Departamentul pentru armamente din cadrul Ministerului Apa­­rarii es­te unul din­tre organi­za­torii tar­gului de arma­­ment Expomil, avand si o pozitie-cheie in ceea ce pri­veste programele strate­gice de inzestrare.

„Financiarul”: Care este participarea la Expomil in comparatie cu cea de acum doi ani, cand nu se simtea criza economica?

Catalin Moraru: Din informatiile de pana acum, stiu ca vor participa 80 de firme, 80 de expozanti si, in principiu, nu va fi o participare mai slaba decat la ultimul Expomil, din 2007. Deci, se asteapta o participare cel putin la acelasi nivel. Noi, MApN, ne asteptam sa fie produse la fel de multe, la fel de bune.

Din experienta dvs., care este rezultatul unei astfel de expozitii - se incheie contracte, se incheie parteneriate, care este beneficiul unei firme care expune sau al unei firme care vine sa vada expozitia?

Principalul rezultat al expozitiei este de a cunoaste produsele existente pe piata, de a vedea ultimele realizari, de a putea sa comparam produse concurente, de la diverse firme, iar, din punctul de vedere al MApN, va participa personalul ministe­ru­lui, militarii avand posibilitatea sa cunoas­ca, sa se documenteze, sa vada cum isi pre­ga­tesc cerintele, iar firmele, de a-si face cunos­cute produsele. In principiu, nu se incheie contracte exact in timpul expo­zi­tiei, nu am aceasta informatie. Poate prin Orie­ntul Apropiat, acolo am auzit ca se face asa. In zona europeana: sunt contacte, e o posibilitate sa cunosti liderii unei fir­me, sa porti o discutie despre aceasta zona, este si un seminar privind cooperarea militara si industriala care se desfasoara in aceeasi perioada cu Expomil. In sinteza, scopul este de a ne cunoaste unii pe altii, atat ofertantii de echipamente militare, cat si utilizatorii.

Cand am intrat in NATO, ne-am luat angajamente privind dotarea trupelor, inzestrarea, in general. Cate din angajamentele respective am realizat pana acum, tinand cont ca bugetele au fost din an in an mai mici?

Eu apreciez ca Armata Romaniei isi pastreaza toate angajamentele asumate fata de NATO. Poate unele dintre ele au fost decalate in timp din cauza lipsei de resurse financiare sau ca urmare a unor noi prioritati, a aparitiei unor noi nevoi. Dar nu am cunostinta in general de obligatii pe care noi sa le fi refuzat, in acest moment. Sunt aceleasi angajamente, le avem in continuare si ne straduim sa le indeplinim. Cu acest amendament - ca unele sunt amanate in timp, din cauza lipsei resurselor financiare.

Sa luam cazul avionului multirol. Din ce stiti dvs., din schita de buget sunt prevazute sume pentru a achizitiona sau pentru a incepe un program de inzestrare cu avioane multirol?

Achizitia avionului multirol se inca­drea­za in prevederile OUG 111, care stipu­leaza o finantare pe baza unui credit fur­nizor - n-are legatura cu alocatiile bu­ge­tare din anii urmatori, este un alt aran­jament de finantare a acestor programe strategice. Plata finantarii se asigura tot din bugetul MApN, insa exista un decalaj intre momentul in care se semneaza contractul si momentul in care se livreaza. Este practic plata la livrare. Chiar daca am semnat con­tractul astazi pentru avioane de vana­toare, livrarea ar fi peste doi sau trei ani. Acela ar fi momentul in care ar trebui sa avem prevazute sume in bugetul MAp. Sau poate fi si mai tarziu. Practic, noi nu vom plati catre furnizor, furnizorul isi va asigura finantarea prin intermediul unei banci, noi vom plati doar rambur­sarea creditului angajat de furnizor.

Toate firmele competitoare au propus acest aranjament sau au fost solutii diferite propuse ori o cerinta a ministerului?

Aceasta este o posibilitate a min­i­ste­rului de a asigura momentul dintre apa­ri­tia necesitatii si a nevoii de avioane si ac­tuala lipsa de resurse financiare. Noi am solicitat sprijinul Ministerului Economiei si Ministerului de Finante pentru asi­gu­rarea finantarii unui program.

Programele strategice


Asta se aplica si la naval, la cele patru corvete?

