La 23 de ani, imediat după ce a absolvit Universitatea Politehnică, a pornit, alături de doi colegi, o mică firmă care avea în plan să se specializeze pe piaţa de aplicaţii software din România. Au plecat la drum cu o investiţie care astăzi ar părea o glumă pentru orice antreprenor – 3.000 de euro. Pentru ei a fost însă un capital de pornire suficient pentru a face liniştiţi primii paşi în afacere: au plătit în avans chiria pe trei luni, au cumpărat câteva calculatoare şi un sistem de alarmă. Un an şi jumătate au lucrat doar în această formulă, iar când lucrurile au început să se dezvolte mai mult decât puteau ei trei să acopere, au adus oameni noi. Au crescut treptat, iar acum au 50 de angajaţi în firma pe care au denumit-o Zitec.

„La noi s-a întâmplat un lucru foarte interesant – am fost profitabili încă din primul an, chiar dacă, în realitate, nu aveam un plan de afaceri ca la carte, bine pus la punct”, spune Alexandru Lăpuşan, fondatorul şi directorul general al Zitec.

Nu a durat mult până când Lăpuşan şi asociaţii săi să ajungă în punctul pe care mulţi îl visează atunci când decid să deschidă o afacere – intrarea în vizorul unor fonduri de investiţii sau al unor companii mai mari, dornice de dezvoltare prin preluarea unor jucători mai mici. Lăpuşan vedea însă un alt tip de viitor al afacerilor sale. Îşi dorea să fie el cel care ofertează companii şi plănuia să intre în acţionariatul altor jucători, cu şanse mari de dezvoltare, iar când aceştia aveau să vândă, acţiunile lui să valoreze mult mai mult decât suma pe care a investit-o iniţial. Planul său părea însă anacronic din multe puncte de vedere, raportat la mediul de business din România, aşa că, în paralel cu activitatea pe care o defăşura la nivel local, a început să se intereseze tot mai mult de jucătorii din afara ţării, şi în special de cei din Silicon Valley, acolo unde este cea mai prolifică pepinieră de produse şi servicii software din lume.

Profilul său de investitor a fost unul original, destul de puţin practicat în România, dar foarte comun în străinătate. Lăpuşan nu a venit cu o sumă de bani, aşa cum se întâmplă în mod tradiţional în cazul investiţiei, pe care să-i plaseze într-o companie, în schimbul unui pachet de acţiuni şi al unui nivel acceptat de ambele părţi de implicare strategică. Clienţii beneficiau de serviciile Zitec fără să plătească onorarii directe, dar oferind, în schimb, pachete minoritare de acţiuni, cu posibilitatea de a mări participaţia în timp.

Reţetă inedită
Primul business în care au investit după acest model a fost VideoPublishing.com, deţinută de Media Venture LLC, în 2009. Au urmat apoi alte două start-up-uri, tot din Silicon Valley, respectiv Zipongo.com, un proiect de nutriţie, care promovează alimentaţia sănătoasă, investiţie făcută în 2011, şi HuddleHero.com, o platformă dedicată amatorilor de sporturi de echipă, în 2012.

Unul dintre principalele avantaje pe care le are ca investitor pe o piaţă precum cea din Statele Unite ale Americii este accesul mult mai facil la parteneri de afaceri importanţi, cu putere financiară şi conexiuni cu oamenii care contează în acest domeniu. „Oamenii cu care lucrăm au acces la o reţea şi la investitori la care, de aici, noi foarte greu am fi reuşit să ajungem”, precizează fondatorul Zitec.

De altfel, Lăpuşan nu era străin de modul în care se fac afacerile în afara României. Depăşise deja graniţele ţării de ceva vreme cu Zitec, care devenise furnizor de aplicaţii software pentru clienţi externi. Chiar şi acum, 60% din businessul lor se desfăşoară pe pieţe precum Canada, Marea Britanie, Danemarca, Grecia, Egipt, Australia, Emiratele Arabe Unite, Qatar, Arabia Saudită, Germania, Italia şi lista rămâne deschisă.

Dacă ar fi să cuantifice toate investiţiile făcute până acum în afacerile americanilor, Lăpuşan ar ajunge undeva la 500.000 de euro, cele mai consistente fiind investiţiile făcute în VideoPublishing.com. Astfel de investiţii permanente au scăzut marja de profit a companiei, pentru că fiecare câştig era reinvestit, chiar dacă indirect. Anul trecut, Zitec a avut o cifră de afaceri de un milion de euro şi un profit de 60.000 de euro. În momentul de faţă, SUA este principala piaţă către care livrează produse şi servicii, locul al doilea fiind ocupat de România.

Are clienţi în toată lumea – spre deosebire de America, Europa nu i-a oferit aceleaşi oportunităţi investiţionale, pentru că europenii, după cum spune Lăpuşan, nu sunt la fel de deschişi în privinţa unui model pe care îl putem numi neconvenţional de a face investiţii – livrarea unor servicii contra unui pachet de acţiuni.

„Oamenii cu care lucrăm au acces la o reţea şi la investitori la care, de aici, noi foarte greu am fi reuşit să ajungem”
Alexandru Lăpuşan, 33 de ani

ZITEC ÎN CIFRE:
1 milion de euro – cifra de afaceri în 2011
60.000 de euro – profitul în 2011
3.000 de euro – investiţia iniţială în Zitec