A trecut si 1 iulie. S-a majorat TVA de la 19% la 24%. S-au majorat si alte taxe si im­pozite. Urmeaza sa se micsoreze salariile, dar inca nu se stie exact cum si in ce proportii pe la fiecare. Teoretic, se vor reduce si cheltuielile diverselor institutii bugetare sau cu au­to­ad­mi­nis­trare, dar detinute de stat. Pe la ad­mi­nis­tratiile locale nu imi este foarte clar daca se reduc cheltuielile sau cresc, dar bugetele administratiilor locale erau in­ca in excedent, asa ca orice se poate intampla.

Pen­tru primul semestru al anului Romania s-a incadrat in tin­ta de deficit bugetar prevazuta in acordurile cu FMI. Executivul condus de Emil Boc (?!) a ara­tat ca are vointa politica de a introduce orice fel de masuri nepopulare daca sunt cerute de FMI si de presedintele Basescu, asa ca FMI a anuntat ca acorda Romaniei si cea de-a cincea transa din pachetul de sprijin financiar de apro­xi­mativ 20 de miliarde de euro convenit anul trecut cu tara noastra. Va veni mai tarziu sa eva­lue­ze mersul economiei, deocamdata a fost suficient ca autoritatile de la Bucuresti sa arate ca sunt dis­pu­se sa faca orice numai pentru a fi pe placul celor care dau tonul in fi­nantele mondiale. Parerea mea este ca mi­siu­nea de evaluare a FMI vine prea de­vreme si cam degeaba, pentru ca este pre­ma­tur sa se es­timeze impactul masurilor luate de gu­vern. Nu se stie inca in ce masura colectarea TVA ma­jorata va reusi sa umple punga guvernului, ma­su­rile de reducere a cheltuielilor nu produc inca efecte asupra nivelului total al cheltuielilor bu­getare, cea mai mare parte a productiei agri­cole nu este inca recoltata, nu se stie ce impact vor avea inundatiile recente si nici daca nu vor mai fi si alte probleme date de capriciile vre­mii… ce sa eva­luezi? Romania are acelasi gu­vern in­com­pe­tent si contestat, chiar si din in­teriorul coalitiei care il mentine la putere, aceeasi conducere a bancii cen­trale, aceleasi pro­bleme structurale, aceeasi ase­zare geo­gra­fica, aceleasi orientari in politica internationala, este in continuare membra NATO si UE, are aceleasi ponderi ale capitalului strain, ace­leasi banci cu capitaluri preponderent din Aus­tria, Grecia si alte cateva tari europene. Dar, daca trebuie sa vina misiunea de evaluare, sa vina! Va fi la fel de bine primita ca intotdeauna de catre ban­ca centrala, va trece si pe la guvern si pe la Pa­latul Cotroceni si lucrurile vor continua ca si mai inainte.

Zilele trecute, ministrul Transporturilor a emis pa­rerea ca tinta de deficit pentru acest an ar tre­bui renegociata cu FMI pentru a per­mi­te aco­pe­ri­rea cheltuielilor  suplimentare aduse de dezastrele naturale. De ce a spus acest lucru ministrul Trans­porturilor si nu ministrul Finantelor Publice? Stie oare domnul Berceanu mai bine decat alti membri ai Executivului la cat se ridica pagubele produse de inundatii si cat o sa fie costurile de remediere a infra­struc­tu­rii distruse? Este posibil, dar nu cred ca ci­ne­va din Ministerul Transporturilor sau din Ministerul Finantelor Publice a evaluat deja, cat de cat corect, nivelul pagubelor si impactul asupra deficitului bugetar.

De asemenea, nu cred ca la ni­velul Executivului s-a discutat despre aceste as­pec­te pe baza de cifre cat de cat certe, iar din de­claratiile premierului a re­zul­tat ca Executivul urmeaza sa analizeze po­si­bi­litatea realocarii unor fonduri si redirijarea unor investitii. Si atunci… de ce a vorbit ne­in­tre­bat ministrul Transporturilor? Poate a avut man­dat sa testeze terenul inainte de a se pune problema in mod oficial sau poate ca a vrut sa arate ca este mai sensibil la problemele tarii comparativ cu alti oficiali romani, sau poate pur si simplu si-a dat si el cu parerea… Pe de alta parte, daca exista estimari oficiale ale im­pac­tu­lui inundatiilor asupra deficitului bugetar, ar fi bine sa fie facute publice si dezbatute, pentru ca marirea deficitului bugetar nu este o solutie ac­ceptabila, in opinia mea si ma tem ca si expertii FMI vor zice la fel, iar solutia pe care ne-o vor comunica mai spre toamna ministrul Finantelor sau prim-ministrul va fi de aceeasi natura cu ce ne-au anuntat si pana acum: re­du­cem salarii, reducem pensii, marim taxe si impozite. Nu stiu ce mai ramane de marit, dar cred ca inainte de a discuta cu FMI sau cu altii si inainte de a mai face declaratii publice ar fi bine ca toti membrii guvernului Boc sa-si vada de trea­ba, ca este destul de munca, sa ra­tio­na­li­zeze la ma­ximum cheltuielile, sa controleze activitatea aparatului din subordine si sa lase sa treaca ma­car trei luni de implementare a actualelor masuri, dupa care sa evalueze serios efectele si posibilele scenarii.


