care mai palpaie: servicii medi­ca­le, utilitati, productie, retail”, mai spune Tomsa. De asemenea, in opinia lui Chesaru apetitul cel mai mare pentru investitii in IT se regaseste in sectorul bancar si in cel al utilitatilor.

Cine nu are profit moare


„Jucatorii s-au rarefiat, iar «consoli­da­rea» va fi cuvantul de ordine in 2011 pentru industria de software si servicii. In 2009 si 2010 am discutat de supra­vie­tu­ire. In acest an insa, nu mai vad ju­catori minusculi pe piata care sa ofere ser­vicii in conditii de rentabilitate. Acum, cine nu are profit moare. S-a ajuns la o limita de profitabilitate nesus­te­nabila. Asa ca, daca profitabilitatea nu creste vor fi mari probleme. Or, o marja de profit de 3%-5% nu este suficienta pentru a face fata unei fluctuatii de curs, spre exemplu, sau unei blocaj de plati”, mai spune Valentin Tomsa.
Marjele de profit in IT au scazut constant in 2009 si 2010 si vor continua sa scada si in 2011, sunt de parere oficialii Fair Value. „Diminuarea pietei care con­du­ce la cresterea competitiei si practicile de competitie neloiala in care, din dorinta de a obtine proiecte, unele companii oferteaza in pierdere, genereaza o scadere a profitabilitatii pe proiecte. Cei care pierd in final din aceasta competitie neloiala sunt, paradoxal, clientii, care chiar daca initial platesc mai putin, primesc servicii de calitate mai slaba”, a spus Metodiu Mehmet, fondatorul Fair Value, mentionand ca aceasta stare de fapt va afecta pe termen mediu piata software prin scaderea increderii clien­tilor in capacitatea companiilor locale de a oferi servicii de calitate.