Agentii bulgari de dezvoltare a fran­cizei Subway in Romania spera sa deschida in primii patru ani pe plan local 40 de restaurante. Pentru pri­mele unitati se cauta spatii centrale de top sau amplasate in malluri cu mult trafic. Cei care vor sa se numere printre francizatii celebrului lant vor trebui sa aiba in cont aproximativ 100.000 de euro.

Primul restaurant Subway in Romania va fi deschis in toamna acestui an, deja a fost semnat contractul pentru franciza si in prezent cautam o locatie corespunzatoare, a declarat pentru „Fin.ro” Rumen Radev, care alaturi de Ivan Todorov lucreaza ca agent de dezvoltare sub en­ti­tatea „Subway Romania”. „La inceputul dez­voltarii noastre in Romania ne vom axa pe loca­tiile centrale de top si pe locatii din centrele comerciale cu multa energie si trafic”, spune Rumen Radev. Planul celor doi agenti de dez­voltare este sa deschida 40 de restaurante in primii patru ani, iar pana la finalul anului vor incerca sa deschida cel putin trei locatii. „Se­lectia si aprobarea partenerilor de franciza sunt facute in avans de noi si apoi de companie. Vom fi foar­te stricti in selectarea partenerilor de franciza pentru ca este foarte important pentru succesul intregului lant de restaurante. Con­tracte sem­nate nu inseamna automat locatii deschise, pentru ca dupa semnarea contrac­tului trebuie sa gasim o locatie potrivita, care sa fie aprobata de companie”, puncteaza Rumen Radev.

Franciza Subway costa 7.500 €


Taxa pentru franciza Subway in Romania este de 7.500 de euro, spun agentii de dezvoltare a francizei americane. „Este o taxa platita o singura data si este valabila pentru 20 de ani. Aceasta este de fapt durata contractului de franciza pentru Subway. Jumatate din aceasta suma poate fi returnata partenerului francizat, daca acesta deschide restaurantul in termen de un an de la semnarea contractului de franciza”, subliniaza Rumen Radev. Pe langa taxa de franciza, cei care doresc o astfel de afacere la cheie mai trebuie sa aiba in cont aproximativ 100.000 de euro. „Fondurile necesare pentru deschiderea unui nou restaurant sunt de apro­ximativ 100.000 de euro. Aceasta este investitia facuta in Bulgaria si suntem de parere ca vor fi investitii similare si in Romania”, considera reprezentantul Subway.

Fond comun pentru publicitate


In perioada de inceput a fiecarui restaurant, Subway Romania suporta 50% din costurile campaniei de publicitate, iar una dintre con­ditiile recomandate este sa se desfasoare pe o perioada de cel putin trei luni. Potrivit lui Rumen Radev, mixul mediatic trebuie sa fie aprobat de reprezentantii brandului, dar este produs de francizat. „Fiecare dintre proprietarii restaurantelor din tara aloca  4,5% din propria cifra de afaceri intr-un fond national special pentru publicitate (iFAF). In fiecare an este ales consiliul de administratie din cinci francizati. Acest consiliu, impreuna cu agentia de publi­citate dezvolta si aproba strategia generala de publicitate, ce este acoperita de fond”, explica Rumen Radev. In privinta redeventelor, acesta precizeaza ca saptamanal francizatul plateste 8% din cifra de afaceri pe fiecare locatie.

Concurenta este tot americana


Lantul american Subway intra pe o piata unde lider este McDonald’s, care detine 63 de restaurante, dintre care 7 in franciza. Al doilea nume important pe acest segment este KFC, care prevede o extindere pentru 2011 de 10 noi restaurante, iar pana la finalul lui 2012 vor sa ajunga la 55 de restaurante. Cel de-al treilea lant american de tip fast-food prezent pe piata romaneasca este Burger King, care numara 7 locatii in prezent.