Chiar daca este o perioada dificila pentru toate companiile, deciziile luate acum pot influenta viitorul afacerilor: negocierile cu operatorul pot aduce beneficii de cost si avantaje competitive pe termen lung, dar intreruperea serviciilor de comunicatii poate duce la acutizarea crizei si la intrarea intr-o situatie din care compania nu va putea reveni dupa relansarea economiei mon­diale, spune Gabriela Matei, directorul comer­cial al diviziei business a Vodafone Romania.

Au existat si firme care au renuntat definitiv la abonamentele de comunicatii, datorita presiunilor imediate de taiere a costurilor, dar o astfel de decizie este gresita, spune oficialul. Tocmai pentru ca intelege situatia economica, Vodafone are o oferta flexibila, iar consultantii operatorului pot oferi companiilor beneficii importante. Operatorul are in prezent peste 10.000 de clienti companii, iar dintre acestea 8.000 folosesc servicii integrate pentru ca astfel obtin beneficii mai importante.

„Devine un adevarat trend integrarea serviciilor de comunicatii cu un singur furnizor, lucru care poate aduce reduceri de costuri de pana la 50%”, a declarat pentru „Financiarul” Gabriela Matei.

Operatorul trece anul acesta la oferte mai agresive pentru segmentul IMM, iar in zona corporate aduce in acest an oferta „managed services” prin care Vodafone se ocupa de intreaga retea de comunicare, de la echipamente, mentenanta si interventii pana la servicii, adaptarea ofertei la consumul generat de companie si asa mai departe.

Intr-adevar, consumul de minute a crescut pe zona de business, spune oficialul Vodafone, dar acest lucru este generat in principal de ofertele cu „minute nelimitate”, accesul in grup la fix si mobil, deci consum care nu genereaza costuri suplimentare la factura lunara.


„Financiarul“: Competitia pentru oferte integrate devine tot mai acerba pe piata locala. Ce anume ar putea determina o companie sa aleaga telefonia fixa de la Vodafone in loc de alt operator?

Gabriela Matei: Trebuie spus ca telefonia fixa de la Vodafone nu este o oferta izolata, face parte din strate­gia noastra de a oferi servicii care sa acopere toate nevoile companiilor. Este adevarat ca am inceput cu mo­bilul, dar ulterior am adaugat astfel de servicii suplimentare. Avantajul ofertei Vodafone este flexibilitatea, oferta poate raspunde si cerintelor corporate, de volum foarte mare, respectiv siguranta ca poti accesa serviciile oricand, dar si cerintelor firmelor mici, accesibilitate si inte­grarea serviciilor. Tendinta de con­vergenta dintre fix si mobil con­tinua, iar integrarea celor doua servicii aduce beneficii de costuri de pana la 50% la factura lunara.

Care sunt tendintele


pe care le observati in segmentul business, de unde se mai taie costurile si unde mai sunt companiile dispuse sa cheltuiasca bani; care este oferta cel mai des folosita de firme si ce pregatiti nou?

Se prefera foarte mult ofertele integrate, aproximativ 8.000 de fir­me din cele peste 10.000 care folo­sesc serviciile Vodafone au optat pentru servicii integrate, iar pache­tul cel mai folosit este mobil si fix, dar sunt si utilizatori de voce si date fixe, date mobile sau aplicatii oferite pentru business. Daca este sa ne mandrim cu ceva, ne mandrim cu serviciile oferite pentru segmentul bancar, unde se­curitatea si dispo­nibilitatea servi­ciului sunt esentiale. Noile oferte aduc asa numitele „ma­na­ged ser­vices“, unde Vodafone isi asuma responsabilitatea completa pentru instalare, management si interventii pe reteaua de comu­nicatii a com­paniei. Oferta este in special pentru companiile mari.

Nu ocolim nici firmele mici, anul acesta oferim servicii care sa fie adresate segmentelor mici din piata, vrem sa ne largim aria de abordare a pietei, spre firmele din zona IMM.

