Controlul pietei achizitiilor publice - o miza anuala de 10 miliarde de euro - se afla la doi pasi de a fi subordonat complet Autoritatii Nationale de Reglementare si Monitorizare a Achizitiilor Publice (ANRMAP) a carei sefa, Cristina Traila, depune de cateva luni eforturi pentru a-si subordona pe de o parte Unitatea de Control si Verificare a Achizitiilor Publice (UCVAP), aflata in subordinea Ministerului Finantelor Publice, iar pe de alta parte Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC), o instanta juridic-administrativa independenta, la care se adauga intentia preluarii SEAP, operat acum de Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI) din cadrul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor (MCTI).

Practic, Cristina Traila, al carei sot este avocat pe achizitii publice la casa de avocatura Stoica&Asociatii, va controla de la faza de intocmire a Caietelor de Sarcini pana la solutionarea contestatiilor intregul proces de achizitii publice.

Cristina Traila, avocata pedelista din fruntea ANRMAP, incearca o centralizare brutala a tuturor institutiilor care se ocupa de monitorizarea achizitiilor pu­bli­ce sub umbrela institutiei pe care o con­duce. Cu trei institutii independente, piata achizitiilor publice de 10 miliarde de euro anual este controlata in acest mo­ment de UCVAP la intocmirea docu­men­tatiilor de atribuire, adica in termeni tehnici controlul ex-ante pana la dema­rarea licitatiei publice de catre ANRMAP, la nivel general, prin emiterea unor puncte de vedere, iar CNSC solutioneaza contestatiile depuse dupa incheierea procedurilor de atribuire.

Desi aceasta triada, care a fost infiin­tata expres sub directa indrumare a ex­per­tilor europeni sa functioneze inde­pendent una de cealalta, permite inca „scapari” sub cizma oligarhiei de partid in achizitiile publice, insa odata pusa intr-un singur „cos“, cel al activistei PDL Cristina Traila, al carei sot ofera consultanta pe achizitii publice la casa de avocatura Stoica&Asociatii, vor fi create premisele unor ingerinte politice si mai severe care nu vor face decat sa ne creasca fiecaruia dintre noi nota de plata prin taxe si impozite.

Domnule Ialomitianu, dati-mi UCVAP!


Prima „victima” a intentiilor mo­no­polizatoare ale sefei ANRMAP este UCVAP, o directie din cadrul Fi­nan­telor Publice, care controleaza modul in care se intocmesc Caietele de Sar­cini la licitatiile publice. „Propunem modificarea OUG 34/2006 (Legea achizitiilor publice) in sensul exercitarii functiei de verificare a aspectelor procedurale afe­ren­te procesului de atribuire a con­tractelor care intra sub incidenta OUG 34/2006, functie inde­plinita in prezent de Ministerul Finantelor Publice si de ANRMAP. Propunem respectarea ter­menilor de negociere men­tionati prin indeplinirea, la nivel local, a activitatii de verificare ex-ante a procedurilor de atribuire a contractelor a caror finantare este asigurata din bugetul fon­durilor europene neram­bur­sabile (adica obiectul de activitate al UCVAP - n.r.) de catre structurile specializate din cadrul ANRMAP care isi desfasoara activi­tatea pe langa institutia prefectului. Prin urmare, functia de control ex-ante va fi indeplinita de catre ANRMAP prin observatorii sai din teritoriu, care isi vor desfasura activitatea la nivelul prefectilor. (…) Consideram ca ANRMAP trebuie sa indeplineasca functia de verificare a aspec­telor procedurale aferente pro­ce­su­lui de atribuire a contractelor de achizitie publica”, se arata intr-o scrisoare trimisa de sefa ANRMAP, Cristina Traila, catre ministrul Finantelor, Gheorghe Ialo­mi­tia­nu, in subordinea caruia se afla UCVAP.

Practic, prin modificarile pe care Traila vrea sa le aduca in OUG 30/2006 privind functia de verificare a aspectelor procedurale aferente procesului de atribuire a contractelor de achizitie publica (act normativ care reglementeaza activitatea UCVAP) se inlocuieste peste tot MFP cu ANRMAP. „Se desemneaza ANRMAP (si nu MFP, cum e prevazut acum in OUG 30/2006) ca organ de specialitate al administratiei publice si centrale, in subordinea guvernului, res­pon­sabil pentru indeplinirea functiei de verificare a aspectelor procedurale afe­ren­te procesului de atribuire a contractelor care intra sub incidenta legislatiei privind atribuirea contractelor de achizitie publi­ca, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii”, se arata in propunerile de modificare a legii.

