Cum a început totul? Lucra, în 2008, într-un program de internship într-o firmă care deţinea un atelier de aranjamente din flori uscate. Din pricina contextului economic nefavorabil, fosta proprietară se gândea să închidă firma, însă tânăra, studentă la facultate pe atunci, a preluat-o în 2012 şi s-a decis o dezvolte. Au fost primii săi paşi în domeniul antreprenoriatului.

Lucrurile au evoluat destul de repede. Fosta sa şefă i-a devenit colaboratoare, a schimbat numele firmei şi i-a extins obiectul de activitate, către designul floral pentru evenimente (corporate sau de familie) cu flori proaspete sau uscate natural. A ales numele EnRose pentru o „viaţă în roz”. Și nu este departe de acest concept, pentru că a obţinut profit din primul an de activitate. Continuă să îl reinvestească, pentru creşterea businessului.

Antreprenoriatul a fost o opţiune personală şi nu îl trece la capitolul sacrificii. A renunţat însă la timpul de distracţie şi au apărut nopţile nedormite, ca urmare a responsabilităţilor pe care şi le asumase.

„A-ţi transforma pasiunea într-o afacere are satisfacţii pe măsură”, îi place să spună. Și, pentru că îşi doreşte să aibă un control total, se implică în toate procesele firmei, de la achiziţionarea florilor, la executarea aranjamentelor şi implementarea conceptului de eveniment. „Ai nevoie de o mare atenţie distributivă, dar şi de o privire din exterior, pentru a nu te îndepărta de esenţa a ceea ce faci”, explică Adina Filculescu. Bugetul iniţial alocat businessului a fost de 3.000 de euro, dar în timp a adăugat fonduri suplimentare.

„În urma unui curs de manager de proiect finalizat printr-un concurs de planuri de afaceri, am câştigat o finanţare în valoare de 10.000 euro, din fonduri europene, care a fost mai mult decât binevenită, în special pentru că ne-a asigurat un nivel constant de cash flow cu care puteam jongla”, precizează antreprenoarea.

A extins portofoliul de clienţi, iar organizarea, partea operaţională şi de logistică au devenit tot mai riguroase. Deocamdată are doi angajaţi, însă mai contractează 3-10 persoane, în funcţie de amploarea evenimentului. „La început nici nu credeam că se pot scoate bani din flori şi nici nu vizam asta primordial. Acum sunt mulţumită de venitul obţinut şi prin prisma faptului că acesta vine însoţit de satisfacţia personală a lucrului bine făcut”, precizează ea.

Nu există NU
Anul 2012 s-a încheiat cu o cifră de afaceri de 15.000 euro, cu o marjă de profit de 20%, bani reinvestiţi. Pentru anul viitor, doreşte extinderea portofoliului de clienţi şi a numărului de angajaţi, încheierea unor parteneriate puternice şi a unor colaborări. Spune că activitatea pe care o desfăşoară rezonează cu felul său de a fi şi cu valorile sale. Iar pe lângă flerul personal, s-a bazat şi pe sprijinul unor persoane cu experienţă. „Acest suport contează foarte mult pentru un antreprenor la început de drum”, arată Filculescu.

Gestionarea cât mai eficientă a resurselor (timp, bani, materii prime, energie) au fost provocările începutului, la fel ca şi găsirea unor soluţii inedite şi inovative, care să satisfacă cerinţele şi, în acelaşi timp, să se încadreze echitabil în bugetul sugerat de client. „Nu spunem «nu» clienţilor, indiferent dacă ei vor brazi de patru metri, nori, candelabre, drapaje sau orice altfel de decoraţiuni. În general, românii acceptă greu sfatul specialistului în materie de stil, amenajări, decoraţiuni, dar noi vrem să le cultivăm bunul gust vorbindu-le deschis”, menţionează antreprenoarea.

Foloseşte asimetrii şi se joacă cu contraste, utilizând un spectru larg de decoraţiuni, de la delicat la extravagant – în final idei care au aceeaşi bază, dar care ajung la rezultate diferite.

Îşi aminteşte despre una dintre colaborările cu designerul Agnes Lukacs, pentru care a pus în scenă conceptul „Origami Heart Wedding”, adică a lucrat împreună cu echipa sa decoraţiunile florale, mărturiile, cardurile cu numele invitaţilor, buchetele, inimioarele origami în culori tari de roşu, fuchsia, mov, verde închis, verde deschis. „A fost inedit, pentru că am lucrat noi sutele de inimioare în atelierul nostru, învăţând tehnica după un tutorial”, îşi aminteşte Adina Filculescu. Încurajează antreprenoriatul inclusiv în rândul studenţilor, pentru că predă Cultura Antreprenorială la Facultatea de Administrarea Afacerilor (ASE Bucureşti). Îi sfătuieşte să profite cât mai mult de entuziasmul specific fiecărui început, dar să nu se grăbească în nimic ce are legătură cu finanţele, pentru că unele erori i-ar putea costa mult mai scump.

EnRose ÎN CIFRE:
15.000 de euro - cifră de afaceri în 2012
20% - marja de profit
2 angajaţi permanenţi şi până la 10 colaboratori
10.000 de euro - investiţia pentru dezvoltarea afacerii în 2012

„În antreprenoriat ai nevoie de o mare atenţie distributivă, dar şi de o privire din exterior, pentru a nu te îndepărta de esenţa a ceea ce faci”
Adina Filculescu, 25 de ani