Producatorul suedez Saab, a­flat intr-o situatie extrem de dificila, dupa ce Konigsegg s-a retras din procesul de cum­parare, a gasit o solutie disperata: vinde unele linii de fabricatie si drepturile pentru vechiul model 9-5 com­paniei chineze Beijing Automotive.

Nevoia de lichiditati este cuvantul de ordine pentru orice companie aflata in dificultate in aceasta perioada, iar pen­tru constructorul suedez Saab dispe­ra­rea este cu atat mai mare cu cat se afla in plin proces de reorganizare sub pro­tectie ju­di­ciara. General Motors are o misiune ex­trem de ingrata, dupa ce Ko­nig­segg, un constructor de automobile sport, s-a re­tras din negocierile de cum­parare in urma semnarii unui acord de prin­ci­piu cu americanii pentru pre­luarea uzi­nelor Saab.

Presati din toate partile pentru a gasi o solutie, cei de la GM au fost salvati pentru moment de Beijing Auto­motive Holding, o companie de ma­rime medie din China, care s-a aratat intere­sata de cum­pararea unor active ale Saab. N-a fost vorba nicio clipa de cum­pa­rarea integrala a marcii Saab, chinezii au afir­mat de la bun inceput ca nu sunt interesati sa pro­duca masini in Suedia, ei fiind interesati doar de liniile de fabri­catie ale limuzinei 9-5, care tocmai este inlocuita de o noua generatie.

Astfel, tranzactia ce se ridica la apro­ximativ 200 de milioane de euro, include proiectul, drepturile de autor si robotii, adica tot ce este necesar pentru a pro­duce in conti­nuare modelul 9-5, evi­dent, sub un alt nume. Actiunea se in­ca­drea­­za perfect in cam­pania intensa pe care companiile chineze o duc avand ca unic scop cum­pararea de tehnologie si know-how din Vest, singurele care le lip­sesc pentru a fabrica automobile competi­tive pentru pietele europene si chiar americane.

Banii primiti de la chinezi sunt o veritabila gura de aer pentru Saab, care va reusi sa supravietuiasca inca trei luni in acest fel. „Banii vor finanta noul Saab si contribuie la un bun start“, a afirmat purtatorul de cuvant al companiei.

La un pas de inchidere


Dupa retragerea celor de la Konig­segg, o afacere ce se anunta salvatoare nu doar din punct de vedere financiar, ci si al imaginii, compania bucurandu-se de o excelenta reputatie pe pietele lumii, singurii care s-au mai incumetat sa dis­cu­te cu GM au fost cei de la Spyker Cars, o companie olandeza, specializata, de ase­menea, in productia de masini sport de lux, insa fara un renume la fel de mare precum cei de la Konigsegg.

Whitacre, noul sef de la GM, a afirmat ca afacerea are sanse sa fie incheiata pana la sfarsitul anului, data limita stabilita anterior. In caz contrar, Whiteacre a su­bli­niat ca Saab va fi inchisa.

Dupa iesirea din faliment, General Motors a continuat restructurarea, incer­cand sa scape de mar­­cile care produceau pierderi, Saab, Hu­mmer, Saturn si Pon­tiac. Primele trei au avut toate oferte si acor­duri de van­zare, insa toate intele­gerile au fost reziliate.