Serviciile speciale de transport aerian au inregistrat o scadere a cererii din partea oamenilor de afaceri. Operatorii incearca sa-si fidelizeze clientii sau sa se orient­eze inspre turism si agrement.

Recesiunea economica s-a resimtit cu pregnanta in 2009 in domeniul serviciilor de taxi aerian, determinand o reorientare in piata.

Heni Haidar, proprietarul companiei Efly Taxi Aerian, spune ca acest tip de servicii intra in zona luxului din cauza pretului prea mare pentru piata ro­maneasca. Pe pietele occidentale mature, acest serviciu este de tip „mainstream”, optiunea luxului fiind facultativa in alegerea aparatului de zbor. Astfel, este tintita zona clientilor cu o putere finan­ciara mult peste medie. O cursa obisnuita in interiorul tarii poate ajunge la 3.000 de euro. De exemplu, pretul pentru o ora de zbor cu un elicopter de tip EC-120, care poate lua la bord trei pasageri, este de 660 de euro, fara TVA. Un avion de tip Beechcraft Kingair, cu o capacitate de opt pasageri, costa 1.500 de euro pe ora, iar un elicopter Dauphin, cu o capacitate de opt pasageri, costa 1.700 de euro pe ora. La aceste tarife, se pot adauga taxele aeropor­tua­re si de ruta. „Oamenii sunt un pic deza­magiti cand afla ca este un pret atat de mare. Trebuie sa le explic ca pretul afisat este pe ora de zbor si ca nu am cum sa afisez pretul pentru o cursa anume, pentru ca toate cursele difera. Chiar o cursa Bucuresti - Constanta poate avea preturi diferite. Mai apar restrictii de zbor, exercitii militare si trebuie ocolita o anumita zona, ceea ce inseamna minute in plus”, a declarat  Haidar.

Efly Taxi Aerian actioneaza pe piata ca un intermediar intre clienti si proprietarii de aeronave. Acestia pun la dispozitie aparatul de zbor, pilotii si asigurarile. „Nu e un business cunoscut, e la inceput, ni­me­ni nu stie cu ce se mananca, invatam din mers”, a afirmat Haidar.


Nu se mai vizioneaza terenuri


Ion Rosu, director al companiei Corsarul Rosu Air, spune ca transportul cu elicopterul este un serviciu de lux prin prisma avantajelor pe care le ofera - flexibilitate, confort si rapiditate, ceea ce se reflecta si in preturi. Corsarul Rosu Air este pe piata din 2007, are in proprietate doua elicoptere in configuratie VIP si se bazeaza in special pe cererile din seg­mentul business. „Fidelizarea clientilor reprezinta un punct foarte important in activitatea companiei. Comparativ cu anul 2009, nu exista o scadere a soli­citarilor de zbor cu elicopterul, insa con­ditiile meteorologice din acest inceput de an ne-au impiedicat sa realizam cateva zboruri”, a afirmat Ion Rosu.

Comenzile se onoreaza in functie de disponibilitatea aeronavei. Haidar spune ca s-au aranjat curse si cu o ora inainte de zbor, insa in general comenzile se dau cu trei zile inainte. Cea mai aglomerata peri­oa­da pentru aceasta afacere este vara.

Tinta naturala pentru aceste servicii sunt oamenii de afaceri, care aleg trans­portul aerian nu pentru optiunea luxului, ci din ratiuni practice - inexistenta unei infrastructuri adecvate pentru trans­portul terestru. Oamenii de afaceri cer de obicei transportul dintr-un oras in altul, adica, in termenii businessului aerian, „point to point”. Inainte de cade­rea pietei imo­biliare, erau multe cereri pentru sur­vo­­larea si vizionarea unor terenuri, mai ales in zona Capitalei.  O alta categorie importanta o re­pre­zinta clientii „de agre­ment”, adica turistii sau cei care vor sa dea „o tura” deasupra orasului sau pana la munte.

„Nu te imbogatesti din aviatie”


Mircea Turculet, pilot al companiei Aero Taxi, afirma ca cererile au scazut, insa serviciul ramane util pentru clientii din Bucuresti care au de rezolvat o afacere la Timisoara, de exemplu, pentru care nu vor sa aloce mai mult de o zi. Aero Taxi functioneaza in cadrul grupului Piritex, cu scopul principal de a servi necesitatile de transport rapid pentru aceasta firma. Astfel, Aero Taxi opereaza mai putin in scop comercial, insa nu refuza cererile venite de la clienti externi. „E o vorba: nu te imbogatesti din aviatie”, reaminteste Turculet. Haidar precizeaza ca proportia clien­tilor de tip business a constituit, in 2008, 75%-80% din activitatea companiei sale. Pe fondul recesiunii economice, acest seg­ment a inregistrat o scadere, iar Efly si-a extins ofertele. Astfel, in 2009, clientii din business au reprezentat doar 30% din cifra totala de afaceri. Efly s-a concentrat pe ofertele pentru turisti - survolarea Bucu­­restiului, zboruri in Valea Prahovei, Delta Dunarii sau in nordul Moldovei, ceea ce a dus la cresterea cifrei de afaceri. Haidar afirma ca, in ultima perioada, s-au inre­gistrat multe cereri din partea stra­ini­lor veniti sa vaneze in Romania. Pentru 2010, Haidar estimeaza o crestere a aface­rilor cu minimum 10%, pe baza colaborarii cu agentiile de turism.