diving si bungee jumping, poti opta pentru aviatie sau parasutism, dar toata distractia costa. Un club privat unde iti poti obtine brevetul de pilot sau unde te poti distra sarind in tandem cu parasuta este Regional Air Service, situat in localitatea constanteana Tuzla, pe drumul care leaga Constanta de Mangalia. Aerodromul de la Tuzla, care este singurul din Romania aflat in administrare privata inca din 1999, a implinit in acest an 40 de ani de la infiintare, iar la ora actuala are in dotare mai multe aeronave de diferite dimensiuni, printre care: AN2-uri, Diamond DA 20, Diamond DA 40, Beechcraft Queenair 65-88, PZL 104 cu 12 si respectiv trei locuri, elicoptere KA26 si BN 2. Aerodromul Tuzla are o suprafata totala de 36 ha si piste cu lungimi intre 530-1.100 metri. Pe langa constructiile aferente, Aerodromul din Tuzla mai are si doua cladiri administrative, un hangar cu o suprafata de 1.200 mp, un depozit de carburanti si laboratoare pentru aparatura de aviatie. Firma Regional Air Services, care administreaza aerodromul, organizeaza, pe langa cursuri de parasutism si cursuri de pilotaj, zboruri de agrement, zboruri cu elicopterul, zboruri publicitare sau zboruri in regim aerotaxi. In medie, intr-un an, pe Aerodromul Tuzla au loc peste 8.500 de operatiuni de decolare sau aterizare, dar traficul este in crestere accentuata. Cifra de afaceri a companiei Regional Air Services s-a ridicat la cinci milioane de lei, cea mai mare parte datorandu-se activitatii de aerotaxi.

Poti deveni pilot inainte sa ai dreptul sa conduci o masina

Revenind insa la apetitul romanilor pentru sporturile extreme, pentru a urma cursurile scolii de zbor, care dureaza opt-zece saptamani, trebuie sa aveti varsta minima de 17 ani, cu un an mai putin decat varsta legala care va permite sa conduceti o masina pe drumurile publice, si sa faceti, in prealabil, o vizita medicala (clasa a II-a). Cursul de instruire practica se efectueaza pe un avion de tip Diamond DA 2D, cu tren triciclu neretractabil si elice cu pas variabil comandat. Pentru a urma acest curs trebuie sa platiti 300 de euro pentru pregatirea teoretica (130 de ore), 200 de euro pentru achizitionarea materialelor de curs si 4.950 euro, contravaloarea a 45 de ore de zbor (110 euro/ora de zbor fara TVA). Cei care vor sa treaca granita pasiunii pot face cariera din pilotaj. „Meseria de pilot este si in Romania destul de banoasa. Cei care vor sa imbratiseze o astfel de cariera trebuie sa urmeze un curs destinat profesionistilor: zbor instrumental, zbor din motor, modalitati de colaborare cu pilotul din carlinga”, a declarat Dorin Ivascu, reprezentant Regional Air Services, adaugand ca scoala de zbor profesionist costa 34.000 de euro.

Investitia se amortizeaza repede daca luam in calcul faptul ca salariul unui pilot profesionist poate depasi 5.000 de euro. In ceea ce priveste aptitudinile unui pilot, acestea se castiga in timp, spune Ioan Postolache, unul dintre pilotii care isi desfasoara activitatea la Aerodromul Tuzla si care a participat la mai multe competitii si show-uri aviatice interne si internationale, castigand numeroase distinctii.

Conditii pentru parasutisti

In cazul in care suma perceputa pentru obtinerea brevetului de pilot este prea mare, dar va doriti cu orice pret sa zburati, puteti opta pentru scoala de parasutism, care costa doar 200 de euro fara TVA, cursul teoretic durand numai trei zile. In acest caz, trebuie sa faceti o vizita la medic in prealabil si sa aveti minimum 16 ani. Nu in cele din urma, Regional Air Services SRL are alternativa si pentru cei care nu vor sau se tem sa zboare singuri. Astfel, daca aveti minimum 16 ani si o greutate de maximum 95 de kilograme, puteti sa optati pentru salturile in tandem, sub atenta supraveghere a unui instructor experimentat. Atunci cand sar in tandem, instructorul si studentul folosesc aceeasi parasuta, de constructie speciala, durata caderii libere fiind cuprinsa intre 30 si 50 de secunde, in functie de altitudinea de lansare. „Este primul pas pe care trebuie sa il faci in cazul in care vrei sa iti testezi rezistenta la inaltime. Daca rezisti si vrei sa mergi mai departe, poti urma cursuri de parasutism, dar numai in urma unui control medical”, a declarat Dorin Ivascu. In acest caz pregatirea dureaza doar 30 de minute, iar pretul este de 165 de euro, iar, daca doriti sa va filmati saltul, va trebui sa mai platiti inca 25 de euro. Inaltimea de la care se efectueaza salturile variaza intre 1.000 si 4.000 de metri.

