„Made to measure” este conceptul de la care au pornit şi înseamnă costume bărbăteşti făcute pe comandă. Cei doi antreprenori, care au 26 de ani, au pornit Sarto cu o investiţie care s-a ridicat, pe tot anul 2012, la 60.000 euro. Bani alocaţi pentru un show-room în Bucureşti, promovare, colecţii şi evenimente. La acest moment, conduc o firmă cu şase angajaţi şi estimează o cifră de afaceri de 150.000 de euro, pentru primul an.

S-au gândit la structura businessului încă din 2010, când au înţeles cultura vestimentară a italienilor şi faptul că, de mici, aceştia sunt învăţaţi să poarte o cămaşă. Au vizitat mai multe „sartorii”, acele mici croitorii exclusiviste din capitala modei italiene. Apoi, au urmat un internship de patru luni în croitoria „Silvio Zanella”, unde au învăţat cum trebuie luate măsurile, cum se face un tipar de haine şi s-au rafinat în ceea ce înseamnă un „fashion consultant”. Se consideră autodidacţi, mai ales că au transformat o pasiune într-un business.

„I-am găsit pe cei de la Zanella printr-un client de-ai lor. Noi am studiat modelul de business al multor sartorii din Italia, care erau deschise să ne povestească diverse lucruri, însă atunci când trebuia să ne includă în lumea lor şi să ne arate în amănunt ceea ce ştiu ei, apărea o oarecare reticenţă. Un client de-ai lor şi om de afaceri totodată, ne-a introdus în rândul lor”, povesteşte Alexandru Moise. Astfel că, cei doi consultanţi în modă iau măsurile clienţilor pentru costume sau cămăşi şi apoi le trimit către croitoria din Italia, unde sunt fabricate, şi în cel mult o lună ajung înapoi şi sunt vândute clientului.

Pentru bărbaţii Sarto
Pun mare accent pe promovare şi au făcut lansări pentru colecţiile de primăvară - vară şi toamnă - iarnă 2012 şi au organizat evenimentul „Bărbaţii Sarto”, un manifest al culturii vestimentare masculine.

Ţinutele lor se adresează tinerilor de peste 25 ani, aflaţi la început de carieră, în poziţii de middle managment, sau celor cu vârste de peste 40 de ani, pentru că au şi clienţi top manageri de companii, care apreciază bunul gust şi un anumit stil de viaţă. „Trebuie să aibă un venit peste medie, pentru că la noi un costum pleacă de la 2.000 de lei. Dar noi facem un costum special pe măsurile sale, plus că au şi posibilitatea de a avea un consilier vestimentar. Le spunem de ce le vine bine sau de ce nu li se potriveşte un anumit tip de costum, o croială, o culoare. Oferim consiliere şi ajungem la un compromis, împreună cu clientul, între ceea ce se poartă şi ceea ce i se potriveşte lui”, spune, la rândul său, Alexandru Drăgan.
Experienţa lor vine din domenii diferite, precum vânzări în IT şi marketing, şi le-a fost de folos în strategia de promovare. Spun că trebuie să lupte cu cultura vestimentară a clienţilor, care nu înţeleg de ce trebuie să îşi facă un costum pe comandă în loc să îl cumpere din retail.

„Este o barieră pe care încercăm să o înlăturăm. Plus că nu se gândesc pe termen lung şi anume că un costum făcut pe comandă din materiale naturale ţine mult mai mult. Depinde doar cum îl porţi”, explică Alexandru Moise. Clienţii pot alege din peste 500 de ţesături pentru costume şi cămăşi, iar portofoliul lor cuprinde ambasadori, oameni de business, antreprenori - proprietari de clinici private, de fonduri de investiţii sau bancheri, sportivi, avocaţi.

Au înţeles din perspectiva unui antreprenor că trebuie să facă totul de la zero. „Dacă este o scamă pe jos, nu aştepţi să o vadă clientul, te apleci şi o iei. Te implici în toate aspectele businessului. De asemenea, dacă vine un client cu zeci de mii de euro în cont trebuie să te prezinţi la nivelul lui”, precizează antreprenorii.

Consideră vârsta drept un atu, pentru că s-au născut într-o lume în care accesul la informaţii este mult mai facil şi pentru că au puterea de a munci mai mult pentru dezvoltarea afacerii.

În momentul de faţă au depăşit o sută de clienţi care deja sunt la a doua sau la a treia comandă, iar o parte dintre ei dau comanda prin telefon.
Businessul a fost ascendent de la lună la lună, iar sezonul de iarnă s-a numărat printre cele mai bune. „Am înregistrat creşteri de 30 până la 100% de la o lună la alta”, povestesc partenerii de afaceri. Au gândit businessul pe termen lung şi nu exclud o vânzare a sa la un moment dat, pentru a reinvesti banii în acelaşi domeniu. Deocamdată, planurile lor se referă doar la dezvoltare prin numărul de clienţi, astfel încât să îşi crească profitul. Planul întocmit la început vizează o amortizare a sumei investite într‑un an, dar adaugă că sunt în grafic. Sfaturi pentru alţi tineri care vor să intre într-un start-up? „Să studieze bine domeniul, să fie cât mai axaţi pe cifre şi să se bazeze pe sfaturile altor antreprenori cu o experienţă reală, câştigată pe piaţa românească.


SARTO ÎN CIFRE:
60.000 de euro - investiţia în afacere
150.000 de euro - cifra de afaceri estimată pentru primul an

„Să studieze bine domeniul, să fie cât mai axaţi pe cifre şi să se bazeze pe sfaturile altor antreprenori cu o experienţă reală, câştigată pe piaţa românească”
Alexandru Drăgan, 26 de ani