In conditiile in care veniturile bugetare ale Romaniei au o pondere in PIB de numai 33%, sub media europeana de 40%, este clar ca nici pentru populatie, nici pentru companii nu exista, intr-un viitor apropiat, vreo sansa de reducere a Taxei pe Valoare Adaugata.
 
1. Cote reduse
Totusi, paharul are si o jumatate plina, atata timp cat cotele reduse de TVA si conditiile in care se aplica raman nemodificate fata de anii anteriori.
• Cota redusa de 9% se percepe pentru medicamentele de uz uman si veterinar, carti, ziare si periodice, cazarea la hoteluri sau in locatii cu rol similar, bilete de cinema, taxele de intrare la muzee, monumente istorice, gradini zoologice si gradini botanice, targuri si expozitii, furnizarea de manuale scolare, de proteze si produse ortopedice.
• Cota redusa de 5% se aplica pentru livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv camine de batrani si pensionari, case de copii si centre de recuperare si reabilitare pentru minori cu handicap, inclusiv cladiri si parti ale acestora livrate ca locuinte, in anumite conditii. Aceeasi cota redusa se aplica si in cazul livrarii de locuinte ce au o suprafata utila de maximum 120 mp si o valoare ce nu depaseste suma de 380.000 lei.

2. Consolidare, prin grup fiscal 
Incepand cu 1 februarie 2012, companiile independente din punct de vedere juridic, dar aflate in stransa legatura din punct de vedere financiar, economic si organizatoric, pot opta pentru constituirea unui grup fiscal, atata timp cat sunt administrate de catre acelasi organ fiscal competent. 
„Avantajul consta in faptul ca firmele care fac parte din grup isi pot consolida pozitia de TVA. Cu alte cuvinte, pot compensa intre ele TVA de plata cu TVA de recuperat. In Romania, conceptul de grup fiscal de TVA a fost introdus la inceputul anului 2007, fiind aplicabil pana in prezent numai pentru companiile considerate marii contribuabili”, explica Daniel Anghel, partener taxe indirecte, PriceWaterhousCooper.
 
3. Amanarea platii in vama la import
Conform prevederilor legislative actuale, pana in 2013, amanarea de la plata in vama a TVA este permisa doar companiilor care au realizat in anul precedent o valoare cumulata a importurilor de minim 100 milioane lei.
„Ca o consecinta a acestei restrictii, multe companii straine prefera sa investeasca in alte state membre UE in care este implementat mecanismul de achitare TVA la import prin decont sau prefera sa-si relocheze operatiunile vamale prin tari care ofera aceasta facilitate pentru a evita prefinantarea TVA la momentul importului. Acest trend negativ afecteaza intreaga economie si plaseaza Romania intr-o pozitie necompetitiva in comparatie cu alte statele europene”, adauga Daniel Anghel.
 
4. Deductibilitate de 50% la achizitia de masini si combustibil
Pentru vehiculele rutiere destinate exclusiv transportului rutier de persoane (cu exceptiile prevazute de lege), este limitata la 50% deductibilitatea TVA-ului aferent achizitiei si a combustibilului utilizat de acestea.
Fac exceptie de la aceasta prevedere vehiculele care se incadreaza in oricare din urmatoarele categorii: • Vehicule utilizate exclusiv pentru interventii, reparatii, paza si protectie, curierat, transport de personal la si de la locul de desfasurare a activitatii, care de reportaj, precum si vehiculele utilizate de agenti de vanzari si de agenti de recrutare a fortei de munca; • Vehicule utilizate pentru transport de persoane cu plata si pentru taxi; • Vehicule utilizate pentru inchirierea catre alte persoane si pentru instruire in cadrul scolilor de soferi.
„Aceste cheltuieli au devenit nedeductibile  in mai 2009, urmand ca masura sa fie aplicata pana la 31 ianuarie 2010. Ulterior acest termen a fost prelungit, pana la 31 decembrie 2011, astfel incepand cu anul 2012 ar fi trebuit sa redevina deductibile in totalitate”, puncteaza managerul de la PriceWaterhousCooper.
 
