Cand, in toamna anului trecut, oficiali ai ministerului de finante au evocat necesitatea reducerii cheltuielilor militare, expertii au estimat ca dorita reducere se va face pe seama marilor proiecte, precum crearea unui nou bombardier si alte programe similare.

In acelasi timp insa, mai marii armatei ruse insista pe necesitatea construirii in Rusia a unor noi nave de lupta, de la portavioane la ambarcatiuni universale de desant. In aceste conditii, nu este foarte clar la ce se va renunta si ce va ramane de transpus in practica.

Un lucru este cert: reluarea productiei bombardierului Tu-160. Despre relansarea productiei acestei aeronave strategice a vorbit insusi ministrul rus al apararii, Serghei Soigu inca din luna aprilie, cand a cerut modernizarea aparatului. Imediat, seful aviatiei militare a Rusiei, Viktor Bondarev, a promis sa cumpere 50 de astfel de bombardiere Tu-160 perfectionate.

In paralel, presa a scris despre un bombardier de generatie noua, prezentat drept PAK DA. Multe speculatii, multe supozitii, dar mai nimic concrat. Ultima informatie despre acest proiect dateaza din 13 iulie, cand una dintre intreprinderile implicate in program a anuntat ca pregateste un nou sistem de comunicatii pentru viitorul bombardier, care va fi realizat in totalitate din componente de fabricatie autohtona.

Intrebare: Daca Tu-160 va fi modernizat, ce rost mai mare inca un bombardier? Contactat de BBC pentru un raspuns, analistul Maksim Starchak a afirmat ca Rusia nu se afla in pragul unui razboi nuclear cu SUA, iar SUA nu lucreaza, deocamdata, la nici o arma extraordinara, obligand Moscova sa lanseze acest proiect costisitor.

"Este aproape imposibil de crezut ca, in viitorul apropiat, industria militara a Rusiei isi va concentra atentia si eforturile pentru aducerea pe lume a unui avion care, prin caracteristicile lui tehnice, ar fi capabil sa , daca este sa reluam o lozinca din era sovietica", a apreciat expertul.

Potrivit acestuia, "nici marca tehnologia hipersonica nu figureaza printre prioritatile imediate ale industriei de resort, din cauza costurilor uriase. Pe de alta bombardierele Tu-160 si Tu-95 pot face foarte bine fata cerintelor momentului si vor mai servi multi ani. Rusia nu este in pragul unui conflict nuclear cu SUA, iar americanii nu lucreaza la vreo arma super sofisticata, determinand Moscova sa lanseze un astfel de proiect extrem de scump", a subliniat Starchak.

Colegul sau, Viktor Murahovski atrage atentia asupra faptului ca proiectul noului bombardier a fost scos la lumina intr-un moment in care conceptul de utilizare a aviatiei in lume se schimba destul de rapid. "Sa gandim astfel: din informatiile disponibile si din experienta noastra in astfel de proiecte, este evident ca noua masina nu va intra in fabricatie in urmatorii 10 ani. Cine poate spune cum va evolua aviatia in urmatorul deceniu. In ceea ce ma priveste, eu cred in varianta avioanelor fara pilot, a dronelor, ca element central al bataliilor aeriene, drone echipate cu armement cu raza lunga de actiune", a afirmat expertul.

Tragand o concluzie, Starchak este de parere ca "discutiile despre PAK DA in conditii de economisire a resurselor financiare, dar intr-o conjunctura politica avantajoasa, sunt, mai degraba, o tentativa a diferitelor corporatii si departamente de a atrase surse de finantare. Bugetul apararii este ademenitor. Astfel ca responsabilii diferitelor domenii de activitate se grabesc sa propuna tot felul de noutati "de perspectiva". Esential este sa atraga atentia ministerului apararii, a Kremlinului, a industriei si, normal, sa obtina bani. In ceea ce priveste produsul final, drumul de la "schita la realitate este, de cele mai multe ori, foarte lung", a mentionat expertul.