Organizatorii Raliului Sibiului au anuntat, in aceasta luna, un parte­neriat cu Intercontinental Rally Challenge. Toti cei implicati in sportul de viteza spun ca acesta este un pas mare din punct de vedere sportiv si financiar.

Raliul Sibiului a fost inclus in calendarul din 2010 al etapelor eveniment din Intercontinental Rally Chal­lenge (IRC), a doua competitie de raliuri din lume dupa Campionatul Mondial. Competitia va conta in continuare ca etapa de Campionat National, dar va bene­ficia de expertiza organizatorica si de platforma internationala de pro­movare a IRC. Campionatul IRC cuprinde in acest sezon 11 etape oficiale, in care se puncteaza pentru clasamentul final, si cinci etape eveniment, ai caror organizatori s-au asociat cu IRC cu scopul de a le transforma in etape oficiale. Berti Panaiot, responsabil pentru relatii cu presa, spune ca Raliul Sibiului si-a propus sa devina etapa oficiala in IRC din 2013. „Suntem realisti, sansele depind de ce se intampla la anul”, a afirmat Panaiot, cu referire la efortul de orga­nizare. Pentru a transforma Raliul Sibiu­lui in etapa eveniment, orga­nizatorii trebuie sa plateasca o taxa de licenta anuala si sa inde­plineasca o serie de criterii stricte. Panaiot a afirmat ca valoarea taxei de licenta este confi­dentiala, iar cele mai im­por­tante criterii se refera la infra­structura si securitate. IRC so­lici­ta o taxa destul de consistenta pentru a se asigura de bonitatea financiara a organiza­torilor, potrivit unei surse din lumea raliurilor.

Criterii europene


In principal, forul international cere minimum 220 km de traseu pentru probe speciale, prezenta unui aeroport in apropiere, locuri de caza­re, posibilitatea accesului spec­ta­tori­lor la traseele de probe speciale si res­pec­tarea unor criterii stricte de secu­ritate. Din punctul de vedere al ca­pa­citatii de primire a turistilor stra­ini, Sibiul sta relativ bine, dupa ce a fost Capitala Europeana a Culturii in 2007.

Pana in acest an, cand Sibiul a fost doar etapa a Campionatului National de Raliuri Dunlop (CNR), organizatorii au cheltuit anual intre 20.000 si 25.000 de euro pentru organizare. Incepand de anul viitor, pentru fiecare etapa se vor cheltui minimum 100.000 de euro, suma urmand sa creasca in cazul in care Sibiul va intra in calendarul oficial al IRC. Pe langa cheltuielile de orga­nizare, se va plati o alta taxa de licenta, la un nivel care va fi negociabil.  

Ovidiu Mazilu, presedintele Fe­deratiei Romane de Automobilism Sportiv, spune ca IRC va aduce un standard de nivelul Campionatului Mondial de Raliuri (WRC), in con­ditiile in care cele doua competitii se concureaza reciproc. WRC este com­petitia oficiala a Federatiei Interna­tionale de Automobilism (FIA), in timp ce IRC este doar avizata de FIA. Daca din punct de vedere admi­nistrativ IRC se afla sub nivelul WRC, din punctul de vedere al media­tizarii, IRC sta mai bine, avand prin­tre organizatori reteaua Eurosport.  

Mazilu crede ca Sibiul va deveni etapa in calendarul oficial al IRC, pentru ca exista un interes comun din partea celor doua parti. Pentru a concura WRC-ul cu succes, IRC cauta ele­mente surprinzatoare sau non­con­for­miste, pe care nu le acopera FIA, cum ar fi competitii nocturne sau curse in Rusia sau Kenia. Romania are aceasta caracteristica in lumea auto­mobi­lis­mului sportiv, pentru ca s-a aflat intr-un con de umbra in ultimii ani.

Se asteapta sponsorii


Panaiot spune ca 2010 va fi cel mai dificil examen, pentru ca este prima etapa din cele trei in care Sibiul va figura ca etapa eveniment in IRC. „Anul viitor, vom beneficia de tot suportul IRC, dupa aceea vom vedea unde ne aflam”, a declarat Panaiot.

Problema cea mai mare pentru anul viitor o reprezinta amenajarea drumurilor judetene pe care se vor desfasura etapele de macadam, adica inlaturarea gropilor si denivelarilor. De asemenea, organizatorii trebuie sa gaseasca un parc de service mai incapator, fiind luata in calcul parcarea Aeroportului din Sibiu.

