In mod normal, Salonul Auto de la Geneva este utilizat de marii producatori auto pentru a-si expune cele mai noi con­cepte, prototipuri, cele care arata tendinta fiecarei marci pen­tru anii ce vin. Nu lipsesc insa mo­de­lele noi, in special cele mai exo­tice, sportive. Anul acesta a existat un echilibru intre cele doua parti.

Editia 2011 a salonului elvetian pare a fi mult mai bogata in noutati fata de ultimii doi ani, semn al revenirii intregii industrii in plin. Cel mai mare constructor european, Volkswagen Group, pare a lua si de aceasta data frisca de pe tortul festiv, aducand in fata publicului cel putin o noutate pentru fiecare brand, inclusiv cate un concept-car, dar si mai multe lansari comerciale.

Mult mai impor­tant pentru Romania este conceptul B-Max de la Ford, cel care anticipeaza modelul ce se va produce la Craiova, productia urmand sa demareze, daca lucrurile decurg potrivit planului, peste cateva luni.

De la Chevrolet Cruze hatchback la Lamborghini Aventador


In materie de noutati merita consemnate Chevrolet Cruze hatch­back, un model important pentru Europa de Vest, la care se adauga sedanul Aveo, de la aceeasi marca, apoi versiunea comerciala a lui Opel Ampera, dar si conceptul Zafira, care prefigureaza viitorul model de serie. Doua concepte importante, venite de la japonezi, vor marca, fiecare in felul sau, viitorul automobilului. Daca Infiniti Etherea anticipeaza un nou model care va concura in clasa compacta, cu BMW Serie 1 si Audi A3, Mazda Minagi se va transforma intr-un crossover cu numele CX-5. In fine, Concept-Global Small de la Mitsubishi nu pare a fi decat viitorul Colt si derivatele sale pentru diferitele piete ale lumii.

La capitolul „sportive” au fost pre­zente, printre altele, conceptul Toyota FT-86 II, primul rod al colaborarii cu Subaru, iar intr-o clasa superioara Lamborghini Aventador LP700-4. Nu lipsite de importanta sunt si sur­prizele BMW: versiunea electrica a Seriei 1, numita ActiveE, dotata cu un motor de 170 CP si autonomie de 160 km, ce va fi produs in serie mica, si conceptul-studiu Vision Connected Drive, un roadster ce incearca sa trans­mita mult despre viitorul acestei marci, care aminteste la fel de mult de un alt studiu, GINA, care a fascinat fanii automobilului.
De asemenea, noile Kia Rio si Picanto, dar si noua gama Lan­cia/Chr­ysler, plus Fiat Freemont, completeaza lista extrem de lunga cu debuturile din Elvetia.

Nu in ultimul rand, Dacia nu are nimic de spus anul acesta la Geneva, dovedind ca este doar o ruda mai saraca a Renault, care prezinta doua concepte, Captur si R-Space.

Alfa Romeo 4C Concept


Dupa deja renumitul 8C Competizione, aparitia unui nou model cu doua locuri nu poate fi decat benefica pentru imaginea de producator de automobile sport pe care si-o accentueaza Alfa Romeo. Conceptul 4C are toate calitatile unui bolid sport, cu tractiune spate, doua locuri, un ampatament scurt, de 2,4 metri, si un motor deopotriva puternic (200 CP) si economic, 1.8 litri turbo, amplasat central, care da numele masinii (4 cilindri). Fibra de carbon, structura de aluminiu, dar si restul tehnologiilor de ultima ora, fac din 4C un automobil usor si performant, care atinge 100 km/h in doar 5 secunde.

Masina va ajunge pe sosele curand, adica in 2012.

