În România există mai puţin de 50 de autori de bijuterie contemporană, ale căror opere sunt apreciate şi expuse în vitrinele galeriilor şi pe rafturile expoziţiilor din ţară şi nu numai. David Sandu, probabil unul dintre cei mai cunoscuţi autori de bijuterie contemporană de la noi, datorită faptului că a devenit, în septembrie 2009, furnizor al Casei Regale, spune că bijuteria de autor vinde „creaţie, inovaţie, idee” şi că evaluarea ei are în plan secundar materialele folosite. De altfel, una dintre principalele diferenţe între bijuteriile obişnuite şi cele de autor constă tocmai în materialelor folosite, în cazul bijuteriilor contemprane metalele preţioase şi cele fără o valoarea aparentă fiind îmbinate într-un mod surprinzător. Mai ales ca acestea sunt dintre cele mai neconvenţionale. La o pereche de cercei, de exemplu, pot fi întâlnite pene sau paie. Un alt material inedit sunt bucăţi din piesele care alcătuiesc un computer, cum ar fi tranzistori.

“Materialul şi valoarea lui intrinsecă primesc o importanţă secundară, iar valoarea obiectului, simbolurile şi conceptul primează, fiind cele care dau cu adevărat calitatea şi sensul bijuteriei contemporane”, este de părere Izabella Petruţ, un alt nume din  industria desginerilor de bijuterii.

Piaţa bijuteriilor de autor a început să se dezvolte în urmă cu puţini ani, o consecinţă firească a faptului că desginerii au fost încurajaţi de interesul crescut din partea clienţilor. Deşi în perioada comunistă această “industrie” a fost stopată, iar înainte de 1989 erau foarte puţini bijutieri (Marian Nacu, Teo Gheţiu, Rolando Negoiţă), priviţi mai degrabă ca artişti neadaptaţi şi marginalizaţi, acum, pasiunea creatorilor de bijuterie contemporană este răsplătită şi apreciată.
“Spre deosebire de bijuteriile de brand, care vând în proporţie de 60% marketingul din spatele produsului, şi de cele clasice, care se evaluează cu cântarul, bijuteria de autor se apropie, din punctul de vedere al evaluării, de piaţa antichităţilor. Valoarea subiectivă culturală este decisivă în a stabili un preţ”, explică David Sandu.

Cumpărătorii care preferă acest tip de accesorii sunt, de cele mai multe ori, persoane creative, atrase de obiectele cu un design special, care au apetit pentru lucrurile unicat şi care ştiu să aprecieze arta. Aleg cu grijă obiectele expuse în atelierele bijutierilor sau vin cu propriile lor idei despre cum ar trebui să arate piesa perfectă. Există, totuşi, şi cazuri în care ideea lor nu se poate concretiza într-o bijuterie, fie pentru că dorinţele lor sunt suprarealiste, fie pentru că, pur şi simplu, nu corespund cu viziunea desginerului. David Sandu povesteşte că a fost solicitat să realizeze un inel care să sugereze două pisici ce se încolăcesc. A fost obligat să îşi recunoască, deschis, limita.

Verighetele lui David Sandu
David Sandu a avut primul contact cu bijuteriile de autor la vârsta de 13 ani, în atelierul maestrului Vlad Gherghiceanu. De atunci, şi-a asumat direcţia artistică, adică realizarea bijuteriei de autor, fiecare piesă fiind unică şi supusă unui concept. Designerul recunoaşte că a avut probleme cu unii dintre clienţii săi, tocmai din cauza unicitatăţii pieselor. Erau persoane care vedeau pe siteul său un obiect şi vroiau să îl cumpere exact pe acela. ”Nu fac copii dupa propriile mele obiecte, şi din această cauză businessul are, cel puţin aparent, de pierdut, dar eu am câştigat mai mult din onestitatea de a nu-mi replica propriile creaţii". Preţurile bijuteriilor din argint create de artist încep de la 200 de euro şi pot ajunge până la 500 de euro. Cele din aur costă între 1000 şi 2.500 de euro.
Şi-a deschis un magazin într-un loc cu vad din Bucureşti, în centrul vechi, locul care, vara, cel puţin, este cea mai tranzitată zonă de promenadă din Capitală. Expune însă bună parte din creaţiile sale şi în afară. În momentul de faţă, aproximativ 40% din bijuteriile sale se regăsesc în galeriile din Statele Unite ale Americii. Artistul spune că a mai colaborat sporadic cu Galeria Renart, din Bruxelles, dar că primeşte constant comenzi din ţările europene.

