Lumea jocurilor pe calculator este eronat asociată uneori cu infantilismul. Dar nu copiii sunt principala ţintă a creatorilor de jocuri, ci chiar adulţii, care alocă surprinzător de mult timp, energie şi bani pentru a alimenta o pasiune care, în unele cazuri, se transformă în dependenţă. Totul este susţinut de o industrie uriaşă la nivel mondial şi tot mai bine conturată la nivel local.

Anamaria şi Silviu Stroie par, la prima vedere, un cuplu obişnuit, care se luptă să răzbească în capitalism, cu un business mic, câţiva angajaţi şi un apartament spaţios din centrul Capitalei, drept sediu. În realitate, soţii Stroie deţin cel mai mare site de jocuri din România şi sunt cel mai mare furnizor on-line de jocuri. Chiar dacă până acum au stat ascunşi de ochii presei, cei doi au vechime în acest domeniu. În 1995, Silviu Stroie, student la acea vreme, s-a angajat la revista Computer Games. „Eram pasionat de calculatoare şi de jocuri. De la 14 ani mă duceam la clubul de calculatoare, iar la revistă am ajuns în scurt timp redactor-şef”, spune Stroie. Trei ani mai târziu, în 1998, a făcut din Computer Games un proiect personal, lansând site-ul computergames.ro, alături de un prieten. „Am vrut să continuăm ceea ce făcuserăm la revistă prin acest site. Lucrurile s-au dezvoltat încet, treptat, în 1999 am lansat şi forumul, iar primii banii i-am câştigat în 2002, dintr-o reclamă a celor de la Compaq”, îşi aminteşte Silviu Stroie.

Anii de glorie

2002-2005 a fost o perioadă în care lucrurile au început să se aşeze, iar tinerii oameni de afaceri se gândeau la diverse forme prin care businessul ar fi putut să crească. Spre exemplu, din 2003 au intrat în zona de distribuţie digitală de jocuri şi au devenit, în urma unui parteneriat cu o companie de top printre marii producători de jocuri electronice din lume, unul dintre cele cinci servere mondiale Steam, un fel de platformă on line, care găzduieşte o comunitate uriaşă de jucători în reţea pentru un anumit joc.

Toate aceste extensii de business au făcut ca din 2005 să înceapă o creştere explozivă, care i-a surprins până şi pe proprietarii computergames.ro.

În 2006, cifra de afaceri deja se dublase faţă de anul precedent, iar 2007 a fost de două ori mai bun decât 2006. Secretul a fost că obţinuseră exclusivitate pentru distribuirea Counter-Strike în România, iar accesul jucătorilor se făcea prin SMS-uri plătite. Cum jocul avea o popularitate uriaşă la noi, banii nu au întârziat să apară. În plus, tot în 2007 au semnat un contract cu Valve Software, producătorul Counter-Strike, prin care obţineau exclusivitate pentru toate jocurile create de aceştia, pe care puteau să le vândă nu doar în România, ci în toată Europa de Est. A fost un pariu riscant – jocurile erau căutate, dar pentru a primi acest drept de exclusivitate pentru distribuţie, Stroie a plătit celor de la Valve un avans de 200.000 de dolari.

„Era cifra noastră de afaceri pe un an, dar s-a dovedit o mişcare inspirată. Semnaserăm contractul în noiembrie 2007, iar pe 1 septembrie 2008 recuperaserăm din vânzări tot avansul şi un profit substanţial pe deasupra, de câteva sute de mii de euro. Acel profit a fost suficient pentru a ne susţine în toată perioada de criză”, precizează Stroie. De altfel, şi acum sunt singurii parteneri Valve Software din întreaga lume cu drept de vânzare digital. Avântul luat le-a dat curaj, aşa că au deschis un birou şi la Varşovia, dar lucrurile au devenit mult prea complicate şi era dificil să coordoneze afacerile din două ţări simultan, aşa că în câteva luni au renunţat la operaţiunile din Polonia şi s-au dedicat în totalitate businessului din România.

