Cu 37 de companii ale căror venituri au totalizat 36,9 miliarde de euro, la sfârşitul anului trecut, România este o prezenţă importantă în top 500 al celor mai mari companii din Europa Centrală după cifra de afaceri, potrivit unui studiu realizat de compania Deloitte.

România este a doua ţară din regiune, după Letonia, dacă se ia în calcul creşterea medie a veniturilor celor mai mari companii locale în 2011. Cu toate acestea, profitabilitatea a scăzut la majoritatea companiilor în perioada analizată faţă de perioada similară a anului anterior, a precizat preşedintele Deloitte România, George Mucibabici.

„Din punct de vedere al creşterii economice, creşterea medie înregistrată în 2011 faţă de 2010 a fost de 9-10 la sută în regiune, iar România este pe locul al doilea în zonă în grupul de companii analizate, cu circa 16%, după Letonia care a avut cea mai surprinzătoare creştere. Profitabilitatea a scăzut la majoritatea companiilor, ceea ce nu este o perspectivă optimistă. România însă în contextul regional a performat bine din punct de vedere al creşterii economice, fiind în linie cu regiune ”, a mai spus preşedintele Deloitte România.

„Un alt aspect important de subliniat pentru România este că noi suntem în continuă creştere ca număr de companii. Nu suntem singurii: România, Ucraina, Serbia cresc numărul de companii pe spezele Poloniei, Ungariei şi Cehiei cărora le scade numărul de companii”, a mai spus Mucibabici.

Potrivit raportului, Polonia domină în continuare clasamentul cu 167 de companii (33,4%), urmată de Cehia cu 84 de companii (16,8%), Ungaria – 58, Ucraina – 50 și România – 37.

"Anul 2012 va fi în continuare sub semnul incertitudinii. Criza din zona euro se va menţine, rata şomajului va fi o problemă a Europei, iar situaţia din Grecia şi alte state membre va avea impact şi asupra celorlalte state. La acestea se adaugă şi incertitudinile din România, astfel că încrederea investitorilor va suferi", a afirmat Ahmed Assan, managing partener la Deloitte România.

OMV Petrom este cea mai bine plasată companie în acest top, pe locul 16 în regiune, în scădere de pe 14 în 2011. Pe următorul loc se află Automobile Dacia, pe 41, faţă de 42 în 2010, urmată de Rompetrol Rafinare (43 faţă de 24) şi Petrotel Lukoil (116 faţă de 118).

Clasamentul celor mai mari companii din România este dominat în continuare de industria energiei şi resurselor (13 companii), urmată de industria bunurilor de larg consum şi transporturi (11 companii), industria prelucrătoare (7 companii), tehnologie, media şi telecomunicaţii (5) şi industria farmaceutică (1).

Interagro, Celestica, Oscar Downstream şi Michelin România sunt companiile româneşti nou intrate în top, pe locurile 26, 30, 32, respectiv 36. Cele mai mari ascensiuni le-au avut Cargill Agricultura, (în ascensiune cu 155 de poziţii, de pe 481 pe 326), E.ON Energie, care a urcat 129 de locuri (de pe 336 pe 207) şi Renault Industrie Roumanie (116 locuri, de pe 343 pe 227).

Totodată, în două topuri separate ale celor mai mari 50 de bănci şi companii de asigurări din regiune România se regăseşte cu câte 5 prezenţe. Astfel, în ceea ce priveşte băncile, sunt prezente în clasament: BCR, BRD, Banca Transilvania, CEC Bank şi Raiffeisen sunt în ordine instituţiile prezente în top 50, ultimele trei fiind nou intrate pe poziţiile 42, 44 şi 46. Pe de altă parte, în ceea ce priveşte companiile de asigurări Astra Asigurări, Allianz-Ţiriac, Omniasig, Groupama au rămas în clasament, în timp ce Asirom a intrat în top pe locul 48. Companiile de asigurări s-au plasat mai prost decât anul trecut, în timp ce BCR a urcat o poziţie, până pe 8, iar BRD s-a menţinut pe 15.

În 2010, România era prezentă cu 38 de companii, ale căror venituri cumulau 37,49 miliarde de euro, cel mai bine fiind plasată tot Petrom, pe locul 25.

Veniturile totale la nivelul regiunii au crescut de la 612,14 miliarde de euro la 707,4 miliarde de euro (depăşind nivelul anterior crizei – 665,73 miliarde de euro, din raportul pe 2009). În regiune, prima poziţie este ocupată de compania poloneză PKN Orlen, urmată de MOL (Ungaria) şi de Skoda (Republica Cehă).

Clasamentul realizat anual de Deloitte Europa Centrală în 18 ţări se află la a şasea ediţie şi ia în calcul cifra de afaceri raportată de companii pe anul calendaristic precedent.