Cu putine exceptii, shopping-ul de fashion, cosmetice, ceasuri si bijuterii de lux nu a reusit, pana in prezent, sa se asocieze categoric cu vreo locatie stradala din Bucuresti. Cu toate ca “prorocii” anonimi din sector anunta, pe surse, diverse intrari spectaculoase ale brandurilor de lux pe Calea Victoriei, situatie care ar consolida statutul de artera comerciala exclusivista a acesteia, povestea se repeta, din pacate, an dupa an fara vreo finalizare.

Asa cum arata astazi, Calea Victoriei continua sa fie neatractiva , cu “locatii” urate si lipsite de parcari civilizate. Unii retaileri de lux au gasit solutii, oferind clientilor sai posibilitatea folosirii parcarii hotelurilor din zona, asa cum procedeaza, spre exemplu, boutique-ul de lux multibrand Mengotti, insa problema locurilor de parcare ramane nerezolvata.

Chiar daca in ultimii cativa ani aici s-au deschis magazine ale unor celebri designeri (Armani, Gucci) cea mai recenta fiind cea a brandului Burberry (dar pe Luterana, nu Calea Victoriei), strada duce lipsa stralucirii si glamour-ului pe care ar putea s-o importe vitrinele magazinelor de lux.

Majoritatea actorilor implicati in comertul cu produse de lux recunosc ca, cel putin in zona de fashion, bijuterii, ceasuri si cosmetice, Bucurestiul cedeaza mult in comparatie cu capitalele vecine la numarul de branduri notorii prezente cu magazine proprii. Inca ne lipsesc flagship store-uri precum  Chanel, Ferragamo, Versace sau Prada.

Desi multi dintre retailerii de lux au analizat sau analizeaza in continuare piata din Romania, acestia amana decizia de intrare din mai multe motive. Alexandru Preda, Associate Director, Colliers International, spune ca principala cauza este lipsa unei zone consacrate pentru fashion de lux. “Calea Victoriei este o artera comerciala cu traditie, care se apropie cel mai mult de arterele traditionale din alte capitale europene, insa continua sa ceara chirii mult prea mari chiar si pentru retaileri de lux”. Din pacate, distanta intre potentialul acestei artere si situatia reala ramane neschimbata de peste 15 ani. Retailerii de lux care au deschis aici au dat mai degraba dovada de comportament explorator, ocupand “cele mai bune locatii” intr-o zona cu multe promisiuni pentru acest tip de comert.

In plus, “consumatorul” roman de lux deja si-a facut obiceiul de a merge la cumparaturi in strainatate, iar pentru piata (retaileri, proprietarii de spatii comerciale, agentI etc) este mai important acum sa-l readuca pe client in tara decat sa caute cu orice pret un castig imediat.

Doua povesti diferite

Solutia deschiderii unui magazin de lux in galeria unui hotel de 5* nu este noua, mai spune Alexandru Preda. Cei care au ales-o (retailerii n.r.) au fost constransi de faptul ca nu au gasit spatii la standardele de calitate de care aveau nevoie dar, in acelasi timp, au dorit sa ofere un plus de confort clientilor in ceea ce priveste accesibilitatea sau posibiltatea de parcare.

Eforturile retailerilor bucuresteni de a consolida zone proeminente pentru shopping exclusivist s-au soldat cu doua povesti absolut diferite ca finalitate: Cocor Luxury Store si galeria comerciala The Grand Avenue (Marriott).

Inchis in 2008 pentru modernizare, magazinul Cocor a intrat in scurt timp in atentia publicului gratie unei promovari agresive ca viitoare destinatie pentru comertul de lux. Insa pe parcursul celor doi ani cat au durat lucrarile de modernizare si, in paralel, negocierile cu retaileri de lux, managementul viitorului Cocor Luxury Store a trebuit sa renunte la conceptul dorit.

“Mai multi factori au contribuit la rebranduirea proiectului fata de planurile initiale”, spune reprezentantul Colliers International. Unul dintre acestia este faptul ca retailerii de lux prefera locatii stradale, situate la parter, iar bulevardul Bratianu, unde se afla Cocor Store, este o artera asociata mai mult cu retailerii low si medium de fashion.

Trecand insa peste aceste observatii, principalul motiv de insucces al Cocor Luxury Store ca destinatie de cumparaturi exclusiviste este reprezentat de dificultatea realizarii unui mix de branduri de lux. “Retailerii care au fost interesati de proiect au pus conditia sa existe un numar de chiriasi de acelasi calibru, lucru imposibil din cauza diferentelor intre momentele alese de ei pentru intrarea in tara si a faptului ca, in medie, intr-un an doar doua-trei nume noi isi fac aparitia pe aceasta piata”, adauga Alexandru Preda.

In Romania, singura galerie care reuseste sa rivalizeze cu cele ale altor hoteluri de lux din Europa este The Grand Avenue (Galeria), operata de societatea The Grand.

Piata de lux.2

In ultimii 7 ani, Oana Mocanu, acum sales & marketing manager al The Grand, a lucrat in cadrul Galeriei fiind martora schimbarilor in materie de apetenta pentru lux.

“Epoca produselor care-si “striga” brandul in gura mare este pe cale sa apuna. Totodata, “consumatorul” a inceput sa fie atent si la alte marci, mai putin cunoscute publicului larg”, spune reprezentantul Galeriei.

Aducerea unor branduri de notorietate, gen Valentino si Vuitton, a generat o efervescenta comerciala in Galeria operata de The Grand, lucru similar ca efect cu cel al retailerilor ancora din cadrul mall-urilor.

