De fiecare data cand o poveste noua sta sa inceapa, altele vechi se destrama. Asta se intampla si in industria auto, atunci cand doi producatori aleg sa mearga pe acelasi drum. Cea mai noua alianta din lumea auto, Volkswagen Suzuki, a inceput deja sa produca efecte, desi niciun program comun nu a fost demarat.

Compania japoneza Suzuki a anun­tat destramarea a nu mai putin de trei parteneriate pe care le avea de cativa ani, ca urmare a viitoarei aliante cu Volkswagen. Deocamdata este vorba despre cele de achizitie. Primul si cel mai important este cel cu General Motors, in cadrul ca­ruia erau dezvoltate tehnologii hibride si fuel-cell, mai exact, Suzuki cumpara de la americani. Legatura cu GM dateaza de mai multa vreme, din timpurile in care producatorul american era actionar principal la Suzuki. Intre timp, actiunile au fost rascumparate, dar unele proiecte comune au fost conti­nuate. Opel a pro­dus si inca mai produce unele modele care au la baza platforme sau chiar modele integrale de la Suzuki (vezi Agila – Splash). Suzuki a anuntat ca legatura cu General Motors se va incheia la sfarsitul lunii februarie.

Celelalte doua legaturi sunt cu PSA/ Peugeot-Citroen si Renault SA. Suzuki mai are relatii si cu Fiat, unele punctuale, destinate fabricarii unor modele, pre­cum Sedici (din SX4). PSA si Renault fur­nizau motoare diesel celor de la Suzuki.


In cautare de actiuni


Suzuki si Volkswagen au anuntat la sfarsitul lui 2009 o alianta pe termen lung, materializata printr-un schimb de actiuni, in genul celui facut de Renault si Nissan in urma cu 10 ani, care s-a dovedit a fi extrem de fructuos. Volks­wagen si-a indeplinit deja obligatia care-i revenea si a cumparat un pachet de 19,9% din actiunile Suzuki, devenind astfel cel mai mare actionar. Suzuki, la randul sau, a anuntat ca va cumpara cat de curand actiuni la Volkswagen AG, imediat ce acest lucru va fi posibil, deoa­rece pachetul tranzactionat pe bursa este foarte mic.

VW se afla din acest motiv in cauta­rea unor actionari dispusi sa vanda.

„Suzuki este intr-o alianta declarata cu Volkswagen. In fiecare domeniu, in­clusiv hibrid, diesel sau masini electrice, vom dezvolta impreuna cu ei sau vom invata de la ei” a declarat Osamu Suzuki, presedinte si CEO al companiei ce poarta numele familiei sale. De asemenea, el a mai afirmat ca Suzuki va prelua motoare diesel de la VW, consecinta fiind renun­tarea la contractele de furnizare pe care le avea cu PSA si Renault pe acest seg­ment.


VW incheie contractul cu Toyota


De partea cealalta, Volkswagen a anuntat ca va rezilia contractul pe care il avea in Japonia cu Toyota, prin care fir­ma nipona distribuia automobilele con­cernului german pe teritoriul Japoniei. Gestul, unul firesc, are la baza cel putin doua motive: intentia declarata a VW de a depasi Toyota la nivel mondial, odata ce a urcat pe locul 2 mondial, si recent incheiata alianta cu Suzuki, concurent al Toyota atat pe piata locala, din Japonia, cat si pe alte piete.

Suzuki a vandut in ultimii ani un vo­lum de aproximativ 2,5 milioane de autovehicule, ceea ce ar insemna ca, im­pre­una cu cele aproape 6,5 milioane pro­duse si vandute de Volkswagen Group, ar totaliza un numar incredibil de aproxi­mativ 10 milioane de auto­ve­hicule anual, cam cat vindea General Motors in vremurile bune, cand era lider mondial.

Pe termen lung, cele doua companii, Suzuki si VW, vor crea platforme si teh­nologii comune astfel incat sa reduca masiv costurile de productie. Vor pastra insa retelele proprii de distributie si vanzare pe toate pietele pe care activeaza.