Din punctul de vedere al media­tizarii, statutul de etapa eveniment in cadrul IRC va ridica Raliul Sibiului la alt nivel. Reteaua Eurosport este unul dintre organizatorii IRC si principalul vector de imagine pentru circuit, prin reteaua multimedia la nivel interna­tio­nal. Organizatorii de la Sibiu se asteapta la atragerea unor parte­ner­ia­te comerciale valoroase. In CNR, competitorii de-abia reusesc sa-si acopere cheltuielile, in mare parte aducand bani de acasa pentru a-si intretine pasiunea.

Mazilu spune ca, in stadiul ac­tual, mediatizarea raliurilor este prea mica pentru a putea determina companiile sa renunte la a spon­soriza alte spor­turi si a veni spre raliuri. „Odata cu im­pli­carea IRC, ar trebui sa se vada o cres­tere, dar nu vreau sa fim mai en­tuz­iasti decat trebuie”, a declarat Mazilu. O sansa buna la acest capitol o au pilotii de valoare din CNR, care ar putea fi remarcati si promovati de sponsori puternici din IRC, cu ocazia curselor de la Sibiu.   

In acest an, multi organizatori de etape din CNR au ales „variante de criza”, ceea ce inseamna reducerea traseelor si zile mai putine, pentru a reduce cheltuielile de cazare. In privinta asigurarii finantarii, Panaiot crede ca aproximativ 60%-65% din cei peste 100.000 de euro necesari orga­nizarii vor fi acoperiti din sponso­rizari. Restul banilor vor fi acoperiti din taxele de inscriere platite de echipele participante si de contri­butiile de la bugetele publice locale. Autoritatile din Sibiu au tot interesul sa incurajeze un eveni­ment care aduce turisti straini. Pe langa pasio­natii de raliuri care vin la curse, pilotii si mecanicii obisnuiesc sa vina cu familiile. „Parteneriatul cu IRC este o oportunitate uriasa de a pro­mova orasul Sibiu din punct de ve­dere turistic”, a afirmat Berti Panaiot.

O evolutie pe plan sportiv


La capitolul sportiv, nivelul Rali­ului Sibiului va creste, prin in­scrierea la start a unor echipaje straine, atrase de notorietatea eve­nimentului si de posibilitatea de a se obisnui cu tra­seul, in perspectiva includerii in ca­lendarul oficial. Echi­pajele se pot inscrie la start indi­ferent de clasa­mentul FIA, alaturi de ceilalti sportivi care concureaza in CNR. Acestea nu vor urmari punctele puse in joc, pentru ca nu vor participa si la alte etape ale CNR. In cazul in care Raliul Sibiului devine etapa IRC, la start se vor alinia toti concurentii, urmand ca unii sa puncteze pentru CNR, altii pentru IRC. Ovidiu Mazilu spune ca se poate atinge nivelul de participare inter­nationala care se inregistra in anii ’70-’80 la Raliul Dunarii, adica in perioada in care Romania se afla in „lumea buna” a automobilismului sportiv.

Alexandru Filip, liderul clasa­men­tului CNR la Grupa A, carac­terizeaza drept „extraordinara” posi­bilitatea ca in Romania sa aiba loc o competitie de nivel european. „Este benefic atat ca imagine de tara, cat si pentru competitori, din punct de vedere sportiv”, a afirmat Alexandru Filip.
La capitolul tehnic, Ovidiu Ma­zilu vede in mod clar premisele pen­tru dezvoltarea raliurilor in Romania - arbitrii si organizatorii celorlalte etape de CNR vor avea posibilitatea sa participe la instructaje si sa vada modelul de organizare de la Sibiu. Raliul Sibiului este una dintre cele mai spectaculoase etape ale CNR. Edi­tia din acest an, desfasurata la mijlo­cul lunii iulie, a fost castigata de fin­landezul Jarkko Miettinen, cam­pio­nul de anul trecut al CNR. Editia de anul viitor a Raliului Sibiului, prima in care este asociata cu IRC, se va desfasura in perioada 15-18 iulie.

Harta IRC


Intercontinental Rally Challenge cuprinde 11 etape in acest an, dupa cum urmeaza: Monaco, Brazilia, Kenia, Acores - Portugalia, Belgia, Rusia, Madeira - Portugalia, Cehia, Spania, Sanremo - Italia si Scotia. In general, in IRC se desfasoara intre 11 si 15 etape anual, in functie de disponibilitatea echipelor implicate. Astfel, organizatorii de etape eveniment au ocazia sa promoveze lejer in calendarul oficial, in functie de propria performanta, si nu de alte criterii exterioare. In acest an, se desfasoara doar 11 etape, din cauza crizei economice care a afectat multe echipe. Calendarul etapelor eveniment din acest an cuprinde cinci curse: Palermo - Italia, Hokkaido - Japonia, Pecs - Ungaria, Tours - Franta si Valais - Elvetia.