Grupul Diageo, producatorul vodcii Smirnoff in Marea Britanie, a castigat la Curtea Suprema a tarii procesul impotriva companiei International Brands, care realizeaza bauturi alcoolice pe baza de vodca sub numele Vodkat. Instanta judecatoreasca a decis ca orice bautura care are sub 37,5 grade nu are dreptul de a se numi vodca. Astfel, vodca a intrat pe lista brandurilor protejate, alaturi de sampanie sau whisky.

Responsabilii Diageo au intentat pro­ces companiei Intercontinental Brands in toamna anului 2008, acuzand acest grup de incalcarea legislatiei britanice. Totul a inceput odata cu aparitia pe piata a bau­turii Vodkat, produsa de Inter­na­tional Brands. Imbuteliata in sticle cu eticheta care le imita pe cele practicate in cazul vodcii adevarate, Vodkat are o con­cen­tratie de alcool de numai 22%. In plus, pretul de vanzare era mult sub tari­ful „sura­telor” mai tari. De exemplu, scria „The Daily Telegraph”, in super­mar­ke­tu­rile din Marea Britanie, o sticla de Vodkat de 700 ml. costa aproximativ 5,5 lire ster­line, in timp ce Smirnoff Red Label Vodka poate fi cumparata cu 11 lire sterline. Tri­bunalul britanic a ajuns la con­cluzia ca International Brands i-a in­dus mult timp in eroare pe cum­paratori, pu­tand, astfel, denatura per­cep­tia bri­ta­ni­cilor despre ceea ce inseamna o vodca ade­varata. Prin urmare, vodca a primit aceeasi protectie de care se bucura sam­pania sau whisky. La ultima sedinta, jude­catorul Justin Arnold a declarat ca, in prezent, vodca este cea mai populara bautura alcoolica din Marea Britanie, cu vanzari anuale care depasesc 1,7 mld. lire sterline (2,7 mld. $). Mai mult, omul legii a precizat ca vodca se comercializeaza pe teritoriul Regatului Unit inca din anii ’50 si este lider de vanzari pe segmentul de resort.


„O gluma proasta”


„Indiferent de interdictiile care vor fi impuse prin decizie judecatoreasca, nimic nu va opri productia de Vodkat”, a avertizat directorul Intercontinental Brands, Paul Barton. Potrivit declaratiilor sale, atat timp cat intreprinderea sa nu va primi toate detaliile referitoare la restrictiile impuse, compania nu va intreprinde nimic. In tarile Uniunii Eu­ropene functioneaza incepand din 2007 norme speciale referitoare la modul de preparare si la calitatea vodcii.

Printre altele, se spune ca vodca este acea bau­tura care se obtine din cartof. Acesti pa­ra­metri au fost sustinuti de Finlanda, Suedia, Polonia, Letonia, Lituania si Estonia. Nefiind membra a comunitatii celor 27, Rusia nu a  participat la aceste dezbateri. „Rusia a fost impiedicata sa-si apere drepturile pentru bautura ei tradi­tionala, desi acest lucru ar fi condus la o crestere a exporturilor si la o imbu­natatire a imaginii tarii peste hotare. In ceea ce priveste asa-numitele vodci, imitatiile, consumatorul rus se pricepe sa faca distinctie intre veritabil si copie, astfel incat nu are nevoie de indicatii. Oricum, le-ar privi ca pe o gluma proas­ta”, a comentat, intr-un interviu pentru cotidianul „Vedomoosti”, purtatorul de cuvant al companiei Russkii Alkogol, Aleksandr Korovka.

13 ANI DE EXISTENTA

Compania Diageo a fost infiintata in 1997 prin fuziunea Guiness plc si Grand Metropolitan plc. Grupul produce alcool sub marci de renume, precum Johnnie Walker, J&B, White Horse, Smirnoff, Silent Sam Vodka, Tanqueray Sterling Daileys, Sheridan’s, Captain Morgan, Gordon’s, Jose Cuervo si Guiness.
  • 42,5% cu atat au crescut vanzarile International Brands dupa lansarea pe piata, in 2005, a Vodkat
  • 2,7 mld. $ este suma cheltuita de britanici intr-un an pe diferitele marci de vodca
  • 2007  este anul in care au intrat in vigoare in spatiul UE noile norme privind modul de preparare si calitatea vodcii