Cresterea din ultimul timp a pretului la petrol pe pietele mondiale, dublata de teama ca aurul negru ar putea atinge intr-un interval record de timp valori uriase, de pana la 200 $/baril, daca nu chiar mai mult, pe fondul tensiunilor din Orientul Mijlociu, a provocat o explozie a tarifelor la carburanti. Aceasta evolutie a pietei petrolului a influentat, partial, si cresterea preturilor la ali­mente. Pe acest fundal, autoritatile antimonopol (Bundeskartellamt) din Germania au decis sa angajeze o ampla analiza a situatiei privind calcularea preturilor la carbu­rantii auto si la produsele alimentare de baza. Intr-un inter­viu acordat cotidi­anului „Handel­sblatt”, directorul depar­tamen­tului de resort, Andreas Mundt, a precizat ca rezultatele anchetei vor fi publicate in intervalul imediat urmator. Potrivit acestuia, in vizor au fost luate 100 de ben­zinarii din Ham­burg, Köln, München si Leipzig. Printre altele, rapor­tul trebuie sa raspunda in­trebarilor daca, intr-adevar, pretul la pompa creste vineri seara, pentru ca luni dimineata sa se ief­ti­neasca si care este cauza acestor dife­rente? De aseme­nea, se va stabili cum s-a reflectat cresterea pretului la petrol in scumpirea carburantilor. De altfel, Mundt nu a exclus deschiderea unor investigatii speciale impotriva anumitor produ­catori de carburant auto si insti­tuirea de sanctiuni.

O concurenta dubioasa


In ceea ce priveste produsele alimentare, Mundt nu crede ca preturile din Germania au ramas, asa cum se afirma, la un nivel inferior celor din alte tari europene. „In Germania se poate vorbi de o concurenta a preturilor in cazul alimentelor de prima necesitate - lapte, unt, iaurturi -, dar din punctul de vedere al sortimentelor sunt categorii de produse  care ridica mari semne de intrebare. Indicatorii nostri arata ca, pe acest segment, concurenta nu este intr-atat de mare pe cat se afirma”, a spus Mundt. In urma cu numai un deceniu, 70% din piata produselor alimentare de baza era impartita intre sapte concerne comerciale. In prezent, numai patru mari retele de retail - Edeka, Rewe, Schwarz-Gruppe si Aldi - controleaza deja 85% din cerere. Oricum, crede Mundt, „vor veni vremuri cand preturile scazute vor ramane doar o amintire”. Intre timp, Agentia inter­nationala a energiei (IEA) a estimat ca Europa ar putea cheltui, in 2011, 76 mld. $ pentru importuri de petrol comparativ cu 2010, daca barilul se va mentine la o medie de 100 $ pe tot parcursul anului.

Potrivit acestui scenariu, importurile de petrol ale UE se vor ridica la 375 mld. $ in 2011, mai mult chiar si decat valoarea folosita in acest scop in 2008, cand petrolul a atins nivelul-record de 147,50 $/baril. In cazul SUA, americanii vor cheltui pentru importul de petrol 385 mld. $, cu 80 mld. $ mai mult decat in 2010.


Posibil inlocuitor pentru petrolul libian


Expertii IEA estimeaza ca, pe fondul reducerii cu peste 50% a livrarilor de petrol libian, marca rusa Urals ar putea inlocui titeiul provenit din Orientul Mijlociu. De precizat ca, in ultima saptamana, acest titei extras din Marea Caspica a castigat 6,50 $, ajungand la 106,54 $/baril, mai mult decat titeiul american WTI (care a coborat sub 100 $/baril), dar mai putin decat cel cotat la Londra (marca Brent, care a atins, zilele trecute, peste 119 $/baril). Expertii rusi nu cred insa in aceasta perspectiva, evocand drept argument suprem faptul ca petrolul Urals este inferior, din punctul de vedere al calitatii, titeiului libian.