Compania de cercetare a pietei GfK Romania a anuntat, marti, ca un studiu realizat de companie arata ca anul 2012 trei sferturi dintre romani (76%) raman pesimisti cu privire situatia economica generala a tarii. Comparativ cu anul trecut, se remarca insa o uspara imbunatatire a perceptiei.

"Astfel, daca in luna februarie 2011, 68% dintre romani considerau ca situatia financiara a familiei lor era mai rea decat acum un an, in februarie 2012 procentul celor care o duc mai greu din punct de vedere financiar coboara la 61%. Totusi, in privinta situatiei economice generale a tarii, romanii raman pesimisti. Se simte totusi o usoara imbunatatire – anul trecut 85% dintre ei nu credeau ca economia merge bine, in vreme ce in 2012 acest procent a scazut la 76% din populatie", se arata intr-un comunicat al GfK Romania.

Jumatate dintre cei chestionati nu vad o indreptare a situatiei economice in urmatoarea perioada.

Parerile romanilor fata de evolutia situatiei lor financiare in urmatorul an sunt impartite - 40% cred ca venitul va ramane acelasi, iar 37% spun ca se asteapta ca acesta sa scada. Ponderile sunt relativ constante in ultimii trei ani.

"Romanii continua sa fie prudenti cu banii lor. Desi indicatorii privind inflatia si increderea in stabilitatea locului de munca arata un optimism in crestere, cifrele legate de disponibilitatea de a economisi nu s-au imbunatatit fata de anul trecut", a declarat directorul general al GfK Romania, Andi Dumitrescu.

Totodata, 8 din 10 romani nu considera ca este momentul potrivit pentru a economisi, iar 84% nu se asteapta sa puna bani deoparte nici in urmatorul an. Aproape trei sferturi din populatie crede ca preturile au fost mai ridicate in februarie 2012 fata de aceeasi perioada a anului anterior, iar 67% estimeaza ca preturile se vor mari pe parcursul acestui an cel putin in acelasi ritm ca pana acum. Oamenii sunt ceva mai increzatori in stabilitatea locurilor de munca: doar 63% dintre romani cred ca somajul va creste in decursul acestui an, fata de 75% in februarie 2011.

In acest context, intentia de achizitie a unor bunuri de folosinta indelungata ramane scazuta, doar un roman din zece aratandu-se dispus sa faca acest lucru in urmatorul an.

Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1.000 de persoane intervievate in fiecare luna.