Anul trecut, media zilnica de vizio­nare a programelor TV, la nivel global, a ajuns la trei ore si zece minute, in sca­dere cu doua minute fata de 2009, po­trivit studiului „The One Television Year in the World”, realizat de Eurodata TV Worldwide. Cu toate acestea, anul „2010 a fost un an de succes, in special in Europa”, a declarat Jacques Braun, vice­presedinte al Eurodata TV Worldwide. Acesta spune ca „includerea a noi tipuri de consum in masurare, evenimentele sportive globale si dezvoltarea multiple­lor universuri narative prin diferite ca­nale media, au condus la intarirea puterii televiziunii”.

Un plus de sase minute in ultimii cinci ani


Cu toate ca s-a constatat scaderea  consumului TV global cu 2 minute in 2010 comparativ cu 2009, oficialii Euro­data au tinut sa evidentieze faptul ca in perioada 2005-2010 se poate observa cresterea timpului petrecut in fata tele­vi­zorului cu 6 minute. Din toate teri­toriile acoperite de studiu, Europa si Ame­rica de Nord se bucura de cele mai mari majorari ale consumului TV fata de anul precedent. Astfel, in Europa timpul petrecut in fata micilor ecrane s-a majorat cu 6 minute, pana la 3 ore si 48 de minute, pe cand in America de Nord s-a observat un plus de 4 minute, pana la 4 ore si 39 de minute. Cu o medie zilnica de vizionare de doar 2 ore si 34 de minute, Asia Pacifica are un potential semnificativ pentru majorarea acesteia, crestere atrasa de noi comportamente de vizionare si noi tehnologii.

Noi comportamente de vizionare


Intre noile comportamente de vizio­nare se observa time shifted viewing (TSV) (respectiv vizionarea inregistra­rilor unor programe TV in timpi reali, intr-o perioada de timp de la transmisie - n.r.), ce sprijina cresterea audientelor in toata lumea, companiile de masurare a audientei luand progresiv acest sistem in calcul. De exemplu, in Belgia si Irlanda, unde acest sistem de vizionare a fost inclus in masuratoare pentru prima data in 2010, media zilnica de vizionare a urcat cu 10, respectiv 11 minute in com­paratie cu 2009. In Franta, sistemul TSV a fost integrat in masurare din ianuarie 2011 si urmeaza ca alte noua tari sa faca acelasi lucru pana in 2013, numarul teritoriilor unde a fost inclus urmand sa ajunga la 23.

Audiente-record pentru competitiile sportive


Potrivit Eurodata, dintre toti factorii care au influentat majorarea consu­mului TV, niciunul nu a contat mai mult decat continutul, marile evenimente spor­tive mondiale din 2010 avand un aport semnificativ la nivel global. In fe­bruarie 2010, pe durata Jocurilor Olim­pice de Iarna de la Vancouver, media zilnica de vizionare a crescut cu 36 de minute in Canada si cu 22 de minute in Danemarca, in comparatie cu 2009. Cupa Mondiala de fotbal, FIFA, a ajuns de asemenea la noi cote, in Spania fiind inregistrata o audien­ta foarte mare, media zilnica de vizionare majorandu-se cu 14 minute in iulie 2010 in comparatie cu iulie 2009. Astfel, 13,4 milioane de teles­pectatori spanioli si-au urmarit echipa in drum spre victorie in finala impotriva Olandei. Aceste rezultate au fost cu siguranta insignifiante in comparatie cu recordul inregistrat in China la meciul Germania vs Argentina, care a fost urmarit de aproximativ 55 de milioane de telespectatori chinezi.

X-Factor, in topul preferintelor


Pentru prima data entertainmentul detroneaza fictiunea in randul celor mai urmarite genuri TV. Potrivit Eurodata,  formatele TV internationale reprezinta un „pariu sigur” pentru broadcasterii. Eurovision este in topul celor mai urma­rite show-uri din 16 tari, dar si  emisiuni pre­cum X-Factor se plaseaza in topul pre­ferintelor in peste 20 de tari. In curand, Antena 1 va lansa for­matul international X-Factor, produs si difuzat in peste 20 de tari. Show-ul, care transforma oameni obisnuiti in super­staruri, isi propune sa descopere cele mai valoroase voci, ras­turnand audientele din intreaga lume, bu­curandu-se de o incredibila popula­ri­tate in randul telespectatorilor. Creat de Simon Cowell, formatul a fost rapid achizitionat de televiziuni din intreaga lume, astfel ca la finalul anului 2010 exis­tau deja 47 de castigatori ai concursului.

Tinerii, tot mai mult cu telecomanda in mana

  • Tinerii cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani petrec mai mult timp in fata TV. Anul trecut, tinerii britanici au alocat cu 14 minute mai mult timp pentru TV fata de 2009, fiind urmati de germani, cu 6 minute mai mult, si de americani, cu 5 minute in plus comparativ cu 2009
  • 13,4 milioane de telespectatori spanioli au urmarit anul trecut meciul de fotbal Spania-Olanda
  • Media europeana a consumului TV a crescut anul trecut cu 6 minute, pana la 3 ore si 48 de minute
  • Piata de publicitate autohtona va reveni pe plus in 2011, analistii GroupM estimand un avans de 2,8% fata de 2010, ajungand astfel la 536 de milioane de dolari net, din care TV va aduna 340 de milioane de dolari net, un plus de 5% fata de 2010


In tara, audienta s-a majorat in primul trimestru


Anul trecut, romanii au stat in fata micilor ecrane 4 ore si 17 minute pe zi, in medie, mai putin cu 5 minute fata de 2009, potrivit datelor GFK Romania, copyright: Arma Data - la nivelul targetului Ind 4+ (varsta: 4 - 99 ani, mediul urban si rural). In primele trei luni ale acestui an, timpul mediu de vizio­nare a programelor TV a crescut insa cu 4 minute comparativ cu pe­rioa­da similara a anului trecut, ajun­gand la 5 ore
si 12 minute, potrivit datelor GFK Romania, copyright: Arma Data - la nivelul targetului Ind 4+ (varsta: 4-99 ani, mediul urban si rural).