Priveam ieri la un post de televiziune cum se adu­ceau critici ministrului de Finante ca, in loc sa faca ceva legat de inundatii, si-a permis o zi de plaja. Personal, nu cred ca ministrul de Fi­nante avea ceva de facut, la momentul res­pectiv, legat de inundatii si mi s-ar fi parut lipsit de seriozitate sa-l vad plimbandu-se prin­tre sinistrati intr-o cos­tu­matie de santier sau exo­tica si promitand ajutor. Ministrul de Finante trebuie sa astepte evaluari realiste si serioase, sa cumpaneasca diversele propuneri de solutii fi­nanciare pentru com­pen­sa­rea daunelor si scenarii de redresare si investitii ne­cesare pen­tru evitarea problemelor pe viitor, sa im­pul­sio­neze specialistii, sa introduca toate nor­me­le si masurile necesare pentru a avea un sis­tem de asigurari obligatorii pentru cazurile de cala­mi­tate, pentru cladiri cu destinatie locativa si pentru cladiri si utilaje cu rol economic si pen­tru productia agricola si septel, cu rea­sigu­ra­rea, cu participarea statului, asa cum exista in tarile dez­vol­tate. O parte dintre acestea, ca si multe altele care fac obiectul activitatii minis­trului de Finante, puteau sa fie executate si pe timp de weekend, dar accept ca trebuie sa existe si perioade alocate refacerii capacitatii de munca, deci de odihna si relaxare, iar unii pre­fera plaja in acest scop.

Din alt punct de vedere, se poate considera insa ca, asa cum cei din institutiile care trebuie sa in­tervina in situatiile de urgenta nu au parte de odihna pana nu rezolva situatia, nici personalul din Fi­nante, de la cel mai de jos functionar si pana la ministru, nu au dreptul la odihna pana cand nu rezolva situatia de „cod rosu” din finantele tarii. Oare domnul ministru sau vreunii dintre secretarii sai de stat au petrecut o zi intr-o unitate ANAF sa vada care sunt problemele zilnice ale func­tio­na­ri­lor, daca dotarile si chel­tu­ielile se justifica, daca toti functionarii au de lucru, cu cine si cat vorbesc la telefon pe parcursul unei zile de munca, cate dosare are fiecare, ce fac pentru cresterea gra­du­lui de colectare (si daca ce fac este bine), cati con­tri­buabili inregistreaza restante si de ce… Stiu ca astfel de probleme fac obiectul ra­portarilor si con­troalelor, dar nu stiu ca, vreodata, vreun minis­tru sa fi alocat timp pentru vizitarea cat mai multor uni­tati din subordine si pentru analiza concreta a situatiilor din teren. Com­ba­te­rea evaziunii si cresterea gradului de co­lec­tare se realizeaza cu multa munca de teren a personalului de con­du­ce­re si control, nu doar prin legislatie si aparatul re­presiv. Fara re­du­ce­rea evaziunii si cresterea gra­dului de colectare a taxelor si impozitelor, situatia financiara a Romaniei nu se va insanatosi. Pe de alta parte, situatia generala pare mai putin catas­tro­fala decat in urma cu doua saptamani: cursul de schimb al leului, dupa ce a cunoscut o de­pre­cie­re destul de acuta, mai ales pe fond emo­tional, si-a revenit la evolutia dinainte de „so­cul TVA”, dobanzile nu s-au miscat, masa monetara este sub control, chiar si preturile nu au crescut atat cat se asteptau cei mai multi. Dupa cum am mai spus, este prematur sa apreciem. Ce este sigur este ca nu am scapat inca nici de ploi si nici de guvernul Boc. Mai sunt si alte lucruri cam neclare: mai toti oficialii ne-au spus ca este nevoie de masurile dure anuntate pen­tru ca nu avem de unde sa platim pensiile si salariile, sa asiguram asistenta medicala, invatamantul, ordinea publica etc. Ni se spune acum ca totul este bine, ca FMI ne-a aprobat transa a cincea si ca banii vor intra inainte de sfar­situl anului si se vor duce la… BNR (?!), pentru a ingrosa rezervele internationale ale statului roman. Ne explica cineva aceasta ne­con­cor­danta?