VW Golf Cabrio + Bulli


Volkswagen Golf Cabrio este probabil cea mai atractiva noutate, data fiind si relatia cu cel mai vandut model din Europa. Sefii companiei germane au decis sa reinvie traditia Golfului decapotabil, in pofida existentei lui Eos. Astfel, cele doua vor imparti aceeasi platforma, dar se vor diferentia, dincolo de design, prin utilizarea de acoperisuri diferite: Golf Cabrio va avea un soft-top, mult mai aproape de inima cumparatorilor tineri, dar si mai accesibil. Conceptul VW de anul acesta de la Geneva se numeste Bulli, este un van si aminteste de vechiul minivan al anilor flower-power, numit oficial Transporter. Conceptul este unul full-electric, are 6 locuri, 4 metri lungime si un ampatament comparabil cu cel al lui Golf. Motorul electric are 115 CP, 260 Nm, acceleratie de 11,5 secunde si viteza limitata la 140 km/h. Desi este doar un concept-car, vehiculul are tot ce-i trebuie pentru a fi transformat intr-un produs de serie, cu motoare pe benzina si diesel, in caz ca reactia publicului va fi una pozitiva.

Ford B-Max


Desi este doar un concept, B-Max este foarte aproape de versiunea de serie, acesta fiind si motivul pentru care denumirea sa este aceeasi cu a viitorului model. B-Max este un monovolum de clasa B, inlocuitorul actualului Fusion, exact asa cum am anticipat inca de la prezentarea, in urma cu aproximativ doi ani, a conceptului Iosis Max. Designul acestui model urmeaza stilul „kinetic”, copiind practic liniile lui C-Max si S-Max, dupa cum recunoaste si designerul-sef Martin Smith. Arhitectura este una de monovolum, avand caracteristice absenta montantului B, din mijloc, si prezenta usilor culisante, similar cu Peugeot 1007. Lungimea lui B-Max este de 4 metri. Modelul va fi echipat cu motorul 1.0 EcoBoost, ce se va fabrica tot la Craiova.

Ford a expus la Geneva si versiunile de serie ale lui Focus, lansat in aceasta perioada in tarile europene.


Audi A3 sedan


Intr-o acerba competitie cu BMW, Audi isi completeaza gama cu cel mai mic sedan, A3, expus deocamdata in stadiu de concept. Dupa dimensiunile afisate, modelul aminteste foarte mult de prima generatie A4, acoperind astfel un gol in oferta marcii. Din punct de vedere tehnic, va fi un nou model sportiv, avand in vedere greutatea si raportul CP/kg. Modelul expus este chiar un RS, fiind echipat aproape identic cu RS3 Sportback, avand insa chiar mai multi cai-putere, 408, si o acceleratie de 4,1 secunde.

Rolls-Royce 102EX

O limuzina complet electrica nu mai pare o idee fantastica acum, dupa ce au fost lansate versiuni sau modele complet noi din toate clasele si segmentele de piata. Rolls-Royce este exemplul cel mai potrivit, expus la Geneva, reprezentantii producatorilor sustinand ca este „una dintre cele mai semnificative initiative luate de companie in ultimii ani”. Modelul 102EX este o versiune electrica bazata pe Phantom, care are ca scop testarea nivelului de interes al clientilor pentru un asemenea vehicul. Propulsia este asigurata de doua motoare electrice care genereaza cumulat 389 CP si 800 Nm, avand o acceleratie de „sub 8 secunde” si o viteza limitata la 160 km/h. Partea cea mai atractiva este faptul ca autonomia bateriei va fi de aproximativ 200 km, ceea ce schimba cu totul datele problemei, fata de cei 60 km ai actualelor masini electrice. Incarcarea dureaza 20 de ore la 220 V sau 8 ore la trifazic. Poate fi incarcata si prin inductie, adica fara cablu. Pentru moment nu exista niciun plan de productie in serie a acestui model.

Skoda ISi schimbA faTa


S-a tot vorbit despre schimbarea la fata a marcii Skoda, odata cu salonul din Geneva. Mai mult, s-a spus ca marca ceha se deplasa catre zona mai ieftina. Acest lucru nu s-a intamplat insa, surpriza fiind un concept spectaculos, cu un design mult mai proaspat, care anuleaza virajul catre „organic” din ultimii trei-patru ani. VisionD Concept este, in primul rand, un hatchback, ceea ce ar trebui sa sugereze o reorientare a marcii, bazata pana acum in vanzari in special pe sedanul Octavia. Celelalte elemente de design de pe VisionD sunt farurile rectangulare, grila cu linii drepte si noul logo, mai simplu si mai modern, de pe care a disparut numele Skoda Auto.