Termoizolarea cu bani de la Bugetul de stat si de la autoritatile locale a devenit noul sport national dupa asfaltarile de drumuri. Autoritatile locale au scos de la inceputul acestui an sau urmeaza sa scoata la licitatie lucrari de reabilitare termica a blocurilor de nu mai putin de 1,4 miliarde de lei.

Un prim efect al acestei euforii termoizolatoare guvernamentale este declansarea unui razboi al preturilor intre jucatorii din piata de adezivi care acuza concurenta neloiala a producatorilor „de garaj”.

In doar jumatate de an, pr­i­mariile de sector din Bucuresti si cele din tara au organizat licitatii sau au publicat anunturi ale unor licitatii pe care urmeaza sa le organizeze in acest an pentru reabilitarea termica a blocurilor comuniste in valoare de nu mai putin de 1,4 miliarde de lei (330 de milioane de euro). Primariile de sector din Bucuresti sunt campioane absolute la initierea de proiecte pentru termoizolare care ar duce in cativa ani la reducerea costurilor cu termoficarea si la cosmetizarea cartierelor dormitor. Cea mai mare licitatie in pregatire o are Liviu Negoita de la Sectorul 3 cu lucrari de termoizolare de nu mai putin de 418 milioane de lei, urmat indeaproape de primarul Sectorului 4, Cristian Popescu, cu termoizolari de 414 milioane de lei. Sectorul 6 pregateste termoizolari de 200 de milioane de lei, in timp ce Sectorul 1, al lui Andrei Chiliman, a demarat deja lucrari de termoizolare de aproape 100 de milioane de lei.

Din totalul licitatiilor pentru termoizolari de 1,4 miliarde de lei doar vreo 250 de milioane de lei sunt organizate de primarii din tara. Potrivit schemei de finantare, Guvernul vine cu 50% din lucrare, autoritatea locala pune 30%, restul urmand sa fie finantat de beneficiari. Potrivit bugetului pe 2009 al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Locuintei, pentru lucrari de termoizolare sunt alocate 160 de milioane de lei.

Razboi total al preturilor intre producatorii de adezivi


Elanul termoizolator guverna­mental, dublat si de scaderea pietei constructiilor, a declansat pe piata constructiilor puternic afectata de criza economica un razboi al preturilor in principal intre pro­ducatorii de adezivi.

Practic, intr-o proportie covar­sitoare, cel care castiga contractul pentru furnizarea de adezivi vine cu o oferta completa incluzand si polistirenul si celelalte materiale de constructii. „Pe piata de adezivi s-a declansat un razboi al preturilor din cauza companiilor «de garaj» care aduc produse noi cu o calitate foarte proasta, care nu poate fi verificata imediat. Calitatea unui adeziv se vede in timp de cateva luni, cand incep sa apara crapaturi, cand ti se desprinde polistirenul din termo­izolatie, cand deja nu mai ai de unde sa-i gasesti pe muncitori, motiv pentru care ii cauti pe altii sa-ti refaca lucrarea”, spune Marcel Barbut, patronul producatorului de materiale de constructii Adeplast Oradea.

Pe langa cei care produc in garaj, unii producatori vin cu preturi de dumping si produse proaste cu care incearca sa castige cota de piata. Strategia este simpla: introduci pe piata un produs foarte slab, la un pret de dumping, il pozitionezi pe piata, ii creezi astfel notorietate cateva luni, dupa care ridici pretul si putin calitatea. Astfel, consumatorul este pacalit, neexistand practic nicio dovada concreta ca lucrurile s-au derulat la inceput prost.

Barbut sustine ca batalia pe preturi s-a acutizat in acest an. „Din 2008, batalia pe preturi a devenit acerba, culminand in 2009, cand noii producatori aparuti intre timp au mai gasit o margine comerciala la acest singur produs care sa-l puna pe piata si l-au facut «praf», pur si simplu. Unul dintre ei este un «vanator de afaceri» si nu-i pasa de  profit. Vrea o cifra de afaceri buna, dupa care sa vanda afacerea, asa cum a mai facut-o. Producatorii mari  au fost pusi intr-o situatie ingrata. Au avut un produs bun, care implica costuri destul de mari, daca vrei sa pastrezi calitatea constanta”, sustine Barbut.

„Razboiul preturilor ne-a lovit in plex”


Dan Mihalache, directorul gene­ral al producatorului de adezivi Ital-Kol, spune ca piata este foarte dura, dar mai ales acum. „De ieri, unul dintre marii producatori a coborat preturile. Ne-a lovit in plex. Nu stim ce sa facem, sa mergem la Consiliul Concurentei, pentru ca daca pui elementele chimice si cimentul nu mai raman bani pentru nisip si alte componente ale adezivului”, afirma Mihalache.

El banuieste ca potentialul de productie al tuturor jucatorilor din piata a urcat undeva la trei milioane de tone fata de vanzari de 1,5 milioane de tone in 2008, un an foarte bun pentru piata construc­tiilor. „Piata a scazut destul de mult, iar, teoretic, pana la sfarsitul anului mai sunt 10 saptamani fara sa luam in calcul noiembrie si decembrie. E o lupta pe care nu prea o intelegem si, vorba unui coleg de-al nostru, ne agatam ghetele in cui si lasam piata sa mearga in continuare. Din pacate, si constructorii, in goana lor dupa profit, mai fac magarii si folosesc cativa saci de adezivi de calitate pe care ii amesteca cu unii de o calitate indoielnica, iar la doua saptamani dupa terminarea constructiei incep reclamatiile”, sustine Mihalache.

Gheorghe Fernea, unul dintre cei doi actionari ai producatorului adezivului Ceradez, spune ca nimeni nu verifica in acest moment calitatea produselor de pe piata materialelor de constructii.

„Nimeni nu verifica calitatea materialelor de constructii si ne bazam doar pe educatia constru­ctorilor si a clientilor si poate astfel producatorii de garaje de la care a pornit acest razboi al preturilor sa dispara. Acesti producatori din garaje cumpara cimentul si toata materia prima fara facturi si scot pe piata produse indoielnice la preturi foarte mici”, sustine Fernea. El afirma ca nu va intra in acest razboi al preturilor.

Fernea mai spune ca pe piata de 1,4 miliarde de lei scoasa la mezat de autoritatile locale va conta doar pretul, nu si calitatea. „Toate aceste materiale pentru lucrarile de termoizolare vor fi achizitionate indiferent de calitate, tinandu-se cont doar de pret. Iar unul va fi pretul din oferta si altul cel din factura. Vor fi date oferite de termosistem, dar peste trei ani, din cauza faptului ca doar pretul conteaza, vor fi nevoiti sa le inlocuiasca”, sustine Fernea.

Guzu: „Razboiul preturilor?
Care razboi?”


Singurul care nu vede un razboi al preturilor pe piata adezivilor este Daniel Guzu, fondatorul vopselurilor Fabryo, dar si patronul unui producator de adezivi.

„Nu stiu despre niciun razboi al preturilor. Noi avem doua branduri, unul economic si unul premium, al caror pret nu l-am modificat. Raportul dintre calitatea si pretul acestora este unul foarte corect. Preturile celor doua produse au fost stabilite corect inca de la lansarea pe piata si nu ne permitem sa scadem preturile. Sub pretul de cost nu putem vinde”, spune Guzu.