Unul dintre cele mai vechi proiecte ale municipalitatii constantene, constructia unei parasarele in zona centrala a statiunii Mamaia, a pierdut finantarea de 4,64 milioane de lei, fiind iarasi amanat. Desi constructia acestei pasarele, de care depinde introducerea  unei linii de croaziera intre Mangalia si Mamaia, este una dintre cerintele exprese ale tour-operatorului TUI de revenire pe litoral, proiectul nu va fi implementat probabil nici in acest an.

Dupa ce a pierdut finantarea de 4,64 milioane de lei primita de la Ministerul Turismului in vara anului trecut, pro­iectul „Pasarela Mamaia“ a primit, in ultimele zile ale lunii februarie, votul deputatilor. Camera decizionala a dat unda verde pentru ca suprafata pe care este prevazut proiectul, de 2.129 de metri patrati, din care 1.879 reprezinta luciu de apa, sa treaca in administrarea mu­nicipiului Constanta, de la Adminis­tra­tia Nationala Apele Romane.

De­mer­sul a fost facut dupa ce Senatul aprobase proiectul de lege referitor la darea in administrare autoritatii locale a tere­nului proprietate publica a statului, inca din octombrie 2009.

Din nefericire, acum Consiliul Local Constanta dispune de teren, dar nu mai are bani pentru realizarea proiectului, care ar insemna un plus de imagine pentru turismul de litoral romanesc, cu atat mai mult cu cat inaugurarea unei linii de croaziera intre Mangalia si Mamaia a fost unul dintre motivele pentru care tour-operatorul interna­tional TUI a acceptat sa revina in Romania in sezonul estival 2010. In ceea ce priveste gasirea unei noi surse de finantare, in urmatoarea perioada re­prezentantii primariei sunt extrem de sceptici.

In aceste conditii, oficial, proiectul a fost trecut in stand-by. „Nu mai avem siguranta ca vom primi fondurile care ne-au fost promise de Ministerul Turismului pentru ca nu stim daca acestea pot fi reportate de la un an la altul”, a declarat viceprimarul Cons­tantei, Decebal Fagadau.


Nu sunt bani nici pentru ambarcatiunile de agrement


Anul trecut, desi autoritatea locala nu avea in administrare terenul pe care urma sa fie realizat obiectivul, Primaria Constanta a organizat o licitatie pentru predarea contractului de achizitii publice in cazul obiectivului de investitii „Pasarela Mamaia”, contractul fiind atribuit  societatii SC Petroconst SA, care urma sa incaseze 3.860.219 de lei, fara TVA, pentru aceasta lucrare. Potrivit proiectului, pasarela ar urma sa aiba o lungime de aproximativ 450 de metri in larg si o latime de patru metri, iar in capat este prevazut sa se realizeze un debarcader cu o lungime de 40 de metri si o latime de sase metri. In aceasta zona, adancimea apei este de 2,5 metri, ceea ce ar permite acostarea navelor de pasageri cu un pescaj de cel mult doi metri. In paralel cu acest proiect, Primaria Cons­tanta urma sa finanteze un altul, care vizeaza achizitionarea unor nave de pasageri pentru croaziere in Marea Neagra.

Fara minicroaziere


Consiliul Local Constanta a adoptat, inca din luna aprilie 2009, o hotarare prin care s-a infiintat SC „Agrement Nautic“ SA, societate care are ca actionari Primaria Constanta, Primaria Eforie, Consiliul Judetean, SC Mamaia SA si o societate comerciala cu activitate pe litoral. Prin societatea nou infiintata ar trebui sa fie achizitionate trei-patru nave de pasageri, care sa faca mini­croaziere in Marea Neagra pentru tu­risti. Si in acest caz vestile nu sunt tocmai bune. In prezent, viceprimarul Cons­tantei, Decebal Fagadau, a anuntat ca autoritatea locala nu isi mai permite din punct de vedere financiar sa se mai implice intr-un astfel de proiect nici macar daca banii pentru pasarela ar veni de la Ministerul Dezvoltarii si Turis­mului si lucrarile ar fi demarate in urmatoarele doua luni. Un port de agre­ment in Mamaia, alaturi de porturile turistice de la Eforie si Mangalia, ar insemna inscrierea litoralului romanesc in rutele internationale de transport de pasageri din Marea Neagra, respectiv Istan­bul - Varna - Mamaia - Delta Dun­a­rii. In plus, o astfel de investitie ar permite organizarea mai multor eveni­mente sportive, fapt care ar insemna extinderea sezonului estival.

