O vanzare care era ca si batuta in cuie, fusese negociata si discutata aproape in toate detaliile, cea dintre General Motors si Konigsegg si care privea Saab, a cazut in mod surprinzator, prin retragerea companiei suedeze, care a facut tot posibilul sa devina proprietar al marcii Saab.

Gestul de renuntare a venit din partea celor de la Konigsegg Group, care au anuntat ca se retrag din procesul de cumparare, fara sa motiveze, public, gestul lor. CEO-ul General Motors, Fritz Henderson, s-a aratat foarte dezamagit de aceasta intorsatura si a precizat ca in urmatoarele zile vor fi analizate posibi­litatile pe care GM le are in privinta uzi­nelor Saab.

General Motors se afla deja la a doua experienta de acest fel, dupa ce in luna septembrie compania americana Penske Automotive a anuntat ca se retrage din procesul de cumparare a marcii Saturn. Atunci motivul a fost unul pragmatic, deoarece Penske intentiona sa cumpere masini de la Renault-Nissan si sa le vanda sub sigla Saturn in SUA. Dupa ce se declarasera de acord, francezii s-au re­tras, lasand Penske fara obiectul muncii.

De data aceasta, acordul semnat cu Konigsegg a mers atat de departe incat dealerii Saab din SUA, dar si de pe alte meleaguri semnasera deja noi acorduri cu noul proprietar, toata lumea consi­derand ca era doar o chestiune de timp pana la finalizarea tranzactiei.

Inca o tranzactie


General Motors mai are un acord similar cu celelalte doua cu chinezii de la Sichuan Tengzhong pentru vanzarea Hummer. In afara de cele trei, plus inchiderea definitiva a brandului Pontiac, GM a mai avut un acord de vanzare a subsi­diarei Opel, dar din care s-a retras din proprie initiativa, spre disperarea celor­lalte parti implicate.

Cel mai important motiv pentru care Konigsegg ar fi putut sa renunte la una dintre cele mai interesante tranzactii pen­tru industria auto ar fi putut fi di­s­paritia garantarii de catre statul suedez a unui credit de 400 de milioane de euro, bani necesari pentru restructurarea si relansarea marcii Saab.

Initial, guvernul a acceptat sa fie garantul unui credit obti­nut de la Banca Europeana de Inves­titii, insa, ulterior, lucrurile s-au schim­bat. „Tim­pul a fost intotdeauna un factor critic in strategia noastra de a readuce la viata compania Saab“, spun cei de la Konigsegg intr-o declaratie, fara sa dea mai multe detalii.

Acordul dintre GM si Konigsegg a mai stat sub semnul intrebarii din ace­leasi motive financiare in lunile trecute, dar a fost semnat cu doar doua zile inainte ca termenul dat de judecatorii din procesul de insolventa al Saab sa se incheie.

Acord semnat in zadar


Saab face parte din divizia GM Eu­rope a General Motors, dar s-a separat la inceputul anului 2009 de GM pentru a se declara in insolventa. Compania s-a aflat sub protectie judiciara, procesul de restructurare bazandu-se pe vanzarea pachetului majoritar unui investitor strategic. Saab, cu origini intr-o com­pa­nie aviatica, n-a reusit niciodata sa se lupte de la egal la egal cu competitia ger­mana din segmentele premium. Din acest motiv, pierderile sale au fost tot mai mari, de la un an la altul. In 2008 si, probabil, si in 2009, pierderile depasesc 200 de milioane de euro.

In mijlocul potentialei tranzactii s-a aflat norvegianul Bard Eker, designer si proprietar al mai multor firme, dar si actionar majoritar in cadrul Konigsegg. Bard Eker a fost cel care a convins mai multi investitori americani si suedezi sa participe la planul de cumparare a mar­cii Saab. Acesta este asociat cu Christian von Konigsegg (37 de ani), cel care a creat, acum 15 ani, compania si masinile devenite celebre prin performantele de exceptie, avand intentia sa rivalizeze cu marci celebre precum Ferrari sau Lam­borghini.

Variante de solutionare


Cele trei variante de solutionare a problemei Saab pe care General Motors le are sunt inchiderea definitiva, prin declararea falimentului, care ar fi cea mai la indemana, dar cu pierderi uriase, atat financiar, cat si uman, prin intrarea in somaj a 3.400 de angajati, apoi ar fi demararea unui nou proces de vanzare, cu posibili cumpa­ratori, dar si daca acestia exista, vorbim despre alte mini­mum sase luni de discutii, si, nu in ulti­mul rand, dar cu sanse mici de realizare, natio­nalizarea, prin preluarea de catre statul suedez a participatiei GM.

Desi ar fi o solutie de compromis pe termen mediu, reprezentantii guver­nului au sustinut ca nu sunt interesati in cum­pararea de actiuni nici la Saab, nici la proaspat vanduta Volvo.

GM a inapoiat banii Germaniei


Intre timp, General Motors a anuntat ca si-a platit integral datoria de 1,5 miliarde de euro pe care o avea fata de statul german, bani pusi la dispozitie de administratia Germaniei pentru a evita intrarea in faliment a Opel. Saptamana aceasta GM a prezentat si noul plan de restructurare a Opel, anuntand inclusiv o mentinere a tuturor uzinelor de pe teritoriul Germaniei. Va exista o reducere a productiei cu 20%-25%, dar nu este exclusa inchiderea unor facilitati din Belgia si Olanda.