Potrivit SEC, din veniturile de 5,9 miliarde de dolari generate în 2014 de cele 10 firme de rating recunoscute de guvernul american, aproximativ 94,3% au fost realizate de cei trei giganţi, adică un procentaj uşor mai mare decât în anul 2011, când Congresul SUA a a adoptat o serie de politici destinate să deschidă piaţa ratingurilor şi competitorilor mai mici, relateaza agerpres.

Ratingurile sunt acordate datoriilor emise de diferite entităţi, de la state la municipalităţi şi corporaţii, fiind un indicator al probabilităţii debitorului de a intra în incapacitate de plată. Agenţiile de rating sunt plătite pentru a acorda calificative obligaţiunilor emise de o entitate, ceea ce înseamnă că pot pierde clienţi în faţa rivalilor care le acordă ratinguri mai bune.

Concluziile raportului SEC sunt similare cu cele ale Autorităţii Europene pentru Valori Mobiliare şi Pieţe (ESMA), care, recent, a informat că din cele peste 20 de firme de rating înregistrate în Europa, S&P, Moody's şi Fitch au generat 92% din veniturile pieţei de rating. Legislaţia europeană cere emitenţilor să angajeze o firmă de rating diferită după mai mulţi ani, spre deosebire de modelul SUA, unde emitentul poate alege singur firma care să îi acorde un rating.

Politicile adoptate de Congresul SUA în legea Dodd-Frank au fost destinate să crească competitivitatea şi transparenţa procesului de acordarea a ratingurilor. O serie de noi firme mai mici au făcut unele progrese în anumite segmente ale pieţelor financiare. De exemplu pe segmentul ratingurilor pentru obligaţiunile ipotecare, DBRS Ratings Ltd. şi-a majorat cota de piaţă până la 76%, de la 49% în 2011, în timp ce în aceeaşi perioadă cota ocupată de S&P pe acelaşi segment a scăzut la 13,4%, de la 40%.

'Modificările în piaţă nu vor avea loc peste noapte. Trebuie să ţinem cont de faptul că reputaţia acestor companii ar putea să fie compromisă în domenii precum creditele ipotecare, însă acelaşi lucru nu este neapărat valabil şi în cazul pieţei pentru obligaţiunile emise de companii', a declarat Larry White, profesor de economie la Universitatea Leonard N. Stern School of Business din New York.

În timpul crizei 'subprime', care a stat la baza crizei financiare din 2008, agenţiile de rating au fost criticate pentru că au încurajat investiţiile în produse mult prea riscante care au alimentat speculaţiile de pe piaţă.