Pe când avea numai 23 de ani, şi-a luat inima în dinţi şi a pornit, la Ploieşti, o afacere mai puţin obişnuită pentru o femeie – închirieri de maşini (rent-a-car). A investit aproape 15.000 de euro şi şi-a început afacerea cu trei maşini: una proprie, una a tatălui ei şi una luată în leasing. Ca orice antreprenor aflat la început de drum, Alice Botnarenco a fost un fel de om-orchestră în firma sa. De aceea, crede că vârsta a fost un avantaj, dându-i puterea de muncă necesară.

„Vârsta mică a fost un avantaj, pentru că entuziasmul specific tinereţii este greu de egalat mai târziu. La început, m-am ocupat singură de toate aspectele businessului, împărţeam flyere, făceam optimizarea site-ului, lucram 12-14 ore pe zi, dar nu simţeam oboseala şi abia  aşteptam ca a doua zi să continuu ceea ce aveam de făcut”, îşi aminteşte tânăra antreprenoare.

Drumul său spre antreprenoriat a fost unul lin, mai ales că avea deja un exemplu în familia sa – pe tatăl ei, despre care spune că îi este şi mentor.

„Am fost dintotdeauna independentă, am lucrat de la 18 ani în vacanţele de vară şi am avut lângă mine modelul antreprenorial al tatălui meu. Au fost, aşadar, suficiente repere pentru a porni o afacere”, spune tânăra care acum are 30 de ani. În 2005, s-a extins şi în Bucureşti, iar cea mai mare satisfacție a sa este atunci când clienţii se declară mulţumiţi de calitatea serviciilor firmei sale.


Sugerează că tatăl ei i-a fost cel mai bun consilier, având deja experienţă ca antreprenor, însă recunoaşte că astăzi îi sfătuieşte pe cei care vor să îşi deschidă o afacere să pornească la drum cu un plan de afaceri şi cu îndrumare de specialitate.  „Este mai bine aşa, cu îndrumarea potrivită poţi să gestionezi corect şi rapid multe situaţii de business”, mai spune ea.

Lecţii pentru alţii
Ambiţioasă din fire şi învăţată să ţintească tot mai sus, Alice Botnarenco crede că tot timpul este ideal să fii cât mai informat, să absorbi cât mai multe cunoştințe de la cei din jurul tău. Și, pentru că şi-a dorit foarte mult să cunoască experienţele de business ale altor femei, a creat, în 2009, în paralel cu firma de rent-a-car, o asociaţie care se numeşte „Femei în Afaceri”. Alice Botnarenco povesteşte că, în momentul în care recesiunea şi-a făcut simțită prezenţa, nivelul de activitate al firmei a scăzut şi a început să petreacă tot mai mult timp pe reţelele de socializare.

„În acelaşi timp, îmi doream să iau legătura cu alte femei de afaceri şi care lucrau în companii, din dorinţa de a afla cum percep ceea ce se întâmplă din punct de vedere economic. Astfel, a apărut ideea înfiinţării grupului Femei în Afaceri pe Linkedin, am început să interacţionăm şi la doar două săptămâni de la înfiinţare, ne-am întâlnit în off-line”, povesteşte ea. Cu timpul, grupul a prins din ce în ce mai mult contur, iar întâlnirile iniţiale s-au transformat în evenimente de business networking de anvergură. La acestea, participă circa 40-50 de femei care au businessuri, iar scopul întâlnirilor este, potrivit lui Alice Botnarenco, de a crea un mediu propice dezvoltarii de parteneriate şi contracte. „Fiecare dintre noi învaţă să îşi promoveze businessul, produsele şi serviciile. Vin şi femei din companii, pentru că denumirea asociaţiei nu a fost aleasă întâmplator.

Targetăm antreprenoarele şi persoanele din mediul corporate care sunt interesate să îşi dezvolte viaţa profesională”, spune tânăra. Vrea să extindă cât mai mult această asociaţie, fiindcă simte că are un potenţial enorm, confirmat mai ales de interesul creat în rândurile doamnelor din business. Mai mult, la sfârşitul anului trecut, a lansat şi o secţiune de membership ce se doreşte a fi prima platformă on-line de business pentru femei din România, unde, contra unei taxe, se pot conecta cu alte femei din diverse domenii de activitate, având imediat acces la datele lor de contact. „Este un proiect ambiţios, care are două repere clare: femeile şi afacerile. Ceea ce va urma, va fi cu siguranţă valorizant pentru mediul de afaceri feminin din România”, mai spune Alice Botnarenco.

KAPITOLIUM RENT-A-CAR ÎN CIFRE:

15.000 de euro investiţia iniţială
3 mașini în 2003
20 de mașini în 2012

ALŢI ANTREPRENORI DE SUCCES

CĂLIN FUSU, FONDATOR NEOGEN. VÂRSTA: 38 DE ANI
Originar din Republica Moldova, Călin Fusu a intrat la Academia de Studii Economice. În anul 2000, a creat o afacere on-line numită Rogenerator, alături de alţi trei colegi. Site-ul a fost redenumit, ulterior, Neogen. Treptat, afacerea a crescut şi s-a extins în Bulgaria, Republica Moldova şi Serbia. Neogen cuprinde mai multe site-uri, printre care bestjobs.ro, neogen.ro, noi2.ro. În 2007, Fusu a vândut o parte din acţiuni, tranzacţie estimată, potrivit surselor din piaţă, la şase milioane de euro.

DANIEL TRUICĂ FONDATOR VOLA.RO VÂRSTA: 33 DE ANI
A creat agenţia de turism on-line, Vola.ro, în 2007. cu toate acestea, Daniel Truică nu se afla la prima experienţă antreprenorială, chiar el mărturisind că şi-a început această carieră la 23 de ani, în 2002, când, împreună cu un alt coleg, au fondat site-ul de publicitate IQAds.ro, pe care l-au vândut ulterior. Extinderea Vola.ro a venit destul de repede – în octombrie 2007, pe piaţa din Polonia, prin serviciul Fru.pl, iar în luna aprilie a anului trecut au intrat şi pe piaţa din Ucraina, prin serviciul Avio.ua. În 2011, cifra de afaceri a fost de 15,5 milioane de euro, iar pentru 2012 estimarea era de 21 milioane de euro.

MARIA LUCIA HOHAN, DESIGNER MLH. VÂRSTA: 31 DE ANI
De la o investiţie modestă, de câteva sute de euro destinaţi pentru achiziţionarea unor maşini de cusut, Maria Lucia Hohan a reuşit să devină nu numai un nume cunoscut în România, ci şi unul dintre designerii preferați ai vedetelor de la Hollywood. Brandul MLH există din 2003, iar magazinul virtual din 2009. După ani de muncă, firma a ajuns să valoreze, în 2012, 500.000 de euro. Printre celebrităţile intrenaţionale care i-au purtat creaţiile se numără Jennifer Lopez, Denise Richards, Taylor Swift, Katherine Heigl, Ashley Tisdale, Jennifer Hudson, Nicole Scherzinger, Carrie Underwood sau Vanessa Hudgens.