Pentru una dintre unităţile la care s-a constatat frauda (SC Nicolin SRL), prin substituirea cărnii de vită cu cea de cal, ancheta a fost finalizată şi au fost luate măsurile legale. Pentru celelalte două cazuri, ancheta este în desfăşurare.

”În aceste situaţii nu este cazul unui risc pentru sănătatea publică, ci al unuia de înşelare a consumatorilor şi al practicii frauduloase. Toate cantităţile de alimente la care a fost identificată substituţia cărnii de vită cu cea de cal au fost supuse procedurilor de retragere de la comercializare şi distrugere”, precizează reprezentanţii ANSVSA.

 

Autoritatea a analizat 247 de probe, conform planului de control coordonat de Comisia Europeană privind stabilirea prevalenţei practicilor frauduloase în etichetarea anumitor alimente. Dintre acestea 100 au fost pentru identificarea ADN-ului de cal, iar restul de 147 de probe pentru indentificarea fenilbutazonei în carnea de cal. În cazul acestora nu au fost indentificate probe pozitive.

Pentru conformarea cu prevederile Recomandării Comisiei 99/2013/EU, referitoare la planul de control coordonat privind stabilirea prevalenţei practicilor frauduloase în etichetarea anumitor alimente, ANSVSA a transmis o Notă de serviciu în teritoriu, cu instrucţiuni detaliate de implementare. Ca urmare a acestei note de serviciu, DSVSA judeţene şi a Municipiului Bucureşti, în perioada 1 martie -10 martie 2013, au prelevat probe destinate controalelor oficiale pentru determinarea prezenţei proteinei de cal din produse alimentare şi a reziduurilor de fenilbutazonă din carne.

Testarea acestor probe a fost efectuată la Institutul de Igienă şi Sănătate Publică Veterinară din Bucureşti. Cheltuielile ocazionate pentru prelevarea probelor în cadrul programului de control coordonat au fost suportate în proporţie de 75% de către Uniunea Europeană.

Inţial era prevăzut a se preleva şi analiza un număr de 168 de probe, conform recomandării Comisiei de a se preleva o probă de carne de cal la 50 tone. Ca urmare a scăderii cererii pentru export în urma scandalului cărnii de cal, s-a redus şi numărul tăierilor în abator, implicit cantitatea de carne de cal şi numărul probelor analizate.

Rezultatele acestor probe, recoltate şi analizate în cadrului planului coordonat de control, au fost transmise de ANSVSA, în data de 8 aprilie, Comisiei Europene, conform angajamentelor asumate.

În urma analizei tuturor datelor primite din partea statelor membre, Comisia Europeană va elabora un raport preliminar, care va fi prezentat şi discutat în reuniunea Comitetului Permanent pentru Siguranţa Lanţului Alimentar, din data de 16 aprilie.

Tipurile de produse alimentare din care s-au prelevat probe au fost: carne tocată, carne preparată (mici traşi, pastă de mititei), produse din carne şi produse compuse conţinând carne de vită, fierte sau afumate, produse din carne gătite pe bază de carne tocată, produse compuse pe bază de foietaj şi carne tocată etc) din producţia internă, din schimburi intracomunitare sau importuri. 

Probele s-au prelevat din produse de la carmangerii, restaurante, cantine, unităţi de catering, patiserii, fast-food-uri, unităţi tip supermarket, hipermarket etc.

În ceea ce priveşte detectarea reziduurilor de fenilbutazonă, recomandarea Comisiei a fost de a se preleva o probă de carne de cal la 50 tone. Probele au fost recoltate din abatoare şi unităţi de tranşare independente.