In ianuarie anul viitor, va fi realizat primul zbor de proba al unui model demonstrativ, cu utilizarea celor mai avansate tehnologii. Avionul va fi dotat cu un motor pus la punct de ministerul apararii in colaborare cu Mitsubishi Heavy Industries. Scopul proiectului vizeaza crearea unui motor usor, dar puternic, folosind componente fabricate de diferite companii.

IHI, care s-a ocupat de proiectarea turbinei, spre exemplu, a decis sa foloseasca aliaje ceramice, niciodata utilizate la constructia unor motoare de avioane. Ele sunt mai usoare decat aliajele traditionale din nichel si pot suporta temperaturi de pana la 1400 grade Celsius.

Ministerul nipon al apararii vrea sa se concentreze, in primul rand, pe motor, fiind inca vii in memorie problemele aparute in dialogul cu SUA cand, in 1987, Japonia a analizat posibilitatea producerii unui avion propriu de lupta, pentru a inlocui aparatele americane. „Japonia nu dispune de baza tehnologica pentru proiecte proiecte. Ea trebuie sa realizeze un avion impreuna cu SUA, luand ca model F-16”, a venit, la acea data, replica americanilor, care au obligat, practic, Tokyo, sa renunte la planurile lui.

Atunci, Japonia dorea un avion de lupta antisovietic, capabil sa zboare la altitudini joase, sa nu fie detectat de radare si sa atace cu rachete navele inamicului. Mitsubishi Heavy Industries si alte intreprinderi japonezedetineau capacitatile industriale necesare fabricarii unor sisteme de radare performante, a fuselajului si rachetelor.

Ce-i lipsea Japoniei era un motor potrivit. Iar toate incercarile de a obtine ajutorul expertilor americani, s-au soldat cu esec. „Initial, am crezut ca americanii refuze sa ne proiecteze un motor din cauza inapoierii noastre tehnologice. Ulterior am inteles ca se tem de dezvoltarea noastra”, isi aminteste unul dintre functionarii ministerului nipon al apararii, care a participat la tratativele de la acel moment.

Acum, Tokyo lanseaza o noua incercare. Vor exista alte comentarii din partea SUA, dar, sublinia Nikkei, va fi nevoie si de foarte multi bani.