Se aplica la patru din cele sase pro­grame strategice: avioane multirol, rachete cu bataie mare, corvete si vanatoarele de mine.

Si celelalte doua care sunt?
Celelalte doua sunt la fortele terestre, se refera la autovehicule blindate si neblindate si la transportoare 4x4 si 8x8.

La transportoare in ce stadiu este licitatia?

E vorba de doua proceduri de achizitie diferite. Pentru Piranha, a fost o licitatie in 2006, este un contract in derulare, pentru cantitatea de 31 de bucati noi vorbim aici, ca program strategic, de completarea acestei cantitati pentru intregul necesar al Armatei Roma­ne, care este de ca­te­va sute de bucati si care se va derula pe 10 ani. Acum am inceput procedura de achizitie.

Sunt firme interesate care au contactat ministerul pen­tru a depune oferte, chiar daca nu ati inceput procedura de achizitii?

Avem in permanenta prezentari de oferte, de produse, dar, oficial, procedura de achizitie nu a inceput.

La vehiculele blindate si neblindate care este situatia?
Am avut o situatie similara, am cumpa­rat o cantitate tot prin licitatie deschisa in 2006 de 60 de bucati si, in momentul de fata, este un program strategic pe care nu l-am inceput inca. Vechiul contract s-a incheiat, din 2007, pentru 60 de bucati. Au fost 60 de bucati - 20 blindate, 40 neblindate. Contract inchis, s-au facut livrarile, in momentul de fata mai sunt obligatiile de garantie.

Ce sanse au unitatile din industria romana de aparare sa participe la aceste programe de inzestrare?  

In principiu, cele care au capacitati de productie si produse care indeplinesc conditiile impuse de MAp pot participa direct la procedurile de achizitie.

De asemenea, pot partici­pa si ca sub­con­trac­tori ai firmelor din afara Ro­maniei. Si prin partici­pa­rea integrala - implicarea unei firme din Romania - avem situatii in care fir­me­le din exterior inte­grea­za pro­dusele in Ro­ma­nia. Si, in aceasta si­tuatie, isi acopera si obli­ga­tiile de offset. Asta in­seam­na ca produsele se asam­bleaza in Romania, se integreaza, mai parti­cipa si alti furnizori locali si, in acest fel, firmele sunt interesate sa colaboreze cu firmele din Romania, pentru ca numai in acest mod isi pot indeplini obligatiile de offset.

Care e stadiul licitatiei la cele doua fregate?

Nici aceasta procedura nu a inceput inca, asteptam sa vedem care va fi proiectia de buget pe 2010 si, in acel moment, vom vedea ritmul la toate procedurile de achizitii pe care le avem in asteptare. Dar, din punctul de vedere al procedurii, pot sa va confirm in acest moment ca documentatia de atribuire este 100% finalizata.


Soldatul roman al viitorului


Avand in vedere ca modalitatile de purtare a unui razboi s-au modificat foarte mult in ultima perioada, Armata ro­mana are in derulare un program de dezvoltare a unor echipamente care sa protejeze mai bine viata soldatului?
In momentul de fata suntem implicati in mai multe activitati, si de cercetare, si pe zona industriala pentru acest concept de soldat al viitorului. Soldatul viitorului inseamna mai multe module - partea de protec­tie, partea de comunicatii, de cercetare. Bineinteles ca si Armata ro­ma­na actio­nea­za in aceasta directie, nu a fost inca definit un concept univer­sal valabil nici la nivelul Aliantei. Ger­mania dez­volta un proiect propriu, Franta dezvolta un alt proiect propriu, in Marea Britanie este un alt proiect. Noi ne straduim sa luam ce este mai bun de la fiecare.

Deci soldatul roman al viitorului va avea o parte nemteasca, una englezea­sca...

Nu pot sa spun asta. Poate va fi una dintre solutiile deja existente, sa zicem ca va fi un concept francez sau un concept ger­man. Niciunul dintre ele nu a fost unanim ales la nivelul Aliantei si fiecare si-a dez­vol­tat un concept propriu. Fiecare are puncte tari si puncte slabe si incercam sa adaptam ceva care este si in limita resurselor si posibilitatilor Armatei romane.

Finantarea achizitiilor

Potrivit OUG 111 finantarea se face pe baza unui credit fur­nizor care nu are legatura cu alocatiile bu­ge­tare din anii urmatori.