5. Taxare inversa
Pana la 31 mai 2013, in Romania este valabila derogarea Comisiei Europene privind taxarea inversa in tranzactiile cu cereale si plante tehnice, unde beneficiarul este obligat la plata taxei. Acesta calculeaza suma de TVA aferenta tranzactiei si o inscrie in facturi si in jurnalul pentru cumparaturi. Taxa este apoi preluata in decontul de TVA, atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila.
Practic, cele doua sume se vor autolichida, iar in final beneficiarul nu va avea obligatia sa plateasca efectiv suma de TVA catre stat. Aceasta, insa, va fi inregistrata in acelasi mod pe intreg lantul operatiunilor, pana in momentul in care produsul va ajunge la consumatorul final. La randul sau, furnizorul emite o factura fara TVA, dar inscrie in aceasta factura o mentiune referitoare la faptul ca a aplicat taxare inversa.
„Ideea acestei masuri, adoptata la 31 mai 2011, a fost de a elimina de pe lantul tranzactiilor cu cereale acele firme fantoma care operau ca intermediar, colectand TVA pentru facturile emise, dar apoi <<dispareau>>, fara a mai plati datoria la stat. In acelasi timp, firma careia ii era livrata marfa, din postura de beneficiar, solicita statului rambursarea TVA. In astfel de cazuri, in care sumele aferente tranzactiilor puteau fi foarte mari, paguba catre stat era direct proportionala”, explica mecanismul, Vlad Boeriu, manager Deloitte.
Acesta considera ca, din punct de vedere al eficientei, masura a fost oportuna, pentru ca a adus o facilitate de fluxuri de numerar operatorilor economici cinstiti, cum ar fi marile companii de trading care plateau TVA-ul furnizorilor, exportau cereale si asteptau timp indelungat rambursarea TVA.
„Avand in vedere eficienta acestei masuri in combaterea fraudei din domeniul comertului cu cereale, o prelungire a termenului de aplicare ar fi mai mult decat benefica. In ipoteza in care autoritatile vor dori prelungirea acestei derogari, procedurile catre Comisia Europeana trebuie demarate din timp”, puncteaza Vlad Boeriu. 
 
6. Masurile de simplificare in aplicare, extinse 
Sfera bunurilor pentru care se aplica masurile de simplificare a fost extinsa prin includerea unor categorii de marfuri precum deseuri feroase si neferoase, deseuri de materiale reciclabile si materiale reciclabile uzate, inclusiv a celor supuse prelucrarii sau transformarii.
„In general, introducerea masurilor de simplificare pentru tranzactiile cu bunuri cu risc ridicat de evaziune fiscala este benefica deoarece nu mai permite furnizorului sa colecteze TVA de la client si sa dispara fara a achita acest TVA catre bugetul de stat. De altfel, acum cativa ani, unele state membre au propus o sfera larga pentru bunurile pentru care sa se aplice masurile de simplificare in vederea eliminarii evaziunii fiscale, dar aceasta propunere nu a fost acceptata de toate statele membre, precizeaza Alexandru Aparaschivei, Tax Manager, Ernst & Young Romania.
 
