"O dovadă directă în acest sens o constituie profitabilitatea în scădere a afacerilor, scădere evidenţiată de scăderea veniturilor bugetare având ca sursă impozitul pe profit", arată asociaţia, într-un comunicat.  AOAR arată că sunt greu de înţeles măsuri precum creşterea accizei pe combustibili, pentru finanţarea lucrărilor de infrastructură, în condiţiile în care Guvernul nu utilizează banii europeni disponibili pentru acest sector.

"Alocarea acestor fonduri în lipsa unui Master Plan pentru infrastructura de transport rutier a României, document ce ar fi trebuit aprobat prin lege de către Parlament, propunere făcută public de către AOAR încă din anul 2009 şi refuzată sistematic de toate guvernele, ca şi cheltuielile constant neclare efectuate de CNADNR, reprezintă tot atâtea semne de neîncredere în politica fiscală şi de investiţii anunţată de Guvern", se menţionează în comunicat.

Cu toatea acestea, reprezentanţii asociaţiei spun că înţeleg necesitatea acoperirii multiplelor cheltuieli bugetare obligatorii, unele fiind generate de măsurile inconsecvente adoptate în 2010-2011. În plus, AOAR a constatat că în timp ce creşterea economică în anul 2014 este apreciată ca o garanţie întreg ansamblul de măsuri fiscale nu vizează în niciun fel susţinerea mediului de afaceri.

"Afirmatiile publice referitoare la menţinerea cotei de impozitare de 16% şi a TVA la 24% ca măsuri suficiente pentru a satisface mediul de afaceri reprezintă o reluare, identică, a declaraţiilor guvernelor din 2009 şi 2010 (până la creşterea TVA de la 19% la 24%)", se precizează în comunicat. AOAR susţine lărgirea bazei de impozitare, inclusiv adoptarea unor măsuri impopulare, cu condiţia ca sursele financiare să fie folosite eficient, dar respingere creşterea fiscalităţii cu scopul finanţării excesive a cheltuielilor destinate funcţionării administraţiilor centrale şi locale, inclusiv prin investiţii fără impact economic sau social.

Guvernul va introduce o acciză de 7 eurocenţi la litrul de carburant, fie benzină, fie motorină, banii astfel colectaţi urmând să fie vărsaţi într-un fond special destinat investiţiilor în infrastructura rutieră. Accizele vor creşte anul viitor cu 4,77%, rata medie anuală a inflaţiei calculată în septembrie, Guvernul anticipând că va încasa suplimentar la buget de 3,44 miliarde lei din această indexare, din creşterea accizelor la benzină şi motorină şi din interzicerea primelor la vânzarea de tutun şi alcool.

Totodată, Executivul va introduce plata impozitului pe proprietate pentru construcţiile speciale exceptate până în prezent, a anunţat premierul Victor Ponta. Impozitul pe construcţii speciale va fi 1,5% din valoarea construcţiei şi va fi calculat, în cazul infrastructurii de drumuri, şi în funcţie de trotuare şi semne de circulaţie, fiind pus şi pe jgheaburi şi piloni antene telefonie mobilă, radio şi tv, instituţiile publice fiind însă scutite de plată.

Impozitul va fi impus atât firmelor româneşti, cât şi celor străine care lucrează în România prin intermediul unui sediu permanent, precum şi firmelor cu sediu social în România înfiinţate conform legislaţiei europene, urmând însă să fie exceptate de la plată instituţiile publice, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, asociaţiile, fundaţiile şi alte persoane juridice fără scop patrimonial, conform proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru introducerea impozitului.

Impozitul va fi aplicat pentru construcţii precum centrale hidroelectrice, staţii şi posturi de transformare, staţii de conexiuni, centrale termoelectrice şi nuclearo – electrice, piste şi platforme, sonde de ţiţei, gaze şi sare, rampe de încărcare – descărcare, coşuri de fum şi turnuri de răcire, iazuri pentru decantarea sterilului, heleştee, iazuri, bazine; ecluze şi ascensoare; baraje, jgheaburi pentru piscicultură, infrastructură transport feroviar, infrastructură drumuri: alei, străzi, autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulaţie, marcaje, etc), linii şi cabluri aeriene de telecomunicaţii (stâlpi, circuite, cabluri, traverse, console), platforme, turnuri şi piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobilă, radio, tv, lacuri artificiale de acumulare, construcţii pentru transportul energiei electrice, canale de irigaţii.

Măsurile au fost criticate de către companii şi asociaţii ale investitorilor.

Camera de Comerţ Americană în România - AmCham, organizaţie care reuneşte 350 de companii americane, internaţionale şi locale, cu investiţii totale de peste 10 miliarde dolari şi 200.000 de locuri de muncă, apreciază că măsurile fiscale anunţate de Guvern determină o agravare fără precedent în ultimii 20 de ani a poverii fiscale pe care contribuabilii români trebuie să o suporte şi totodată vor afecta negativ investiţiile şi competitivitatea produselor româneşti.

"AmCham România îţi exprimă îngrijorarea faţă de noul val de impozite şi taxe anunţate în ultima vreme de către Guvernul României. Împreună cu creşterile de fiscalitate impuse deja în legislaţie, fără o consultare prealabilă şi transparentă cu mediul de afaceri, astfel de decizii determină o agravare, fără precedent în ultimii 20 de ani, a poverii fiscale pe care contribuabilii români vor fi obligaţi să o suporte", a arătat recent AmCham, într-un comunicat.

Premierul Victor Ponta a replicat susţinând că taxele în România sunt mici decât în SUA şi în ţările europene, scrie Mediafax.