Interesul consumatorilor fata de produsele organice este in continua crestere, la nivelul Uniunii Europene veniturile obtinute din comercializarea produselor ecologice ridicandu-se la aproximativ 16 miliarde de euro anul trecut. Romania incearca sa se alinieze la acest trend, valoarea schimburilor comerciale cu produse oganice fiind de peste 100 de milioane de euro in 2008.

Cota de piata a produselor ecologice din ansamblul pietelor alimentare din tarile cele mai dezvoltate a atins in 2008 intre 5% si 10%, pe fondul unei cresteri anuale a produselor biologice de cel pu­tin 20%. La nivel mondial, valoarea pietei a fost in 2008 de peste 52 de miliarde de dolari si creste anual cu aproape cinci miliarde de euro, trendul ramanand ascendent si in aceasta perioada de criza economica, potrivit Institutului de cer­cetare in domeniul agriculturii organice din Elvetia.

Cu toate ca avansul agri­cul­turii ecologice este extrem de rapid, van­zarile de produse organice detin o pondere de doar 1%-2% din totalul vanzarilor de produse alimentare. La nivelul blo­cului comunitar, in anul 2008, veniturile obtinute din comercializarea produselor ecologice au fost de aproximativ 16 mil­i­arde de euro, Germania fiind cea mai mare piata de desfacere a alimentelor biologice, cu vanzari de 2,5 miliarde de euro. Ponderea suprafetelor cultivate in regim ecologic din total suprafata agri­cola in UE este de 24% in Austria, in El­vetia de 20%, in Danemarca de 14%, in Sue­dia de 13%, in Cehia de 10%, iar in Fran­ta de 3%.

Piata interna romaneasca a fost estimata pentru 2008 la aproximativ 20 de milioane de euro, anul trecut va­loarea schimburilor comerciale intra si extracomunitare ridicandu-se la peste 100 de milioane de euro, pe fondul unei cresteri a sectorului cu 50% fata de anul 2006. In urma cu trei ani, in 2006, valoa­rea schimburilor comunitare a fost de 50 de milioane de euro, iar in 2007, de 80 de mi­li­oane de euro. La sfarsitul lunii tre­cute a avut loc prima conferinta pe tema agri­culturii ecologice din Romania si din sud-estul Europei, Romanian Organic Forum, organizata de Asociatia Bio Romania.


Crestere de 15%-20% in 2009


Cu toate ca agricultura ecologica si piata produselor bio sunt abia la inceput in Romania, iar piata nationala trebuie construita, fata de 2008 s-a inregistrat o crestere de 15%-20% a acestui sector. „Agri­cultura ecologica este un sector-cheie in Strategia Nationala de Export pentru perioada 2010-2014. Preturile acestor produse sunt mult mai mari la export si se pot obtine venituri mai mari fata de cele din agricultura conven­tionala”, a declarat Costin Lianu, din Ministerul IMM-urilor.

Romania incear­ca sa se alinieze la trendul ascendent global al pietei ecologice, observandu-se o crestere atat la consumul de produse organice din piata interna, cat si la pro­ductia si exportul de produse ecologice neprocesate. Una dintre marile proble­me cu care se confrunta fermierii este faptul ca Romania este singura tara din blocul comunitar care nu primeste sub­ventii de la UE pentru agricultura eco­logica, insa autoritatile promit ca, in­ce­pand de anul viitor, aceasta situatie se va rezolva.

In Uniunea Europeana, cele mai multe produse ecologice se importa din Europa de Est. Pietele-tinta stabilite in Strategia Nationala de Export a Roma­niei sunt statele membre UE, alte piete din Europa, piata asiatica, in special Ja­ponia, Singapore si Coreea de Sud, si SUA si Canada. Cum cererea pentru pro­duse ecologice procesate si pentru le­gume si fructe proaspete este mai mare de­cat oferta, conversia ex­ploatatiilor a­gri­cole in agricultura ecologica devine o pri­o­ritate. Su­prafata tota­la certifi­cata in agricultura eco­logica a crescut de la 143.194 de hectare in 2006 la 221.411 hectare anul trecut.

Cu toate ca pon­derea suprafetelor cer­tificate din total suprafata agricola s-a dublat in 2008 fata de 2006, aceasta este de doar 2%. Pana la sfarsitul anului 2013, Mi­nisterul Agriculturii are ca obiectiv ma­rirea suprafetelor cultivate ecologic la 5,08% din totalul suprafetei agricole. In plus, intentia este ca in 2013 consumul de produse organice pe cap de locuitor sa ajun­ga la 10% din totalul produselor co­mer­cializate pe piata interna. Cel mai ma­re consum mediu de produse ecolo­gice pe locuitor este inregistrat in Dane­marca, Elvetia si Austria. In Romania, numarul de procesatori a crescut de la 3.409 in 2006 la 4.191 in 2008.

Din aces­tia, 60 activeaza in productia vegetala, 17 in apicultura si noua in productia ani­maliera. Pe sectoare de activitate, 32% se ocupa cu procesarea fructelor si legu­melor proaspete, 19% cu procesarea pro­duselor de morarit, pani­fi­ca­tie si pati­serie, 17% cu procesarea mierii, 10% cu procesarea produselor din lapte, 2% pro­ceseaza vin, iar alti 2% proceseaza ulei.


Probleme in comercializarea produselor organice


Cele mai solicitate produse bio sunt branzeturile, ouale, cerealele, painea, mierea si produsele pentru copii. In ceea ce priveste profilul consumatorului ro­man de produse ecologice, acesta are in­tre 30 si 50 de ani si obtine venituri peste medie. O cercetare a firmei „Lea­cul”, care comercializeaza produse orga­nice in Bucuresti, arata problemele cu care se confrunta cei care vor sa des­chida un astfel de business. Du­pa pri­mele luni de la deschiderea magazinului, vanzarile lu­nare se ridicau la 10.000 de euro, ca dupa un an sa ajunga la 30.000 de euro, prin extinderea gamei de la 500 la 2.000 de produse.

Referitor la comercializare, su­permarketurile si hi­permarketurile reprezinta o piata care necesita investitii mari si nu asigura toata gama de pro­duse la raft, se arata in studiul mentio­nat. In hoteluri, restau­rante si cafenele, produsele sunt scumpe si putini co­mercianti sunt dispusi sa fo­loseasca produse bio, din cauza scaderii pro­fitului. Supermarketurile mici sunt in­teresate doar sa vanda, nu conteaza ce, astfel ca produsele ecologice devin doar o marfa pe raft.

In ceea ce priveste co­mercializarea pe internet, magazinele on-line de pro­duse alimentare nu pot dezvolta volume suficiente rentabilitatii unui depozit livrator. Magazinele bio importa marfa pentru o marja de adaos mai ridicata si pentru a avea un profit mai mare. In schimb, magazinele cu produse naturale par a fi cele mai interesate de alimentele bio, avand in vedere ca deja acestea pro­moveaza un stil de viata sanatos. Pretul produselor ecologice cu aproximativ 25%-30% mai mare decat cel al produselor conventionale pune si el probleme, in contextul in care multi cumparatori romani nu cunosc beneficiile alimen­telor organice.

In magazinele cu produse naturale, clientii nu sunt dispusi sa dea mai multi bani pentru acelasi tip de produs, dar bio. Alimentele ecologice costa mai mult pentru ca necesarul de munca este mai mare atat in ferma, cat si in procesare si comercializare. De asemenea, sunt cos­turi suplimentare pentru inspectie si analize, nu se folosesc stimulatori de crestere si coacere si nu se utilizeaza specii cu crestere rapida.