Una dintre cele mai tranzitate statii feroviare din Romania, cea din Iasi,a avut nevoie de 20 de ani pentru a fi renovata si a inghitit cateva zeci de milioane de euro, din care o parte au luat si drumul buzunarelor managerilor, cum a fost cazul directorului Regionalei Iasi, Mihai Necolaiciuc, urmarit in prezent de autoritatile romane prin Interpol, intrucat a fugit din tara in timpul anchetei penale. Nici in prezent aceasta nu este finalizata in totalitate.

Dupa doua decenii de lucrari, reprezentantii CFR Iasi au inaugurat doar trei incaperi ale garii, lucrarile urmand sa continue pentru cel putin cateva luni. Cu toate ca zeci de milioane au intrat in zidurile complexului arhitectonic, conducerea CFR Iasi acuza lipsa fondurilor ca fiind cauza principala a intarzierilor. Paradoxul este ca redeschiderea Garii Iasi a fost grabita chiar si dupa 20 de ani, in conditiile in care aici s-a lucrat mai mult decat la Casa Poporului.

Cladirea de birouri, incerta

Inaugurarea anuntata cu fast de catre conducerea Regionalei CFR Iasi a fost un prilej pentru a vedea cum se pot inghiti bani fara masura, cu eficienta minima in ceea ce priveste timpii de executie. In prezenta mai multor oficialitati, principala statie feroviara din zona Moldovei a fost inaugurata partial. Concret, desi s-au investit zeci de milioane de euro,s-au inaugurat oficial numai trei incaperi ale garii. Este vorba despre Statia pentru Trafic Calatori, care include holul principal, casele de bilete si sala pentru informatii. Cu toate ca accesul calatorilor a fost interzis ani in sir, nici acum cladirea nu este reabilitata in totalitate. „Urmeaza sa fie executate lucrari la modernizarea spatiului comercial, unde va fi necesara o perioada de cel mult trei luni. De asemenea, cladirea pentru birouri va fi realizata in functie de fondurile disponibile. Restul lucrarilor vor fi finalizate anul viitor, pe masura accesarii de noi fonduri, insa constructiile solide au fost facute in primii patru ani”, a mai precizat directorul Regionalei CFR Infrastructura Iasi, Cristian Ghibu.

Incantare partiala

Receptia a avut loc pe data de 9 octombrie, iar reprezentantii CFR Iasi spun ca intarzierile au fost justificate de faptul ca vorbim despre o cladire foarte veche, unde au fost descoperite fisuri ascunse ce au necesitat o perioada de timp mai lunga decat s-a estimat pentru a fi reparate. Cu toate acestea, oficialii prezenti la inaugurarea statiei s-au aratat de-a dreptul incantati de „implinirile” de la Iasi. „Practic, acest spatiu va fi redat publicului calator. Am incercat sa pastram arhitectura interioara, de unde se vede in permanenta piata garii, iar datorita celor doua firme care au realizat lucrarile, am reusit sa finalizam acest proiect. Timp de 90 de zile, firmele ce au realizat lucrarile mai au timp de a face unele retusuri”, a declarat Cristian Ghibu.

Sumele cheltuite, greu de contabilizat

Cand vine vorba despre costuri, acestea sunt greu de a mai fi contabilizate. Firmele constructoare s-au schimbat una dupa alta, iar trecerea anilor a anulat orice socoteala in ceea ce priveste sumele investite. Se pot insa trece in contabilitate fondurile absorbite cel putin in ultimii ani de cand se efectueaza lucrari. Astfel, reprezentantii CFR Iasi spun ca pentru reabilitarea interiorului cladirii si a corpului B a fost necesara o investitie de opt milioane de lei fara TVA. Costurile lucrarilor realizate de As Construct si Diekar, insumand aproximativ opt milioane de lei, au mers in conturile celor doua firme. „Aproximativ 3,6 milioane de lei au revenit firmei Diekar, restul sumei reprezentand plata pentru lucrarile efectuate de As Construct. Potrivit legii, cele doua firme mai au 90 de zile sa realizeze toate finisajele”, a explicat Ghibu.

Penalizari iertate

Cand vine vorba despre perioada post-decembrista, primele lucrari de consolidare au demarat in anul 1996, iar timp de patru ani in monumentul istoric al Iasiului au intrat peste 4,3 milioane de lei. In urma cu 12 ani, valoarea totala a proiectului era estimata la 6,5 milioane de lei, iar lucrarile ar fi trebuit sa se finalizeze cu sapte ani in urma, in decembrie 2001. In 2005, la Gara Iasi era finalizat doar un corp de cladire, iar pana in momentul respectiv se cheltuise deja suma de 23 de milioane de lei. Pe atunci, mai era necesara o suma de 12,3 milioane de lei pentru a se putea finaliza lucrarile. Incepand din 2005, de realizarea lucrarilor s-au ocupat firmele As Construct si Diekar. Ultima companie este o firma greceasca, aceasta lucrand in antrepriza cu Moldoconstruct Iasi, pentru reamenajarea si modernizarea interiorului si exteriorului statiei CF si a caselor de bilete, amenajarea unor spatii de parcare si a unei statii taxi. Potrivit contractului, ambele firme ar fi trebuit sa finalizeze lucrarile in urma cu aproximativ o luna. Sefii CFR Iasi ar fi putut anula contractul cu AS Construct pe motiv de intarzieri si alte deficiente dar, spun oficialii companiei feroviare, acest lucru ar fi intarziat si mai mult finalizarea ambitiosului proiect. In cazul Diekar, contractul cu aceasta firma a fost semnat la nivel central, fiind finantat din fonduri BERD. Reprezentantii Regionalei CFR Iasi Infrastructura au estimat ca lucrarile la spatiile comerciale si cele de birouri vor fi finalizate, cel mai tarziu, in luna martie 2009.

Cutremure si doua razboaie mondiale au trecut peste „Palatul Nemtesc”

Primele lucrari de reabilitare la principala poarta feroviara a Iasiului au inceput imediat dupa cutremurul din 1977. Trecerea timpului, cele doua razboaie mondiale si cutremurul din 1977 au lasat urme vizibile „Palatului Nemtesc”, asa cum a fost numita la inceput Gara Iasi.

La doi ani dupa seism, lucrarile au inceput in regim de urgenta, deoarece structura de rezistenta fusese grav afectata. Daca pe vremea comunistilor s-a muncit cat de cat cu spor, dupa 1990 reparatiile s-au realizat cu pauze lungi, din cauza lipsei de fonduri. S-a urmarit, pe cat posibil, imbinarea elementelor moderne cu arhitectura monumentala a batranei gari. S-a dovedit scump: potrivit estimarilor, numai in perioada 1996-2003 lucrarile au „inghitit” nu mai putin de 23 de milioane de lei. Gara din Iasi reprezinta una dintre primele statii de calatori din Romania, fiind inaugurata in anul 1870, in prezenta a mii de curiosi, in special negustori, care vedeau in sosirea trenului la Iasi noi ocazii de dezvoltare a comertului lor cu lemne, sare, var, cherestea.