Ori digital, ori deloc

În aceeaşi perioadă a început să se dezvolte modelul free to play, care presupune că dreptul de a juca un anume joc este gratuit până la un anumit nivel, după care, pentru orice treaptă superioară sau îmbunătăţire a aptitudinilor personajului, se percepe o taxă care se plăteşte, cel mai adesea, prin SMS. A fost, practic, confirmarea unui pariu pe care l-au făcut încă de când au intrat în această industrie – viitorul jocurilor pe calculator era doar în mediul digital. Jocurile în format fizic, în cutie de carton, nu aveau cum să domine piaţa, în contextul unei tehnologizări continue şi extreme. „Am intuit că aceasta va fi tendinţa, iar modelul free to play creşte de la an la an. În plus, este o soluţie pentru a reduce nivelul pirateriei, care în România a fost dintotdeauna o mare problemă. Din cauza pirateriei, producătorii de jocuri nu au privit niciodată cu ochi buni România”, explică Stroie.

Jucători de performanţă

Cu toate acestea, România este o ţară cu foarte mulţi jucători împătimiţi. Cifrele sunt impresionante: sunt aproximativ trei milioane de români care joacă în mod constant jocuri pe calculator. Din aceştia, aproximativ un milion sunt deja specialişti, iar 10.000 joacă la nivel de profesionişti. Cei mai mulţi sunt bărbaţi, cu vârste cuprinse între 14 şi 40 de ani, care în fiecare lună cheltuiesc aproximativ 120 de lei pentru jocuri. Din cei 10.000 de jucători profesionişti, unii au ajuns chiar la campionate mondiale de jocuri electronice, de unde s-au întors cu premii importante. De pildă, în 2002, 14 jucători români au fost trimişi la campionatul din Coreea de Sud, în 2003 un român a luat locul al treilea la competiţia de World of Warcraft, iar altul a luat locul al patrulea la cea de Counter-Strike. De altfel, Silviu Stroie este şi preşedintele Proffessional Gamers League (PGL) din România, asociaţie pe care a fondat-o în 2001 împreună cu şase prieteni şi organizator al campionatelor naţionale de jocuri video. Chiar pentru această lună a organizat a patra şi ultima etapă din calendarul de anul acesta al DreamHack Eizo Open, un turneu de referinţă pentru sportul electronic mondial, la care vor participa peste 150 dintre cei mai buni jucători ai momentului de Counter-Strike 1.6, StarCraft 2 şi League of Legends. El însuşi este prezent la toate târgurile şi competiţiile de profil, iar anul trecut a avut nu mai puţin de 54 de zboruri în afara ţării în acest scop. Se implică atât de mult tocmai pentru că în PGL îşi vede viitorul.

Pentru businessul computergames.ro are alte planuri – vânzarea. „Am primit oferte de vânzare până acum, însă niciuna nu a fost aşa cum ne-am fi dorit. Vrem să vindem, să mai rămânem apoi un an sau doi în companie şi să gestionăm perioada de tranziţie la noul acţionariat, după care să ne retragem definitiv”, spune Silviu Stroie, convins că, dacă nu ar fi venit criză, până acum afacerea ar fi fost deja vândută. Şi lucrează din greu să-şi crească valoarea de piaţă – dacă anul trecut au avut o cifră de afaceri de aproximativ 500.000 de euro, pentru 2012 estimările sunt impresionante. Soţii Stroie se aşteaptă la afaceri de două milioane de euro. Şi vor să crească în acelaşi ritm încă trei, patru, cinci ani de acum încolo – este orizontul de timp în care şi-au propus să iasă din business şi să integreze platforma creată acum 17 ani într-un conglomerat multinaţional.

 

Dacă nu venea criza, afacerea era de mult vândută

SILVIU STROIE

CEO computergames.ro

 

CIFRE

 

800.000 numărul vizitatorilor unici ai computergames.ro

90% din cifra de afaceri a computergames.ro vine din vânzarea on-line de jocuri

10% din cifra de afaceri a computergames.ro vine din vânzarea de publicitate pe site

120 de lei – suma medie cheltuită lunar de un român pentru jocurile video