Steve Jobs, legendarul co-fondator al companiei Apple, care a încetat din viaţă în 2011, ar fi visat în secret să lanseze un automobil Apple încă din 2008, conform presei americane. De-a lungul anilor care au urmat speculaţiile s-au adunat iar Apple Car aproape că s-a transformat într-un mit - se vorbeşte enorm despre un concept car Apple însă nimeni nu ştie dacă el există.

La jumătatea lunii iunie directorul general al Apple Tim Cook a confirmat pentru prima oară interesul companiei sale pentru piaţa automobilelor autonome. "Ne vom concentra asupra sistemelor (de conducere) autonome pentru că este domeniul cel mai important de pe vastul teritoriu al inteligenţei artificiale", relateaza agerpres.

El a scos în evidenţă cei trei vectori pe care Apple îi consideră că aparţin viitorului automobilelor: motorul electric, pilotul automat şi sistemele de 'ridesharing' (folosirea de mai multe persoane, în comun, a unui singur automobil), vectori care împreună deschid o piaţă cu un potenţial uriaş, cel puţin conform analiştilor.

Fotografii ale unui bolid Lexus hibrid de culoare albă, blindat cu echipamente sofisticate ce ieşea dintr-o facilitate Apple a făcut înconjurul internetului, presa grăbindu-se să speculeze despre viitorul Apple Car autonom. Un alt indiciu este faptul că însuşi Tim Cook a evocat, după o investiţie de 1 miliard de dolari făcută anul trecut în servicul "Uber chinez", Didi, "lucrurile strategice pe care cele două companii le pot face împreună".

Ei bine, dacă interesul Apple pentru automobilele autonome este o chestiune confirmată, strategia ce va fi aleasă de compania americană pentru a pătrunde pe această piaţă rămâne un mister. Conform analiştilor, Apple dispune de numeroase opţiuni - colaborarea cu companii care oferă servicii de car-sharing, cu companii care închiriază maşini, încheierea de parteneriate pentru dotarea unor automobile cu echipamente Apple, sau chiar toate acestea la un loc.

Conform presei americane Apple s-a asociat cu compania de închirieri auto Hertz pentru a testa vehicule autonome.

Unii experţi sunt însă sceptici, scoţând în evidenţă că acesta nu este domeniul tradiţional de competenţă al Apple, iar o investiţie serioasă în această direcţie, chiar şi ţinând cont de enormele rezerve financiare de care dispune Apple (250 de miliarde de dolari în conturile companiei) ar însemna un salt în necunoscut. Şi poate că Apple nu are de gând să-şi lanseze propriul automobil, ci doar un sistem de pilotare automată, software care să poată fi instalat pe o gamă mai largă de modele de autoturisme - de ce nu, o versiune perfecţionată a deja celebrului asistent vocal Siri.

Acesta este şi punctul de vedere exprimat de Capital Market Industries: "Apple va pune la punct o platformă software pentru pilotare autonomă (...) un proiect propriu sau, mai probabil, un proiect desfăşurat în comun cu un constructor de automobile".

Apple a primit la începutul lunii aprilie undă verde pentru a începe testarea tehnologiei de pilot automat pentru autoturisme în California, menţionează The Verge. O maşină albă Lexus RX450h crossover a fost văzută în zona Silicon Valley, iar fotografii şi chiar şi clipuri înregistrate cu telefonul mobil au ajuns la ştiri. Automobilul era dotat cu echipamente şi senzori produşi de terţe companii, printre care două unităţi radar, mai multe camere video şi un senzor LIDAR produs de Velodyne - senzor care măsoară distanţa până la o ţintă transmiţând un impuls laser spre ţintă şi măsurând apoi pulsaţia reflectată cu ajutorul unui senzor, conform Bloomberg.