Initial, estimarile au fost de opt milioane de euro


Pasarela situata chiar in centrul statiunii Mamaia, care ani de-a randul a fost un simbol al litoralului romanesc, este in prezent o ruina. Fara bare de protectie si cu o structura subreda, pasarela a devenit un pericol pentru turisti si constanteni. Despre moder­nizarea acestui obiectiv se vorbeste inca din 2004 cand, potrivit unui proiect al Ministerului Transporturilor din acea vreme, pe acest amplasament urma sa fie ridicat portul Mamaia, care ar fi avut o suprafata de 10 hectare. Primul pas pentru realizarea acestui obiectiv de interes major ar fi fost transmiterea terenului, cu titlu gratuit, Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, institutie care ar fi urmat sa realizeze investitia. In timpul Cabinetului Adrian Nastase a fost elaborat chiar si un proiect in acest sens. Ordonanta prevedea atribuirea auto­ritatii portuare, prin concesiune directa, fara redeventa, pentru o perioada de 49 de ani, a unei suprafate de 10 ha de luciu de apa aflate in domeniul public al statului in vederea realizarii unei pasarele pietonale si a unui port de agrement in zona Cazinou - Mamaia.

Proiecte pe hartie


Acest obiectiv de investitii nu a apucat insa sa prinda contur. In 2008, guvernul care a anuntat ca nu sustine un astfel de demers, in conditiile in care Compania Na­tio­nala Ad­mi­nis­tratia Por­tu- rilor Maritime SA Constanta nu-si mai poate per­mite sa in­ves­teasca in obi­ec­tivul turis­tic de la Ma­maia. Pro­iectul a fost pre­luat insa repede de autoritatea locala constan­teana care, din pacate, nu s-a descurcat nici ea mai bine. Principalul impe­diment a fost lipsa banilor, desi, la un moment dat, s-a vorbit si despre acce­sarea unei finantari europene in acest sens, insa nici obtinerea avizelor nu a fost o proba prea usor de trecut. Potrivit proiectului prezentat de primarul Constantei, Radu Mazare, in 2007, portul urma sa fie compus din doua parti: pasarela pieto­nala si marina, destinata ambar­catiunilor de lux. Valoarea esti­mata a proiectului era de opt milioane de euro si viza doua etape care cuprin­deau, in plus, o marina cu o suprafata de 3,5 ha si o capacitate de 129 de ambarcatiuni si un dig de protectie a viitoarei investitii.

Doar 10.000 de straini au vizitat litoralul


Numarul turistilor care viziteaza litoralul romanesc in fiecare vara este, intotdeauna, destul de incert. Nici macar oficialii guvernului nu au stiut sa raspunda cu exactitate cati vizitatori romani si straini reusesc sa atraga statiunile romanesti de la malul marii intr-un an. Oficial, in 2008, litoralul romanesc a gazduit aproximativ 1,4 milioane de turisti, din care doar 50.000 au fost straini. In 2009, ca orice domeniu de activitate, si turismul a fost afectat de criza economica, astfel ca si numarul vizitatorilor de pe litoral a scazut substantial. In 2009, la malul marii, au venit aproximativ un milion de turisti din care, din cauza retragerii princi­palilor tour-o­pera­tori internationali, doar putin peste 10.000 au fost vi­zi­tatori straini. In acest an, sperantele hotelierilor in ceea ce priveste clientii straini se indreapta catre TUI si Dertour, dar ra­mane de vazut cum va fi primita oferta ro­maneasca, avand in vedere ca, macar in ceea ce priveste catalogul TUI, tarifele pentru litoralul nostru sunt mai mari decat cele ale principalilor concurenti, bulgarii.

Ce a mai solicitat tour-operatorul german


Constructia pasarelei nu este singurul angajament asumat in fata TUI pe care litoralul romanesc nu poate sa il duca la indeplinire. Tour-operatorul german a acceptat sa revina in Romania cu promisiunea ferma din partea autoritatilor locale ca vor respecta si in 2010 programul evenimentelor sportive si de divertisment care urmau sa devina o traditie la Mamaia. Vestea proasta este ca in acest an nu au mai fost alocati bani nici pentru Class One Romania Grand Prix sau Aero GP, dar nici pentru spectacolele estivale gratuite din piateta de la Cazinou. In aceste conditii, sunt sanse reale ca 2010 sa fie ultimul an in care TUI sa mai aduca turisti pe litoralul romanesc al Marii Negre.