Un strop de apă vie (dintr-un izvor cu apă termală Herculane), plus sute de ani de tradiţie şi experienţă în prepararea produselor de frumuseţe (ale unui laborator francez) şi mintea strălucită a unei românce şi... voilá ! S-a mai născut o poveste de succes. Delicată, elegantă şi foarte feminină,  Rucsandra Hurezeanu îşi primeşte vizitatorii într-un birou ca un livingroom, din care lipsesc stiva de dosare sau graba. Vorbeşte încet, zâmbeşte mult şi pare a fi doar în trecere pe acolo. Şi într-adevăr, femeia de afaceri care a ridicat un brand puternic în 7 ani şi care are o avere estimată la 4 milioane de euro, vorbeşte mult despre copii şi cărţi, despre familie, despre călătorii de suflet. Îi priesc soarele şi peisajele frumoase din sudul Franţei şi Italiei şi nu vrea să lase nicio zi să treacă fără să citească o carte bună. Nici chiar în concediu.

Descendenta unei familii de medici, ea însăşi absolventă a Facultăţii de Medicină, a avut la un moment dat viziunea unei altfel de cariere decât în spital. A devenit „ucenic” în compania farmaceutică Sandoz, aparţinând mamei ei, antreprenoare de succes, la rândul său. Apoi a deschis o altă uşă: cea a educaţiei specializate, la şcoli de elită - masteratul în Marketing Farmaceutic la École Supérieure de Commerce de Paris, un EMBA (Executive Master of Business Administration) ASEBUSS, în colaborare cu Universitatea din Washington, Seattle; un doctorat în ştiinţe medicale, la UMF Carol Davila Bucureşti. Astăzi, compania pe care o conduce exportă produsele cosmetice fabricate în Franţa, cu ştiinţă românească şi apă termală Herculane, iar de curând a semnat contractul de distribuţie cu Mediplus, care face parte din grupul A&D Pharma.

2 milioane de euro din dermocosmetice

Ce aduce nou acest contract? Ivatherm are o reţea proprie de distribuţie în toate lanţurile de farmacii. Suntem prezenți deja în toate lanțurile mari de farmacii, inclusiv Sensiblu, care este cel mai mare client al nostru. Dar ne-am dorit creşterea rapidităţii livrărilor, o logistică mai simplă, o mai bună acoperire a farmaciilor la nivelul ţării şi, nu în ultimul rând, gestionarea simplificată a creanţelor.

INGREDIENTE ROMÂNEŞTI, PRODUCŢIE FRANŢUZEASCĂ

Rucsandra Hurezeanu explică de ce producţia singurelor dermocosmetice româneşti se face în Franţa: „Formulele ne aparţin în exclusivitate. Lucrăm cu o echipă de cercetători din Franţa, împreună cu care formulam produsele, alegem ingredientele active,  parfumurile. Toate produsele noastre conţin apă termală Herculane, de la izvorul Hercules, renumit de 150 de ani pentru concentraţia optimă de oligoelemente şi minerale şi proprietăţile calmante, antiiritante. Producţia însă o facem în sudul Franţei, pentru că această ţară deţine cea mai mare expertiză în acest domeniu, cel mai mare număr de companii producătoare de cosmetice, care lucrează la preţuri relativ mici, pentru a rezista concurenţei.” Ea povesteşte că a luat în considerare la început producţia în laboratoare autohtone, dar raportul calitate/preţ a făcut-o să se răzgândească.

 

Cum conturaţi afacerea Ivatherm astăzi, la 7 ani de la înfiinţare? A crescut după aşteptări sau v-a luat prin surprindere ?

Afacerea cu dermocosmetice (adică produse de îngrijire şi înfrumuseţare a pielii sensibile, cu alergii, acnee şi alte probleme dermatologice) a fost gândită de la început cât mai independent posibil, având reţeaua proprie de vânzări şi de promovare prin reprezentanţi medicali. Cei mai grei au fost, desigur, primii ani, când creşterile erau mici, iar cheltuielile aproape la fel de mari. În primii doi ani am investit continuu până la acel prag de vânzări suficient de mare încât să se autosusţină financiar. Apoi a urmat perioada 2006-2007: piața creştea cu 45% şi noi urmam acelaşi ritm accelerat! Din păcate, anii 2008 și 2009 ne-au făcut să ne ponderam aşteptările şi să ne mulţumim cu creşteri mai mici, de 5-10%.

