Preţul unei asigurări RCA încheiată pentru acelaşi autovehicul şi şofer poate fi de două sau trei ori mai ridicat decât cea mai ieftină poliţă disponibilă pe piaţă, în funcţie de compania care o emite, reiese din datele afişate pe site-urile care încheie online astfel de contracte.


Astfel, în varianta pentru şase luni, cea mai ieftină poliţă RCA costă 161 lei, iar cea mai scumpă poate fi încheiată pentru 534 lei. Pentru 12 luni, poliţa RCA are un preţ minim de 293 lei şi unul maxim de 1.007 lei. Conform legii, poliţa RCA este obligatorie. Prin intermediul acestui contract de asigurare, persoanele prejudiciate în urma unui accident auto produs din vina conducătorului auto asigurat primesc despăgubiri pentru daunele materiale şi/sau vătămările corporale suferite.

Scopul poliţei este ca persoanele păgubite să primească obligatoriu despăgubiri pentru daunele suferite, independent de situaţia materială a celui care a produs paguba. Potrivit Codului Rutier, şoferilor depistaţi fără RCA li se va reţine talonul maşinii şi plăcuţele de înmatriculare. În 2011, veniturile din subscrieri RCA au cumulat aproape 2 miliarde de lei şi au reprezentat un sfert din totalul pieţei de asigurări generale şi de viaţă. Alături de poliţele faculative auto CASCO, care anul trecut au generat tot 2 miliarde de lei, cele două tipuri de contracte de asigurare au o pondere de peste 50% din veniturile industiriei.

Prin practicarea de tarife scăzute la RCA, companiile reuşesc, pe termen scurt, să atragă numeroşi clienţi şi, implicit, să îşi majoreze veniturile din subscrieri şi cota de piaţă. Pe de altă parte, un nivel scăzut al preţurilor la RCA nu poate fi sustenabil pe termen lung, în condiţiile în care creşterea portofoliului de poliţe va avea ca efect şi majorarea frecvenţei daunelor şi a despăgubirilor pe care asigurătorul trebuie să le achite. În plus, valoarea parcului auto naţional s-a modificat semnificativ în ultimii zece ani, maşiniile fiind mai scumpe, şi a condus la creşterea daunei medii.

De asemenea, limitele de despăbubire ale poliţelor RCA au crescut, în acest an, de la 750.000 la 1.000.000 de euro, în cazul daunelor materiale din accidente rutiere, şi de la 3,5 milioane la 5 milioane de euro, pentru vătămări corporale şi decese. În 2008, limita de despăbubire în cazul daunelor materiale din accidente rutiere era de 150.000 euro, iar la vătămări corporale de 750.000 euro. În acest context, societăţile care practică tarife scăzute la poliţele RCA au început să aibă dificultăţi în achitarea despăgubirilor către şoferii prejudiciaţi.

Practic, pentru a aduce autovehiculul avariat la starea iniţială, şoferii prejudiciaţi au fost nevoiţi să achite din propriul buzunar contravaloarea reparaţiilor efectuate în service-urile auto, urmând ca recuperarea banilor de la asigurător să se facă pe cale amiabilă sau în justiţie, sau au acceptat de la companie o sumă inferioară valorii daunei. Tergiversarea achitării daunelor a avut ca efect şi creşterea numărului de reclamaţii înaintate CSA. Astfel, în 2011, instituţia a primit 7.570 de reclamaţii privind serviciile asigurătorilor şi brokerilor, majoritatea vizând asigurările auto.  
Poliţele RCA şi CASCO deţin cumulat 89,79% din totalul reclamaţiilor, de la 91,52% în 2010. Totodată, tarifele scăzute la RCA atrag după sine şi pierderi pentru asigurătorii care emit astfel de contracte, cu impact asupra rezultatului net al industriei, care, în ultimii cinci ani, a fost negativ. Anul trecut, pierderile nete ale asigurătorilor au atins 329,7 milioane lei, în creştere de opt ori faţă de nivelul consemnat în 2010. Potrivit CSA, societăţile autorizate să emită RCA sunt ABC Asigurări, Allianz-Ţiriac Asigurări, Generali România, Asirom, Euroins, Astra Asigurări, Omniasig, Carpatica Asig, Groupama Asigurări, UNIQA Asigurări şi City Insurance.