În calitate de furnizor de serviciu universal, Poşta Română va avea obligaţia de a furniza serviciile pentru care va fi desemnată, pe întreg teritoriul României, inclusiv în zonele geografice greu accesibile sau cu densitate scăzută a populaţiei, acolo unde numărul redus al trimiterilor poştale colectate sau distribuite nu justifică prezenţa unui furnizor de servicii poştale pe baze comerciale.

Totodată, compania va trebui să asigure tarife uniforme pe întreg teritoriul României pentru serviciile care intră în sfera serviciul universal, tarife fundamentate în funcţie de costuri şi supuse aprobării ANCOM.În urma unui anunţ de intenţie publicat în septembrie, niciuna dintre cele două companii interesate să devină furnizor de serviciu universal nu a depus o cerere care să îndeplinească integral condiţiile de formă dar şi de eligibilitate pentru a fi desemnată furnizor de serviciu universal.

"Având în vedere că prevederile legale impun asigurarea serviciului universal pentru toţi cetăţenii României, respectiv furnizarea unor servicii minime, la un anumit nivel de calitate, pe întreg teritoriul naţional, ANCOM a analizat, pe baza informaţiilor aflate la dispoziţia sa, capacitatea furnizorilor de servicii poştale autorizaţi în România de a respecta obligaţiile ce revin furnizorului de serviciu universal şi posibilitatea de a desemna din oficiu pe unul dintre aceştia pentru îndeplinirea acestei obligaţii", se arată într-un comunicat al instituţiei.

ANCOM a constatat că Poşta Română deţine peste 5.700 puncte de acces/contact deservite de personal, aproximativ 60% din totalul celor existente pe teritoriul României, fiecare asigurând în medie accesul pentru 3.550 locuitori.

În plus, în timp ce activitatea celorlalţi furnizori este concentrată cu precădere în zona urbană, CNPR asigură acoperirea întregului teritoriu al ţării, inclusiv a zonelor rurale slab populate sau aflate în condiţii excepţionale din punct de vedere geografic, 86% din totalul punctelor de acces/contact ale Poştei Române fiind în mediul rural. "Având în vedere aceste considerente, ANCOM propune desemnarea din oficiu a Poştei Române ca furnizor de serviciu universal pentru perioada 1 ianuarie 2014 - 31 decembrie 2018", se spune în comunicat.

Poşta Română va avea astfel calitatea de furnizor de serviciu universal pentru o perioadă de cinci ani, autoritatea considerând această durată ca suficientă pentru ca operatorul să aibă posibilitatea de a îşi recupera eventualele investiţii şi de a acoperi posibilele pierderi economice cauzate de îndeplinirea obligaţiilor de serviciu universal.  Şi în prezent dreptul de acces la serviciul universal este asigurat de Poşta Română, care deţine calitatea de furnizor de serviciu universal până la 31 decembrie 2013, conform unei decizii din 2009.