Pe o piață de 30 de milioane de euro anual, Ivatherm va încheia anul cu o cifră de aproximativ 2 milioane de euro. Sperăm să obţinem o creştere de 18% în 2012, creştere datorată în principal unei campanii media. Astăzi vindem în jur de 200.000 produse pe an, ceea ce înseamnă o medie de 1000 produse pe zi în toată ţara.

Zilele acestea faceţi primele livrări în Egipt şi Taiwan. Urmează şi alte pieţe?

Faptul că Ivatherm devine o marcă internaţională înseamnă o reuşită mai mare decât am sperat vreodată. Suntem în discuţii avansate şi cu alte ţări, dar aşteptăm să vedem cum vor fi primite produsele noastre de clienţii de afară, pentru că experienţa şi obiceiurile de consum sunt foarte diferite la mii de kilometri distanţă. La nivel mondial, există o creştere a incidenţei pielii sensibile şi a alergiilor, ceea ce face ca piaţa produselor de farmacie să aibă evoluţii pozitive. Suntem foarte optimişti. Deocamdată nu am făcut investiţii suplimentare în producţie, s-ar putea să fim nevoiți să apelăm la credite noi în cazul în care comenzile vor creşte substanţial.

Şedinţa de... familie

Cum a evoluat piaţa dermocosmeticelor în ultimii ani în România? De la aproape zero awareness, atunci când aţi pornit în cruciada cosmeticelor pentru tenul sensibil, cât de cunoscătoare apreciaţi că este astăzi piaţa?

Piaţa dermocosmeticelor în România, acum 12 ani, era aproape inexistentă, atunci intrau timid primele mărci. Acum avem 12-15 jucători şi o dezvoltare a pieţei datorată educării consumatorilor. Acum 7 ani, când am creat Ivatherm, femeile din România nu ştiau prea bine că pot intra în farmacie să cumpere o cremă hidratantă pentru faţă. Astăzi, consumatoarele sunt educate în acest sens şi adoptă din ce în ce mai mult conceptul de «siguranţă şi eficienţă» în alegerile lor. Mărcile fac periodic cursuri de formare profesională cu farmaciştii şi consilierele de frumuseţe din farmacii, îndeosebi cu ocazia lansărilor de produse noi. În această industrie, noutăţile şi inovaţiile sunt cele care aduc creşteri şi impulsionează vânzările.

Farmaciile cu spaţiu deschis pentru cosmetice şi personal antrenat pentru a vinde cosmetice au jucat un rol important în dezvoltarea acestei piețe. În Ucraina, de exemplu, cosmeticele stau încă încuiate în vitrinele de sticlă ale farmaciilor, iar acestea arată ca farmaciile de bloc de la noi de pe vremuri. E evident că în astfel de situaţii vânzările de cosmetice sunt foarte mici şi piaţa creşte încet. Femeile aleg cosmeticele de farmacie şi pentru că doar aici pot testa produsele, pot primi un sfat de specialitate pentru problemele pielii lor, fie ea sensibilă, uscată, grasă, acneică, atopică, alergică sau matură.

Care este secretul pentru ca o femeie să reuşească în afaceri în România, o societate încă tradiţională, în mare parte?

De fiecare dată succesul vine atunci când e însoţit de curaj, viziune şi perseverenţă. Când crezi în ceea ce faci şi ai impresia că ceea ce faci contează, rezultatele sunt cele aşteptate. Între timp, atât bărbaţii, cât şi femeile fac aceleaşi şcoli, au aceleaşi experienţe de muncă, sunt la fel de pregătiţi pentru viaţă şi afaceri. Fiecare sex are avantajele lui. Grija pentru detalii, perseverenţa şi intuiţia sunt atuuri importante ale femeilor. Iar femeia modernă, în societatea de astăzi, îmbină cu succes familia şi profesia, face sport, citeşte, se cultivă, e responsabilă social. Bărbaţii s-au obişnuit deja cu asta, aşa încât admiraţia, respectul sau teama sunt independente de sex.