Sa punem si CNSC cu botul pe labe


Cu UCVAP-ul aproape in buzunar, Traila s-a orientat spre cea de-a doua „vic­ti­ma”, CNSC, a carui soarta este pecetluita prin OUG 76/2010 pentru modificarea OUG 34/2006, care se afla pe ultima suta de metri inainte de a intra in votul din plenul Parlamentului. Una dintre cele mai „extravagante” propuneri de modificare legislativa ii priveaza pe cei nemultumiti de modul in care s-a desfasurat o licitatie pe bani publici si care se considera vatamati de dreptul lor constitutional de a se adresa justitiei. „Persoana vatamata poate sesiza CNSC sau, dupa caz, instanta jude­ca­to­reasca competenta in vederea anularii actului si/sau recunoasterii dreptului pretins ori a interesului legitim” suna tex­tul actual al OUG 34/2006, insa pro­pu­ne­rile discutate in comisiile pentru industrii si servicii din Parlament, la ale caror lu­crari de pe 29.11.2010 a fost prezenta ca invitata Cristina Traila, sefa ANRMAP, se prevede ca „persoana vatamata poate sesiza CNSC in vederea anularii actului si/sau recunoasterii dreptului pretins ori a interesului legitim”. A disparut ceva? Da, „neinitiatii” nu se vor mai putea adresa Justitiei.

Cu o asemenea prevedere curat necon­­stitutionala care va pica cu sigu­ran­ta la Curtea Constitutionala se deschide calea desfiintarii CNSC, pentru ca intre instantele de judecata si CNSC - o instanta juridic-administrativa - exista mari sanse ca aceasta din urma sa fie desfiintata.

De cand a fost numit sef la CNSC, Bogdan Lehel Lorand, care are raporturi „servile” cu ANRMAP concretizate printr-un memorandum de colaborare, s-a vazut pe ultima suta de metri in fata unor modificari legislative prin OUG 76/2010, care duc spre o subordonare accentuata a institutiei pe care o conduce. „O parte din amendamentele propuse de initiatorii actului normativ sunt de natura sa produca grave perturbatii in activitatea CNSC pentru achizitiile publice, ce vor avea ca efect prelungirea termenelor de solutionare a contestatiilor si cresterea cheltuielilor bugetare prin impunerea implicita de noi angajari ne­jus­tificate de personal in cadrul Consiliului”, se arata intr-un raspuns tardiv si cam inutil al CNSC la propunerile de mo­di­fi­care prevazute in OUG 76/2010.

Cireasa de pe tort este re­pre­zentata de intentia ANRMAP de a prelua pe langa UCVAP si CNSC si SEAP - www.e-licitatii.ro - al carui ope­rator este acum Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI) din cadrul Ministerului Comu­nic­atiilor si Tehnologiei Infor­matiilor (MCTI) si care bineinteles ca prin OUG 76/2010 va trece sub autoritatea Cristinei Traila.

Practic, prin preluarea tu­turor celor trei institutii, care acum sunt independente toc­mai pentru a asigura o cat mai mare transparenta in cheltuirea banului public, ANRMAP-ul Cristinei Traila le va face pe toate: va legifera, va controla si va executa. E ca si cum Executivul ar lua rolul Parlamentului si al Justitiei, eli­mi­nand principiul separatiei puterilor in stat pentru ca cineva acolo sus vrea putere absoluta.


Sotul Cristinei Traila, avocat pe achizitii publice la Stoica&Asociatii


„Financiarul” a dezvaluit recent ca sefa de la ANRMAP s-a aflat intr-un razboi la distanta cu sotul ei, Doru Traila, avocat pe achizitii publice la casa de avocatura Stoica&Asociatii al carei fondator este Valeriu Stoica, vicepresedintele PDL.

Acesta a reprezentat la Curtea de Apel Cluj, intr-o afacere de 600 de milioane de lei de asfaltari pe bani publici, consortiul format din Kiat Group SRL detinut de niste investitori turci (dintre care unii au fost asociati cu primarul Sectorului 3 Liviu Negoita, cel caruia DNA i-a deschis un dosar pentru modul cum a cheltuit 100 de milioane de euro (pentru asfaltarile din sectorul sau) si Diferit SRL, firma detinuta de omul de afaceri Nicolae Petri, un castigator constant al asfaltarilor din Cluj-Napoca.

Consortiul se aratase nemultumit de o decizie a CNSC care obligase autoritatea contractanta, Primaria Cluj-Napoca, sa reia licitatia care pentru a doua oara ajunsese in portofoliul acestora.

Surse din ANRMAP declarasera la vremea respectiva ca asupra membrilor din completul de judecata care solutionase defavorabil afacerea pentru consortiul reprezentat in instanta de Doru Traila se facusera presiuni tocmai din partea Cristinei Traila. In plus, nici UCVAP si nici ANRMAP nu demarasera vreun control de fond la aceasta megalicitatie de 600 de milioane de lei de la Primaria din Cluj-Napoca.

Daca actuala forma a propunerilor de modificare legislativa va trece de plenul Parlamentului, Cristina Traila va avea la dispozitie tot arsenalul institutional pentru ca astfel de afaceri, cum ar fi cea de la Cluj-Napoca, sa nu se mai im­potmoleasca inainte de a fi acordate tot celor carora le-au fost „destinate” de la inceput.