Ce vor oamenii de afaceri 
 
Cum presiunea deficitului bugetar nu permite reduceri ale cotei si scutiri de la plata TVA, oamenilor de afaceri nu le ramane decat speranta unor reguli clare, cu aplicabilitate pe termen lung. Nu este niciun secret ca firmele isi pot dezvolta strategii de investitii si planuri de afaceri care le pot ajuta sa depaseasca actuala perioada de criza, daca stiu ca exista prevederi pe care se pot baza de termen lung. Schimbarile dese ale legislatiei, chiar daca nu sunt de substanta, implica, pentru companii, costuri administrative suplimentare.
De altfel, conform unui studiu efectuat de PwC pentru Comisia Europeana ca parte a unui raport Green Paper finalizat anul trecut, 67% din respondentii romani au sesizat complexitatea sistemului si lipsa de claritate cu privire la aplicarea in practica a prevederilor referitoare la TVA.
„Increderea investitorilor de a veni in Romania a fost in mod grav afectata de modificarile fiscale prea dese si prea bruste, precum majorarea TVA in iulie 2010, cand nu a fost acordat companiilor timp de adaptare. Aceste elemente sunt cu atat mai importante cand vorbim de atragerea investitiilor straine directe, deoarece potentialii investitori straini au de ales intre mai multe tari din regiune, unele care ofera un tratament fiscal mai favorabil, alaturi de facilitati suplimentare pentru investitii, cum ar fi de exemplu eliminarea prefinantarii TVA la importul marfurilor din state din afara UE”, este de parere Daniel Anghel, partener taxe indirecte, PriceWaterhousCooper.
Sigur, predictibilitatea este esentiala, insa Alexandru Aparaschivei, Tax Manager, Ernst&Young Romania, considera totusi caorice avantaj fiscal este benefic si pe termen scurt, deoarece TVA inseamna, pentru majoritatea operatorilor economici, cash-flow.
„In situatia economica actuala, unde <<cash is king>>, orice procent de TVA in minus poate face diferenta intre supravietuiresi faliment. In practica, vedem o dorinta mai mare a companiilor straine pentru predictibilitate fiscala in comparatie cu societatile romanesti. De asemenea, atat societatile straine, cat si cele romanesti si-ar dori o consecventa mai ridicata in ceea ce priveste abordarea autoritatilor in timpul inspectiilor fiscale”, conchide acesta.
La randul sau, si Vlad Boeriu, manager Deloitte, militeaza pentru  predictibilitatea fiscalitatii, insa, considera ca mai important ar trebui sa fie rolul activ, de indrumator, pe care sa-l joace autoritatea fiscala. Si asta, pentru ca, in practica, lucrurile stau cu totul altfel.
„Fiscul isi concentreaza atentia si activitatea in special pe inspectia fiscala, actionand doar in interesul colectarii cat mai multor resurse la buget si marginalizand asistenta catre contribuabili.  Ca exemplu, avem mai multi clienti care au depus scrisori pentru clarificarea anumitor aspecte fiscale, la care autoritatea fiscala nu a raspuns de doi ani. Exista, de asemenea, contestatii trimise de clientii nostri, iar Fiscul, de 1 an - 1 an si jumatate, nu a reusit sa formuleze un raspuns, desi termenul legal este de 45 de zile”, precizeaza Vlad Boeriu.

Favorita Europei pentru cresterea veniturilor bugetare
In ultimii doi ani, nu mai putin de 12 state din UE au majorat  TVA, cele mai abrupte cresteri fiind decise in Romania si Portugalia, cu 5 pp, la 24%. In schimb, desi nivelul a urcat cu numai 2 pp, ungurii platesc 27%, iar spaniolii, care au suportat o majorare similara, au un TVA de numai 18%, printre cele mai mici din UE.
Cresterile nu se vor opri aici. Din martie 2012, in Cipru nivelul va urca cu 3 pp, la 18%. In Italia, din septembrie se va plati un TVA de 23%, in crestere cu 3 pp, iar, in Franta, octombrie va aduce o cota de 21,2%, de la 19,6% in prezent. Tot in acest an, Austria si Estonia se pregatesc sa inceapa discutiile privind posibilitatea unor eventuale modificari, bineinteles, tot in sus.
Nu stim ce se va intampla la nivelul intregii UE anul viitor, dar Polonia va majora TVA cu inca 1 pp, la 24%, iar in 2014, Italia va implementa o noua crestere, cu 0,5 pp, la 23,5%.
 Schimbari survenite la nivelul cotei de TVA in Uniunea Europeana
 
 
2010
2012
 
 
 
 
 
 
1
Austria
20%
20%
Discutii de majorare in 2012
2
Belgia
21%
21%
 
3
Bulgaria
20%
20%
 
4
Cipru
15%
18%
Din martie 2012
5
Cehia
19%
20%
 
6
Danemarca
25%
25%
 
7
Estonia
20%
20%
Discutii de majorare in 2012
8
Finlanda
22%
23%
 
9
Franta
19,6%
21%
Programata din octombrie 2012
10
Germania
19%
19 %
 
11
Grecia
19%
23%