Dupa ce pe primul trimestru au fost scaderi ale vanzarilor de pana la 60%-70% comparativ cu anul anterior, iar in perioada aprilie-iunie scaderea s-a limitat la 35%-50%, retailerii din IT&C si distribuitorii de echipamente electronice spera pe vanzarile de echipamente sezoniere, de vacanta, precum GPS-urile, pentru a stabiliza vanzarile.

In pofida situatiei dificile, prin­cipalii jucatori spera ca, in trimestrul trei, vanzarile vor fi doar cu 25% sub nivelul de anul trecut, iar ultima parte a anului va fi ajutata de vanzari mai bune de Sarbatori. Putini manageri sunt opti­misti, dar cu siguranta exista si vesti bune, cum ar fi aceea ca laptopurile  continua sa se vanda, in special modelele ieftine, mici sau nu, iar magazinele on-line spun ca au reusit sa mentina vanzarile la niveluri si­milare cu cele de anul trecut. Recent, Altex a anuntat ca vanzarile pe site-ul Media Galaxy s-au dublat in fiecare luna de la relansarea magazinului on-line. MarketOnline.ro, unul din­tre cele mai mari magazine on-line din Romania, spune ca nivelul vanza­rilor ca numar de unitati este compa­rabil cu anul trecut, iar managerul Cel.ro anunta ca pe camere foto chiar au crescut vanzarile.

Vestile mai proaste le cunoastem deja. Vanzarile de computere desk­top au scazut cu peste 80% in trime­strul intai din 2009, iar pe cel de-al doilea au scazut probabil cu 60%, fiind practic domeniul cel mai grav afectat de criza. Jucatorii din dome­niu au estimat ca formatul clasic nu va mai reveni niciodata in topul vanzarilor.

Pe partea de laptopuri, scaderea este de asemenea prezenta, minus 45% pe trimestrul intai din 2009, dar cifrele s-ar putea stabiliza pe trime­strul al doilea. Analiza IDC, facuta pe segmentul importurilor de echipa­mente, are cifre reduse din cauza ca retailerii au produse pe stoc din trimestrul al patrulea 2008, pe care nu le-au putut vinde si atunci nu si-au reactualizat stocurile. S-ar putea ca din trimestrul al doilea sau al treilea importurile sa creasca, iar acest lucru va face ca ritmul scaderii sa fie mai temperat, 20%-25% in trimestrul doi.

„Comportamentul consuma­toru­lui din Romania a evoluat si, in pre­zent, clientii se orienteaza cu preca­dere spre produse brand-name“, a declarat pentru „Financiarul“ Cristian Moanta, director de marketing si achizitii al Altex. El spune ca exista si un grup de clienti care se uita doar la pret, dar ei raman o nisa. „In general, in lunile de vara se inregistreaza o crestere importanta a vanzarilor de camere foto, dar si de echipamente de navigatie“, a spus oficialul Altex.

Retailerii on-line, cum este si Cel.ro, s-au orientat de la inceput spre produsele brand-name, astfel ca 99% din produsele vandute pe inter­net sunt „de marca“, afirma Tiberiu Pop, managerul Corsar Grup, care detine magazinul on-line considerat numarul 2 pe piata locala dupa EMag. „In general, clientii s-au orien­tat catre produsele care au strict spe­cificatiile de care au nevoie, fara a schimba brandul, ci cumparand un produs mai ieftin de la acelasi produ­cator, a explicat situatia Tiberiu Pop. „In mare, clasamentul pe branduri pentru cele mai vandute categorii de produse se pastreaza ca si anul trecut, Acer fiind cel mai bine vandut brand de laptop, Samsung la moni­toare sau Canon la aparate foto“,a declarat pentru „Financiarul“ Ti­beriu Pop.

Industria on-line a fost mai ferita pe partea de camere foto, la Cel.ro au crescut vanzarile cu sapte procente, iar MarketOnline.ro a avut vanzari in linie cu anul trecut.

„Aprilie si mai nu au reprezentat cresteri asa cum s-a intamplat in 2008, au fost cam la nivelul lui ia­nuarie, cred ca atunci lumea a reali­zat ca suntem in criza si ca e mai bine sa stea in expectativa, a spus Tiberiu Pop. „Iunie a reprezentat o usoara crestere fata de celelalte luni, iar iulie se prefigureaza cam la nivelul lui iunie, poate un pic mai buna“, adau­ga el. Urmarind tiparul de anul tre­cut, vanzarile vor mai cre­ste in iulie si august, dupa care vor scadea treptat pana in decembrie, cand datorita Sarbatorilor se va pro­duce o crestere la nivelul vanzarilor din iulie, a mai estimat managerul Cel.ro.

Nici MarketOnline.ro, unul din cele mai mari magazine on-line din Romania, nu a vazut o reluare a van­zarilor sezoniere in perioada din­ain­tea vacantei.

Totusi, managerul com­paniei spera ca finalul de an va fi mai bun. „Fata de anii trecuti, graficul vanzarilor pe aceste categorii (n.r. - produse sezoniere, GPS, foto si altele) nu a mai fost acelasi in perioadele premergatoare vacantei de vara, cand se observau cresteri semnifi­cative“, a declarat pentru „Financiarul” Catalin Marinescu, actionarul principal Kelion Online Management, care detine maga­zi­nele on-line Market­Online.ro, MediaDot.ro, Azerty.ro si Ghelir.ro. „Scaderea bugetelor de vacanta, precum si a investitiilor in bunuri de uz indelungat  din acest an este nor­mala si urmeaza trendul descendent  obser­vat si in cadrul agentiilor de turism“, a spus el.


Cresteri modeste


Mio Romania, cel mai mare furnizor de echipamente GPS de pe piata, a avut in prima jumatate a anului 15.000 de echipamente, in scadere fata de aceeasi perioada a anului trecut. „Vanzarile au inceput sa creasca in perioada vacantelor, dupa a doua jumatate a lunii mai, alimentate si de promotiile lansate“, a declarat pentru „Financiarul“ Laura Samson, Country Director Mio Romania. „Sezonul va dura pana la jumatatea lunii august, timp in care categoria GPS va fi una dintre cele mai cautate in magazine“, a precizat ea.

Pe de alta parte, Mio nu se asteapta la o revenire spectaculoasa a vanzarilor. „Credem ca vanzarile vor creste in perioada Craciunului“, a adaugat Laura Samson.