Practic, în urma deciziei ANCOM orice operator de pe piaţa locală va putea permite accesul la propria infrastructură în baza unui contract încheiat pe principii comerciale, la tarife liber negociate.

Potrivit sursei citate de agerpres, forul european susţine concluziile ANCOM privind faptul că circumstanţele naţionale ale pieţei româneşti a serviciilor de acces la elemente de infrastructură diferă semnificativ de cele din alte state membre ale Uniunii Europene, piaţa cu amănuntul fiind caracterizată de un mediu competitiv foarte dinamic, bazat pe cel mai ridicat grad de concurenţă la nivel de infrastructuri dintre toate statele membre UE, cu viteze medii de conexiune în bandă largă printre cele mai ridicate (peste 60% dintre conexiunile de acces permit viteze de cel puţin 30Mbps), la preţuri situate pe penultimul loc în Uniune.

Totodată, documentul Comisiei Europene sprijină concluzia ANCOM referitoare la faptul că niciun operator nu deţine individual putere semnificativă pe piaţa de gros a serviciilor de acces la elemente de infrastructură. În consecinţă, Autoritate a retras obligaţiile impuse anterior Telekom Romania Communications, considerând că societatea nu mai deţine putere semnificativă pe piaţa serviciilor de acces la elemente de infrastructură.

'România devine astfel singura ţară din Uniunea Europeană care elimină orice măsură de reglementare la nivelul infrastructurii de acces la utilizatorii finali în vederea furnizării de servicii de acces la internet în bandă negarantată, considerând că piaţa cu amănuntul funcţionează în mod eficient prin forţe proprii, orice intervenţie ex ante la nivelul unei pieţe de gros fiind necesară şi justificată numai în măsura în care ar avea ca efect beneficii reale pentru utilizatori', se arată în comunicatul citat.

Decizia ANCOM a intrat în vigoare la 29 decembrie 2015, data publicării în Monitorul Oficial al României. Cu caracter tranzitoriu, pentru contractele în derulare, obligaţiile impuse în prezent Telekom Romania Communications se vor menţine timp de un an de la această dată, în timp ce obligaţia privind evidenţa contabilă separată va fi retrasă începând cu situaţiile financiare aferente anului 2015.

La data de 16 noiembrie 2015, Comisia Europeană a înregistrat o notificare din partea autorităţii române de reglementare în comunicaţii cu privire la pieţele corespunzătoare accesului local la nivel de gros furnizat la puncte fixe şi accesului central la nivel de gros furnizat la puncte fixe pentru produse de larg consum în România.

Conform datelor ANCOM, piaţa cu amănuntul este caracterizată de o cotă de piaţă redusă a operatorilor tradiţionali şi de un mediu competitiv foarte dinamic în care peste 750 de operatori desfăşoară o concurenţă intensă în diferite infrastructuri de reţea.

Statistica ANCOM relevă faptul că, în primul semestru al anului 2015, românii accesau internetul folosind 4,1 milioane de conexiuni în bandă largă /broadband/ la puncte fixe, iar traficul total realizat a fost de 2,2 milioane TB. Din totalul conexiunilor în bandă largă la puncte fixe, 48% permiteau viteze de cel puţin 100 Mbps, 14% viteze de cel puţin 30 Mbps şi mai mici de 100 Mbps, 23% viteze de cel puţin 10 Mbps şi mai mici de 30 Mbps, 14% viteze de cel puţin 2 Mbps, dar mai mici de 10 Mbps, iar restul de 1% conexiuni cu viteze sub 2 Mbps.

De asemenea, conexiunile de acces la internet la puncte fixe instalate în mediul rural au crescut cu 13,3%, de la un milion în primul semestru din 2014, la peste 1,1 milioane în acest an. În acelaşi timp, conexiunile din mediul urban au crescut cu 4,2%, până la 3 milioane. Potrivit ANCOM, rata de penetrare a internetului fix în bandă largă era de 20,9% la nivel de populaţie, respectiv de 50,3% raportat la gospodării.