Lectii de parasutism si aviatie gratuite, o data pe an

O alta scoala particulara de aviatie este Total Air, cu sediul in Bucuresti, care functioneaza sub sloganul „Fara bariere. Doar extrem“. Total Air dispune de cel mai performant avion de parasutism din lume si singurul din Romania, Turbofinist, care poate ajunge la 4.000 de metri altitudine in numai 12 minute. Pentru cei cu posibilitati financiare reduse, exista o varianta deloc costisitoare sa invete sa zboare: Air Clubul Roman, care organizeaza o data pe an cursuri de aviatie si parasutism gratuite. Air Clubul Roman este o institutie publica la care pot apela toti tinerii interesati, cu varsta cuprinsa intre 16 si 23 de ani, si care au o conditie fizica buna. Partea proasta este ca inscrierile se fac o singura data pe an, iar locurile sunt limitate. O alta activitate care incepe sa castige din ce in ce mai multi adepti si in Romania este aerotaxi. Satui de ambuteiajele din trafic, de restrictiile de circulatie si de politisti, tot mai multi romani, in special oameni de afaceri cu varsta cuprinsa intre 30 si 45 de ani, prefera sa isi inchirieze un aparat de zbor de dimensiuni mici pentru a calatori. Astfel, o distanta pe care o parcurgi cu masina in peste trei ore, pe timp de vara, o strabati la bordul unui avion in numai 20 de minute. Daca la capitolul timp iesi clar in avantaj contractand serviciile unui aerotaxi, nici in ceea ce priveste banii clientii nu au motive sa se planga. Astfel, pentru un drum Constanta-Bucuresti, de exemplu, un avion cu trei locuri se poate inchiria cu putin peste 360 de euro, la care se adauga taxele de decolare-aterizare percepute de aerodromuri. Asa se explica de ce activitatea de aerotaxi este in continua crestere in oricare perioada a anului.

In tara exista 200 de proprietari de avioane de mici dimensiuni

Cei care adora sa zboare si se pot lauda cu un cont substantial in banca nu au ezitat sa devina proprietarii unor aparate de zbor de mici dimensiuni. Multi dintre acestia si-au cumparat avioanele din Statele Unite ale Americii, unde comertul cu aparate de zbor second-hand cunoaste o dezvoltare spectaculoasa. O astfel de investitie variaza intre 15.000 si 400.000 de euro, in functie de performantele aparatului de zbor, de model si de vechime. Desi in acest moment in Romania sunt peste 200 de proprietari privati de avioane, tara noastra este inca in urma la acest capitol, chiar si fata de tarile din regiune, in conditiile in care in Ungaria, de exemplu, peste 1.500 de oameni au in proprietate un aparat de zbor. Acest handicap nu este cauzat neaparat de puterea financiara redusa a populatiei, ci, mai degraba, de lipsa aerodromurilor. In acest moment, in Romania exista 18 aerodromuri care ar putea fi utilizate de posesorii de avioane usoare si ultrausoare, dar foarte putine dintre acestea ofera conditii de decolare si aterizare la standarde europene, desi practica niste tarife destul de piperate. O operatiune de decolare sau aterizare pe un aerodrom din Romania costa intre 15 si 35 de euro, in conditiile in care pe un aerodrom din Grecia o astfel de manevra costa doar trei euro, iar in Statele Unite ale Americii este gratuita. Efectuarea manevrelor pe un spatiu neautorizat cu un aparat de zbor particular atrage dupa sine o multime de riscuri pentru proprietar, intrucat in aceste conditii polita de asigurare incheiata in spatiul comunitar devine nula. In ceea ce priveste numarul posesorilor privati de elicoptere din Romania, acesta este si mai mic, abia depasind 15. Printre cei care se pot lauda cu un astfel de bun se numara oameni de afaceri clasati pe primele pozitii ale clasamentelor celor mai bogati oameni din Romania, printre care: Costel Casuneanu, Romeo Dunca sau Ioan Niculaie.

Romanii sunt tot mai interesati de show-urile aviatice

In Romania au inceput sa castige teren si show-urile aviatice. Pe litoral, de exemplu, se organizeaza astfel de spectacole, in timpul sezonului estival, in doua locatii diferite, statiunea Mamaia intrand deja pe harta campionatului mondial Aero Grand Prix. In luna iunie a acestui an, pentru a doua oara consecutiv, cei mai buni piloti din lume au evoluat in cadrul etapei de la Mamaia a competitiei Aero Grand Prix. Acest eveniment aviatic, cotat ca unul dintre cele mai spectaculoase din lume, a fost organizat de Primaria Constanta, care a contribuit cu aproape 400.000 de euro, in colaborare cu firma britanica Flying Aces si compania Regional Air Services - Aerodromul Tuzla. La competitie au participat cei mai buni piloti din lume, printre care Andy Bickmore, Mark Jefferies, Gerald Cooper (toti din Marea Britanie), Smokey Young (SUA), Peter Podlunsek (Slovenia), Zoltan Veres (Ungaria), Ion Postolache (Romania) si 20 de aeronave, din care doar opt au luat parte la competitia propriu-zisa, restul fiind folosite pentru spectacol. Toate cele trei probe ale concursului (cursa de viteza, dog fight si acrobatie) au fost atent monitorizate si notate de catre un juriu international. La sfarsitul verii, la Mangalia, a fost organizata, tot de Regional Air Services, cea de-a treia editie a Tuzla Fly In, care s-a dovedit si de aceasta data un spectacol aviatic condimentat din plin cu acrobatii periculoase executate de piloti experimentati. La eveniment au participat pilotii formatiei franceze de acrobatie Real Weber (REVA), echipa Iacarilor Acrobati, formata din Ioan Postolache si Dan Stefanescu, care opereaza sub licenta Regional Air Services, Lotul National de Acrobatie - Hawks of Romania, campionul mondial, lituanianul Jurgis Kairys, si campionul Zoltan Veres din Ungaria.