Nu trebuie uitat, in ultima instana ca, potrivit cabinetului de expertiza contabila KPMG, China numara cei mai multi cumparatori online.

Totusi, e-comertul chinez se deosebeste de alte piete prin anumite caracteristici si exigente specifice. Spre exemplu, explica Stefan Schmidt, consumatorul chinez prefera, in general, sa plateasca la primirea coletului, nu in avans, ceea ce complica operatiunile de facturare si de tranzactie.

Pe de alta parte, integrarea intr-o platforma a alfabetului chinez si a numeroaselui lui caractere ridica, de asemenea, probleme. Iata de ce, multi "retaileri" vad in Alibaba o solutie salvatoare, mai ales ca el permite evitarea specificitatilor pietei chineze.

Totusi, in pofida acestor avantaje, Alibaba comporta si riscuri pentru "retailerii" care cauta sa se impuna, in special pentru cei care sunt deja bine pozitionati pe piata chineza si care se bucura de reputatie internationala. Spre exemplu, daca o intreprindere decide sa-si deschida un butic online pe Tmall, o divizie a Alibaba, ea nu va avea decat o liberatate limitata de manevra in ceea ce priveste "look and feel".

Retailerii online ale carora vanzari se bazeaza, in general, pe o fotografie si un domeniu puternic (moda, obiecte de lux, produse alimentare) se plang ca Alibaba le restrange capacitatea de a crea pentru clientii lor online o experienta satisfacatoare si plina de surprize.

Lucrurile se complica si mai mult cand este vorba de efectuarea de cumparaturi online via smartphone sau tableta. China, prima piata mondiala a telefoanelor inteligente, a inregistrat in 2013 peste 27 miliarde de dolari din vanzari realizate cu ajutorul aparatelor mobile. Utilizand Tmall, reteilerii autorizeaza Alibaba sa urmareasca relatia intreprindere-clienti mobili. Ei pierd, astfel, controlul asupra datelor vitale ale acestora din urma.

Totusi, in momentul de fata, retailerii occidentali nu-si permit sa exluda Alibaba din strategia lor comerciala in China. In ultima instanta, Alibaba constituie un mijloc eficient de a atrage consumatori si de a stimula vanzarile. Dar, subliniaza Stefan Schmidt, companiile care pornesc pe acest drum sa nu-si imagineze ca vor putea castiga mai mult decat Alibaba.