Totusi, nimeni sa nu-si imagineze o inghesuiala ca la promotiile de tigai din hipermarketuri. Discutia cu Oana Mocanu a avut loc intr-o zi de luni, pe la pranz, cand media vizitatorilor era de circa 5/ora. 

Imediat dupa terminarea interviului, la parter, pe usa magazinului Louis Vuitton din Galerie, observ iesind un tanar “impovarat” de nu mai putin de 6 sacose de cumparaturi inscriptionate LV (Louis Vuitton - n.r.). Dupa mersul regesc si privirea superioara imi dau seama ca este soferul unui client important, fapt confirmat de vanzatoare. In magazinul Dunhill de vis-à-vis, franciza locala a retailerului britanic de vestimentatie masculina de lux, vanzatorul spune ca “de cand cu Vuitton”, s-a imbunatatit foarte mult si viata celorlalti comercianti de luxury din Galerie.

Reprezentantii centrului comercial afirma ca strategia pe termen lung este sa aduca noi branduri de lux, care sa inlocuiasca o parte a actualilor chiriasi. Anul acesta este posibil sa deschida in Galerie doua nume importante de pe piata luxury, ne confirma Mocanu.

Profilul cumparatorului

Povestile vanzatorilor din The Grand Avenue sunt de multe ori incredibile. Acestia relateaza intamplari cu clienti la vederea carora primul impuls este sa-i gonesti afara dar, care, spre stupefactia asistentei, realizeaza pe loc cumparaturi de zeci de mii de euro. Istorisirile par desprinse dintr-un scenariu de comedie, dar sursele ne asigura ca listele de clienti loiali ale brandurilor de lux contin foarte multe nume de oameni bogati pe care nu-i regasim in niciunul dintre topurile “miliardarilor” aparute in ultimii ani in Romania.

In ceea ce priveste vanzatorii boutique-rilor de lux, acestia sufla astazi si in iaurt, iar oricine trece pragul magazinelor Vuitton, Valentino, Ermano Scervino, Rolex sau Galt Orologerie Elvetiana din Galerie sunt tratati regeste (prin comparatie cu ce este obisnuit clientul roman) indiferent de aspectul vestimentar al vizitatorului.

Magazine de lux in zona Europei de Est

In general, in capitalele vecine, brandurile de lux au deschis magazine stradale, in galeriile comerciale ale hotelurilor de 5* sau in mici galerii localizate tot in zona clasica de fashion. 

Topul celor mai scumpe strazi pentru retailul de lux din Europa

Vezi aici Principalele branduri de lux – Numarul de magazine pe marile artere comerciale

Oras
Strada
Chiria (euro/mp/an)
Londra
New Bond Street
7.905
Paris
Avenue Montaigne
7.500
Moscova                    
Stoleshinkov
7.015
Milano
Via Montenapoleone
6.800
Roma             
Via Condotti
6.700
Paris              
Rue du Faubourg St. Honoré
6.500
Zurich            
Bahnhofstraße
6.020
London          
aOld Bond Street
5.825
Paris              
Rue St. Honoré
5.500
Milano                       
Via della Spiga
4.700
Milano           
Galleria Vittorio Emanuele
4.600
Paris              
Avenue George V
4.300
Paris              
Boulevard Saint Germain
4.000
Londra           
Sloane Street 
3.500
Viena             
Kohlmarkt
3.240
Moscova        
Petrovka Street        
3.160
Moscova                    
Tverskaya Street
3.160
Munich                      
Maximilianstraße
3.000
Düsseldorf                 
Königsallee
2.940
Moscow                      
Kuznetzsky Most
2.810
Frankfurt                  
Goethestraße
2.640
Hamburg       
Neuer Wall    
2.580
Moscova                    
Kutuzovsky Prospect
2.460
Berlin             
Kurfürstendamm
2.400
Madrid                       
Calle Serrano
2.280
Barcelona                  
Passeig de Gracia
2.215
Moscova                    
Leninsky Prospect
2.105
Moscova                    
Garden Ring
2.105
Istanbul                     
Nisantasi Area
2.040
Madrid                       
Calle Ortega y Gasset
1.920
Istanbul                     
Bagdat Street
1.800
Moscova                    
Nikolskaya
1.755
Bruxeles                    
Avenue Louise
1.700
Antwerpen                
Schuttershofstraat
1.600
Istanbul         
Istiklal Street
1.560
Bruxeles        
Boulevard de Waterloo        
1.500
Budapesta                 
Váci utca
1.440
Budapesta     
Andrássy út  
1.440
Moscova                    
Tverskaya-Yamskaya Street
1.405
Amsterdam               
P.C. Hooftstraat
1.400
Praga             
Paíská
1.200
Varsovia                    
Nowy Swiat Str.
1.140
Praga             
Široká
1.080
Varsovia                    
Plac Trzech Krzyzy
960
Bucuresti                   
Calea Victoriei
900
 
Sursa: JLL & Fin.ro

Numarul de magazine monobrand situate pe strazile comertului de lux din Europa
 
Paris
154
Londra
125
Milano
87
Moscova
66
Roma
59
Madrid
47
Munich
46
Berlin
38
Barcelona
36
Zurich
33
Hamburg
32
Düsseldorf
30
Bruxeles
30
Viena
28
Praga
28
Frankfurt
28
Istanbul
27
Amsterdam
22
Antwerpen
13
Budapesta
12
Varsovia
8
Bucuresti
8

Sursa: JLL & Fin.ro