Pentru a putea să adormim relaxați, natura ne pune la dispoziție 7 plante cu efecte dovedite în combaterea stresului. Aflați care sunt acestea.

Ce efecte au tulburările de somn asupra organismului?

Un studiu coordonat de Centrul pentru controlul și prevenția bolilor din SUA și publicat în revista medicală _Sleep_ demonstrează că somnul insuficient sau neodihnitor reprezintă un factor de risc al bolilor civilizației moderne: obezitatea, diabetul, bolile cardiovasculare, depresia. De altfel, nervozitatea, anxietatea, insomniile sunt probleme la ordinea zilei în rândul populației actuale. Și totul pornește de la stres – dușmanul societății moderne, care este vinovat de insomnii, dureri musculare, migrene, tulburări digestive, oboseală cronică, nervozitate, anxietate, lipsa energiei, stări depresive.

Alte studii arată că lipsa somnului are consecințe la nivelul întregului organism. După numai 24 de ore de nesomn, activitatea metabolică a creierului scade semnificativ. Totodată, privarea de somn duce la scăderea temperaturii corpului, afectarea sistemului imunitar prin reducerea celulelor albe („soldații organismului”), perturbarea activității cardiace. O noapte nedormită înseamnă somnolență și lipsa concentrării a doua zi, dificultăți de memorie și performanțe fizice reduse. Să nu uităm că în cazul copiilor și adolescenților, hormonii de creștere sunt secretați în timpul somnului.

Fitoterapia, soluția naturală antistres

Pentru combaterea stresului și a insomniilor din vremurile moderne ne putem baza cu încredere pe remediile tradiționale naturale, blânde, dar eficiente.

- Sunătoarea este renumită pentru acțiunea sa antidepresivă, protejează sistemul cardiovascular și este o sursă foarte bună de vitamina B3.
- Valeriana este de asemenea binecunoscută pentru calitățile ei sedative și proprietatea de a relaxa sistemul nervos central.
- Talpa gâștei are acțiune analgezică și antispasmolitică, contribuie la scăderea tensiunii arteriale și a palpitațiilor, protejează sistemul cardiovascular în situații de stres.
- Melisa are efect sedativ și antidepresiv și constituie o sursă naturală de vitamina C.
- Cretușca stabilizează emoțiile în situatii de criză și are un efect binefăcător asupra tractului gastro-intestinal, având proprietăți antiulceroase.
- Păducelul este dovedit în prezent ca tonic cardiac, fiind indicat pentru o serie de tulburări ale inimii (hipertensiune, palpitații, tahicardie).
- Extractul de hamei ajută la dobândirea unui somn odihnitor și, de asemenea, are acțiune sedativă, analgezică și este o sursă de vitamine B și E.