Ce ar putea sa faca firmele pentru a trece mai bine perioada dificila din punct de vedere al comunicatiilor?

Situatia dificila din piata este o certitudine. Firmele mari au inteles insa mai bine problemele cu care ne confruntam, dar firmele mici, care trec acum prin momente foarte gre­le, nu iau totdeauna deciziile cele mai bune. Cu atat mai mult ar trebui sa considere solutii de eficientizare. Com­paniile mari au reactionat rapid, analizand bugetele de comu­nicatii, introducand limitari ale con­sumului, purtand discutii cu ope­ra­torul pen­tru optimizarea cos­turilor, ba chiar sunt firme care au retras unele bene­ficii oferite anga­jatilor (minute, SMS). Dar toti si-au dat seama ca nu pot renunta la conectivitatea cu biroul, la e-mail, la accesul la internet pe telefon.

Pe de alta parte, firmele mici au reactionat diferit. E adevarat ca lupta pentru supravietuire, dar nu trebuie abandonat focusul pe viitor. Deci­ziile luate acum pun in pericol compe­titivitatea unei companii in perioada urmatoare. Acum se pot obtine opor­tunitati care sa garanteze pozitia mai buna in piata si un avantaj competitiv atunci cand economia se va relansa. Dar exista si un trend de a lua decizii gresite, bazate pe pre­siunea actuala de a taia costurile.

Cat de mult credeti ca mai pot scadea tarifele - minutele sunt ofe­rite la pachet cu miile, se adauga zeci de minute nationale, trafic de date nelimitat, vor ajunge comunicatiile un serviciu aproape gratuit?

Trebuie sa recunoastem ca in Romania sunt tarifele cele mai sca­zute din Europa, suntem deja un punct de referinta. Dar parerea mea este ca tarifele reduse vor crea dificultati de a investi in afacere, de a reinvesti in retea, mergand pana la imposibilitatea de a mai finanta operatiunile. Acest lucru se poate traduce prin limitarea dezvoltarii tehnologiei, la imposibilitatea de a adopta tehnologii noi. Noi facem acest lucru in continuare, efortul nostru este sa aducem lucruri noi, cele care sa le starneasca interesul utilizatorilor.

Care sunt aplicatiile business cele mai folosite de clientii companii si ce noutati sunt in zona de software?

Rezultate foarte bune avem pe zona de push - e-mail (tehnologia care aduce e-mailurile de la birou direct pe telefon - n.r.), nu doar cu ofertele BlackBerry, ci si cu solutiile Windows Mobile Email. Sigur, deo­cam­data raman servicii adresate zonei de management, dar compa­niile le-au adoptat foarte bine. De asemenea, avem oferta de „mobili­zare“ a aplicatiilor business, care pot fi transpuse pentru a oferi acces mobil pe telefon la aplicatiile utili­zate la birou. Practic se dezvolta aplicatii accesibile pe mobil, fie intern, fie cu partenerii care fac dez­voltare de software. Acoperirea Internetului HSDPA pe zona com­paniilor romanesti este acum la 90% si cred ca trebuie intelese mai bine beneficiile aduse de aceste aplicatii accesibile si mobil.

CURRICULUM VITAE


Gabriela Matei
  • are o experienta de peste 12 ani in marketing si cercetare de piata
  • tehnici de vanzari
  • managementul produsului si negociere.
  • Lucreaza  in structurile Connex si apoi Vodafone din 1997 si a detinut mai multe functii de conducere
  • jucand un rol important in dezvoltarea si evolutia companiei in ceea ce priveste segmentul business.
  • Si-a inceput activitatea in cadrul Departamentului de vanzari si distributie, avand apoi mai multe responsabilitati precum
  • Dealer Channel Manager, Retail Manager, Distribution Strategy Manager.
  • Functia actuala este Chief Commercial Officer, Enterprise Business Unit la Vodafone Romania.