Verighetele sunt un accesoriu foarte rar întâlnit în peisajul bijuteriei de autor. Pe plan local, verighetele concepute şi finisate de David Sandu sunt o premieră. Artistul are propria sa viziune legată de ceea ce înseamnă sau ar trebui să însemne verigheta, precum şi asupra vieţii de cuplu. În opinia sa,”verigheta ar trebui să poarte în ea semnificaţia gestului de asumare a uniunii în termeni extrem de actuali. Totul stă sub conceptul de complementaritate”.

Colecţiile de verighete care au derivat din această interpretare artistică oferă diverse scenarii de complementaritate în cuplu, iar denumirile lasă să se întrevadă aceste scenarii: Crossroads, Memories, Serenity, Dualism, Perfect Imperfection, Reciprocity. Preţul unei perechi de verighete, realizate din aur, variază între 1000 şi 3.500 euro.


Un meşteşug experimental
Izabella Petruţ este un alt nume de referinţă în peisajul bijuteriei de autor şi a învăţat chiar de la David Sandu, după ce, în 2007 a fost cu o bursă Erasmus-Socrate în Italia, la Academia di Belle Arti în Macerata.

Spre deosebire de David Sandu, al cărui material preferat este argintul, ea a început cu acest metal, dar în ultimul an a abordat o “atitutine experimentală”. La început, arginului i se alăturau pietre, lemn, plastic, porţelan şi altele. Acum, Izabella Petruţ spune că îşi inventează propriile materiale.
Din România cumpără instrumentele de lucru, consumabilele şi accesoriile specifice bijuteriei în metale preţioase, mai exact de la furnizorul pentru Transilvania al firmei Carrus Expert. La fel ca David Sandu, caută elemente şi materiale şi în magazinele şi galeriile de artă sau de restaurare. Metalele preţioase şi pietrele preţioase şi semipreţioase sunt procurate de la furnizorii autorizaţi, târguri sau anticariate. Costul acestora variază, de la câţiva lei, pentru pensule, până la câteva sute de lei.

Odată finisate, piesele Izabellei Petruţ se vând în câteva magazine online, dar şi la târgurile de bijuterie contemporană, organizate în Barcelona şi Amsterdam. Bijuteriile sale, preferate în general de femei, au preţuri cuprinse între 50 şi 800 de euro. Artiştii internaţionali consacraţi, reprezentaţi de galeriile mari, au preţuri de de câteva ori mai mare, între 500 şi 2.500 de euro şi participă la târgurile de artă cele mai mari şi la evenimente care aduc clienţii potriviţi lor. Preţurile artiştilor cresc de la un an la altul, fiind influenţate de contractele cu galeriile care îi reprezintă, de evenimentele la care participă, de materialele folosite, dar şi de creşterea valorii şi a numelui respectivului artist pe piaţa de artă, respectiv de bijuterie.

În lumea bijuteriilor contemporane, nu preţul dictează calitatea produsului, ci povestea din spatele său. Pare un clişeu, dar aparent este unul apreciat de un număr din ce în ce mai mare de clienţi care să se accesorizeze cu lucruri unicat, lucrate cu grijă şi pasiune. Aprecierea autorilor de bijuterie de contemporană, la nivel local, cât şi pe plan internaţional, nu întârzie să apară. La fel şi recompensele de ordin financiar.