 

De unde vă inspiraţi în luarea deciziilor, în ideile de afaceri? Vă consultaţi cu familia ?

Da, sigur că da, mama este cea care a susţinut investiţia financiară iniţială în crearea Ivatherm, iar sfaturile ei au fost şi sunt foarte utile. Acum lucrez cu o echipă mare, suntem 30 de oameni şi cred că această echipă este cheia succesului Ivatherm. Avem structuri dedicate pentru marketing, packaging, producţie, cercetare şi dezvoltare, PR şi vânzări. Sunt oameni tineri, cei mai mulţi medici sau farmacişti, care sunt foarte entuziaşti şi pasionaţi de ceea ce fac. Obiectivul nostru comun este să devenim cei mai buni în ceea ce facem şi să construim o marcă puternică românească şi internaţională.

 

În afara businessului

Ce vă place să faceţi în timpul liber?

Îmi petrec timpul liber cu familia, facem plimbări lungi în natură, ne vedem cu prieteni apropiaţi. Am două dependenţe majore: lecturile şi sportul. Cineva spunea că lecturile sunt un substitut bun, dar steril pentru viaţă (râde). Alerg în Herăstrău de 3-4 ori pe săptămână, dimineaţa. Sportul mă păstrează în formă fizică bună, îmi accelerează metabolismul. Un metabolism bun înseamnă tinereţe pentru organism. Chiar şi 30 minute de sport dimineaţa eliberează endorfine şi ne binedispun pentru toată ziua.

Aveţi o adresă preferată pentru shopping ?

Prefer Parisul pentru că îl ştiu cel mai bine, am locuit acolo când eram studentă şi am rămas cu obiceiuri şi tabieturi vechi. În Paris am o stradă preferată pe care poţi zăbovi o zi întreagă, Faubourg Saint Honoré, unde găsesc toate mărcile mele preferate. Nu ratez nici marile case de chocolaterie, intru mereu la Paul Hevin, pentru prăjituri şi ciocolată de cea mai bună calitate. Apoi trec pe la Colette, un concept store exclusivist care lansează toate tendinţele şi noutăţile pentru haine, dar şi gadgeturi, muzică şi cărţi. Seara iau cina în curtea interioară a Hotelului Costes, unde mâncarea e foarte rafinată, dar şi atmosfera este una specială, foarte fină, şi unde găseşti mereu celebrităţi locale şi internaţionale. În același timp, împreună cu toată familia avem şi vacanţe liniştite la noi la munte, pe lângă Sibiu, unde avem o casă.

 

Aveţi doi băieţi? Ce doriţi să le insuflaţi pentru viitor?

Băieții mei au 8 şi 5 ani. Cel mare e la Liceul Goethe din Bucureşti, cel mic se pregăteşte şi el de şcoală, la grădiniţa Fridolin. Ne dorim să-i creştem apropiaţi de valorile noastre, îi învăţăm să fie sinceri, modeşti, curioşi, atenţi la cei din jur, îi ajutăm să-şi descopere talentele şi pasiunile. Le povestesc mereu că oamenii se nasc la fel, că nu există diferenţe de şanse, că totul depinde doar de ei, că pot avea tot ce-şi doresc, dar nu tot odată. Îi învăţ  că vor obţine ceea ce oferă, la rândul lor. Şi, mai ales, că există trei fraze magice cu care, în general, obţii tot ce vrei în viaţă: „mulţumesc”, „te rog frumos” şi „te iubesc”.

 

Quizz Income Magazine

PARFUMUL: Iunx, cu arome florale, puternice şi sofisticate

ADRESA DE SHOPPING: Faubourg Saint Honoré

MĂRCI DE HAINE&ACCESORII: Sandro, Paul&Joe, Agnes b, Maje, Paule Ka, Comme des garçons, Courreges, Michel Perry

MARCA AUTO: BMW, „pentru că sunt solide, fiabile, cu spirit tânăr”

COLECŢIONEAZĂ: Tablouri şi mobilă Biedermeier pentru casa de la Sibiu