Economia şi moneda trebuie să se stabilizeze treptat în condiţiile în care 73% din populaţia României consideră că situaţia economică este mai rea decât acum un an, potrivit studiului 'Climatul de consum Europa şi SUA pentru al treilea trimestru al lui 2012', realizat de GfK.



'Anul acesta, se anticipează că produsul intern brut (PIB) al României va creşte cu 0,5 procente. Şomajul este scăzut, situându-se sub cinci procente. Economia şi moneda trebuie să se stabilizeze treptat. România este a doua cea mai săracă ţară din UE. În perioada verii, preşedintele şi primul ministru s-au luptat pentru putere. Această luptă a culminat cu un referendum organizat pentru demiterea preşedintelui, invalidat din cauza numărului mic de votanţi. Aceste evenimente au afectat în mod clar starea de spirit a populaţiei. Gradul mic de încredere în elita politică deja existent a scăzut din nou. Încrederea că politicienii vor stabiliza economia României şi o vor dirija spre creştere pe termen lung a scăzut', se arată în document.

Potrivit acestuia, în general, 73% din populaţie consideră că situaţia economică este mai rea decât acum un an. 'De la mijlocul lui 2011, aşteptările privind veniturile s-au îmbunătăţit în România, cu toate că în iulie s-a înregistrat din nou o uşoară scădere. Indicatorul se situează în prezent la -14,1 puncte. El a atins valoarea minimă în iunie 2010, când s-a situat la -72,7 puncte. Se anticipează ca randamentul economic să fie slab anul acesta, preconizându-se o creştere de 0,5%. Aceasta este o poziţie relativ bună comparativ cu multe ţări europene care continuă să lupte cu recesiunea. Şomajul este coborât, la 4,9%, însă tarifele şi salariile sunt printre cele mai mici din UE. Este puţin probabil ca situaţia să se schimbe prea mult în viitor, întrucât, chiar dacă economia evoluează bine, perspectivele de creştere sunt mici. Consumatorii români sunt şi ei foarte conştienţi de situaţie', informează GFK.

Aceste rezultate au fost luate din studiul GfK Climatul de consum MAXX, care are la bază interviuri cu consumatori efectuate lunar, la însărcinarea Comisiei Europene, în toate ţările UE. Studiul GfK Climatul de consum Europa asigură o privire de ansamblu asupra evoluţiei aşteptărilor privind starea economică şi veniturile, şi a dorinţei de cumpărare a consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Republica Cehă, România şi Spania.

GfK este una dintre cele mai mari firme de cercetare a pieţei din lume, cu peste 11.500 de experţi care se străduiesc să dobândească o înţelegere şi mai aprofundată a modului în care, pe peste 100 de pieţe, oamenii trăiesc, gândesc, şi fac cumpărături zi de zi. GfK inovează constant, utilizând tehnologii de ultimă oră şi metodologii revoluţionare, pentru a furniza clienţilor cea mai bună înţelegere a celor mai importanţi oameni din lume: proprii lor clienţi. În anul 2011, vânzările GfK s-au ridicat la 1,37 miliarde de euro.