„Deşi, iniţial, am făcut şi alte lucruri (reţelistică, print, intermediere publicitate, mentenanţă calculatoare), obiectivul principal pe care mi l-am setat, ca antreprenor, a fost acela de a deveni un furnizor serios de servicii de web design şi web development”, povesteşte Marius Dosinescu.

Credea cu tărie în potenţialul comerţului electronic, aşa că, după firma de web development, Avantaj NET, aproape natural, a început să se dezvolte şi pe această nişă. Astfel, s-a născut, în 2003, site-ul FlorideLux.ro. Demarat ca un proiect intern al Avantaj NET, prin care Marius Dosinescu urmărea exact exploatarea „unei nişe neocupate în acel moment - şi anume comerţul on-line cu flori”, site-ul a crescut şi a creat un grup sub care funcţionează acum mai multe portaluri care oferă tot produse şi servicii, printre care www.BrazideCraciun.ro, www.Brazi.ro, www.DecoratiunideCraciun.ro, www.CosurideLux.ro sau www.GradinideLux.ro.

„Am înfiinţat, practic, prima florărie on-line din România şi, cu timpul, ne-am dezvoltat şi pe alte nişe”, mai spune el. Activitatea principală a afacerii este axată pe flori, plante, cadouri, însă, potrivit fondatorului grupului, „de departe cel mai profitabil proiect este FlorideLux.ro, fiind proiectul care rulează întreg anul şi care se bucură de un brand awarness foarte bun”.

Tinereţea ca dezavantaj
Drumul tânărului antreprenor de la un mic site la succesul tradus în cifre nu a fost însă deloc unul simplu. A fost refuzat de multe ori, dar nu pentru că ideile sale nu ar fi fost bune, ci pentru că tinereţea a părut în ochii potenţialilor parteneri un sinonim al neseriozităţii. „Vârsta mică a fost de departe un dezavantaj, întrucât nu eram luat în serios şi multe uşi mi se închideau înainte de a se deschide. Au fost totuşi şi câţiva care mi-au acordat credit şi am reuşit să mă ridic în parte şi datorită lor”, mărturiseşte el. Investiţia în florăria on-line a fost una de substanţă faţă de firma de web development. Fondatorul FlorideLux.ro a explicat că investiţia iniţială în Avantaj NET a fost de 300 euro, bani care au fost alocaţi actelor necesare, în principal. Ulterior, a alocat fonduri afacerii de comerţ electronic, „care s-au ridicat la peste 30.000 de euro, cu tot ceea ce a presupus, inclusiv logistică şi publicitate”.

Spune că ar lua-o oricând pe acelaşi drum, în ciuda dificultăţilor de care se leagă începutul oricărei afaceri. Recunoaşte că „cea mai mare provocare” a fost să reuşească într-o piaţă în care serviciile pe care le oferea erau foarte puţin cunoscute şi în care utilizatorul de Internet nu comanda on-line produse şi servicii. Treptat, însă, şi obiceiurile consumatorilor autohtoni s-au schimbat, tot mai mulţi fiind dispuşi să cheltuiască sume mici, dar într-un alt mod decât în comerţul tradiţional. „Când am reuşit să demarăm businessul de comerţ electronic am fost ajutat extrem de mult de tendinţa cumpărătorilor de a se orienta către on-line pentru achiziţii de valori mici, de până în 300-400 lei”, spune Dosinescu, care recunoaşte că, în acest caz, vârsta lui prea fragedă nu a mai fost un element important, pentru că nu intra în contact direct cu potenţialii cumpărători. A pornit singur la drum, însă treptat numărul angajaţilor a crescut, variind în perioada 2005- 2008 între 20 şi 35 de persoane, pentru ca, la finalul anului trecut, să aibă 15 angajaţi, fără cei sezonieri.

Un singur regret are: faptul că nu a beneficiat de sfaturile unor consilieri, ceea ce l-a făcut de-a lungul timpului să nu ia mereu decizia cea mai bună. Cu toate acestea, potrivit zicalei „din greşeli învaţă omul”, a reuşit să îşi formeze propriul model de business, fără a fi influenţat din exterior. „Totuşi, mi-ar fi fost de folos câteva sfaturi în momente-cheie de dezvoltare a afacerii. Sunt sigur”, spune tânărul antreprenor care vede şi partea plină a paharului, mărturisind că a făcut greşeli pe care şi le-a asumat şi atunci a învăţat din experienţele mai puţin plăcute mai mult decât în cazul în care nu ar fi luat decizii eronate.
Acum, la 33 de ani, din postura unui antreprenor de succes, îi sfătuieşte pe tinerii care vor să îi calce pe urme să nu se teamă de greşeli şi să le facă, tocmai pentru a învăţa din ele. Și le mai transmite că nu ar trebui niciodată să piardă din vedere faptul că, de cele mai multe ori, succesul nu vine peste noapte”.

„Am înfiinţat, practic, prima florărie on-line din România şi, cu timpul, ne-am dezvoltat şi pe alte nişe”
Marius Dosinescu, 33 de ani

FLORIDELUX.RO ÎN CIFRE:
30.000 de euro - investiţia iniţială
11 companii în grup
0,5 milioane de euro - cifra de afaceri în 2012