Un larg portofoliu de marci, o prezenta planetara, un sistem de productie eficient. Aceasta este reteta care a permis numarului unu european sa afiseze rezultate record. Si spera sa detroneze Toyota si General Motors.


La 4 septembrie, in fata a peste 1000 de invitati, dintre care 600 de ziaristi veniti din intreaga lume, patronul Volkswagen, Martin Winterkom, a tinut un scurt discurs inainte de a se aseza la volanul unei masini din a saptea generatie a legendarului Golf, zambind multumit. Si are de ce. De la lansarea brandului, in 1974, nu mai putin de 29 de milioane de Golf au fost livrate pretutindeni in lume. Pentru al treilea an consecutiv, el a fost, in 2011, cel mai vandut autovehicul in Europa.

De altfel, 20% din automobilele comerciale de VW sunt Golf. „Golf conditioneaza viitorul grupului, dar, in egala masura, si viitorul industriei auto si a economiei europene”, a lansat Winterkom. O asemenea popularitate si longevitate constituie un fenomen unic, practic, daca nu putem la socoteala Coccinelle, alt bestseller al Volkswagen. Si o dovada, daca mai era nevoie de inca una, a bunei stari de sanatate a intreprinderii: in primul semestru al anului, cifra de afaceri si profitul au crescut cu 23% si, respectiv, 36%.

Rezultate aproape indecende intr-un moment in care marea majoritate a constructorilor europeni generalisti graviteaza in jurul calvarului si privesc cu ingrijorare spre viitor. Spre exemplu, in timp ce francezii de la PSA Peugeot Citroen pierd zeci de milioane de euro in fiecare luna, profiturile record inregistrate de compania germana in 2011 ii permit sa abordeze viitorul cu senitate.

In primul rand, performantele obtinute ii permit sa programeze investitii colosale – 63 de miliarde de euro pana in 2015 -, cu dezvoltarea, in paralel, de noi produse menite sa cucereasca alte si alte teritorii. O spirala ametitoare care sporeste apetitul gigantului german, care numara 90 de uzine si 500.000 de salariati.

In 2018, firma intentioneaza sa devina lider mondial. Un obiectiv stabilit de tandemul Piech – Winterkom, presedintele consiliului de supraveghere si, respectiv, presedintele director. In cinci ani, au decis cei doi complici, vor detrona Toyota si americanul General Motors, urcand pe prima treapta a podiumului.

Privind in urma, analistii subliniaza ca Volkswagen a fost precursor in punerea la punct si utilizarea unor platforme comune pentru mai multe modele si marci. Foarte ambitios, Piech s-a lansat intr-o serie de achizitii, precum, recent, camioanele MAN si motocicletele Ducati. Pana acum, grupul a oferit un evantai de marci, incepand cu Skoda si Seat, terminand cu gama de lux, Bentley si Lamborghini, dar trecand prin Porsche, mai sportiv, sau Audi, mai statutar.

„Acest portofoliu constituie o arma eficace, pentru ca fiecare model este corect pozitionat si nu exista canibalism”, spune Barnard Jullien, de la Institutul de cercetari Gerpisa. De fapt, fiecare dintre aceste modele dispune de un sediu social, de uzine dedicate, de o strategie bine definita si un departament de cercetare si dezvoltare.

Alta forta a Volskwagen rezida in dezvoltarea companiei pe toate continentele. „In timp ce alti constructori s-au concentrat pe o gama de mijloc in Europa, unde razboiul preturilor face ravagii, VW a pornit prin lume, propunand, in primul rand, modele de inalta clasa”, constata, la randul sau, Aurelian Duthoit, de la cabinetul de studii Xerfi.

Ajuns in China printre primii, la inceputul anilor 1980, Volkswagen detine, in prezent, 20% din prima piata auto a planetei. In 2018, constructorul german spera sa vanda 3 milioane de masini (fata d 2,3 milioane in 2011), adica echivalentul productiei PSA Peugeot. Un program de 14 miliarde de euro este prevazut pentru cresterea parcului industrial, care numara deja 13 uzine. O evolutie la fel de constanta in Brazilia, unde VW ocupa pozitia de lider. Rezultatul: in prezent, grupul german realizeaza 86% dintre vanzarile sale in afara granitelor tarii de origine. „Este singurul european care a devenit un actor mondial de proportie si care a reusit sa beneficieze de un efect de asemenea amploare”, comenteaza Remi Comubert, de la cabinetul Oliver Wyman.

Alt ingredient, si nu cel din urma, al retetei VW il constituie colaborarea cu sindicatele in gestionarea intreprinderii. Sustinatori ai strategiei grupului, un ocupa jumatate dintre locurile consiliului de supraveghere, reprezentantii puternicului IG Metall dispun de drept de veto asupra deciziilor importante.  „Numai asa, in plin marasm economic, VW a putut semnat un acord de adaptare salariala si reducere a timpului de lucru fara a provoca tensiuni sociale”, explica Ferdinand Dudenhoffer, expert la Universitatea din Duisburg.