Unele dintre aceste scenarii par să ţină mai degrabă de science fiction, altele sunt considerate puţin probabile, dar astfel de ameninţări nu mai pot fi ignorate.

Sectorul aviatic 'este supus zilnic unor numeroase atacuri, iar autorii acestora se comportă tot mai mult precum combatanţii în război. Avem de-a face cu strategii militare de recunoaştere şi de atac', a explicat Alain Robic - expert în apărare cibernetică - într-o prezentare la salonul aeronautic ce se desfăşoară la Paris în perioada 15-21 iunie, scrie agerpres.

La fel ca alte sectoare de transport, cel aerian este expus tot mai mult interconexiunilor crescânde între sistemele de informare şi de comandă. De exemplu, un expert american în domeniu, Chris Roberts, a stârnit panică după ce a declarat că a reuşit să preia comanda unui Boeing 737 şi să-i modifice traiectoria folosindu-se numai de sistemul de divertisment audio-video instalat la bordul avionului. Afirmaţia sa, criticată vehement de unii experţi, a fost luată foarte în serios de FBI, care l-a chemat la o audiere.

Există însă specialişti care susţin că astfel de riscuri sunt totuşi minime. 'Au fost create atâtea bariere pentru a separa cabina de pilotaj de cea de pasageri, încât ar fi foarte greu pentru un hacker să pirateze instrumentele unui avion şi să preia comanda acestuia', a declarat - tot la salonul aeronautic de la Paris - directorul pentru tehnologie şi inovaţie al Airbus, Jean Botti. El a admis totuşi că, în timpul dezvoltării aparatului Airbus 380, informaticienii companiei Airbus au reuşit să-i pirateze comenzile, astfel că ulterior inginerii au luat măsuri pentru eliminarea acestui risc.

Alte riscuri se întâlnesc şi în controlul traficului aerian. De exemplu, un hacker ar putea să mute pe ecranul radar un avion sau chiar să-l elimine complet. Şi dronele pot fi folosite de hackeri, după cum explică David Stupples, profesor de electronică la City University din Londra, el atenţionând că dronele pot interfera cu sistemele de comandă ale avioanelor prin semnalele radio. Trimiterea unui astfel de semnal către un avion ce se află în faza de apropiere la aterizare poate provoca un accident în urma perturbării comenzilor, consideră Stupples. Totuşi, sistemele informatice ale companiilor aeriene sunt foarte complexe şi numai un număr restrâns de persoane au cunoştinţele necesare implantării unui virus, menţionează mai departe expertul citat.

La rândul său, specialistul francez în apărare cibernetică Charles Préaux notează că şi în eventualitatea unui atac informatic ce ar afecta instrumentele avionului, echipajul are posibilitatea să preia manual controlul aparatului. El sesizează însă un alt aspect, şi anume expunerea sistemelor concepute până în anii 2000 unor riscuri apărute foarte recent. 'Atunci când un sistem este realizat, se iau în calcul toate scenariile de atac cunoscute sau cele probabile. Însă în această etapă nu pot fi avute în vedere ameninţările ce survin ulterior', explică Charles Préaux.

Alţi specialişti sunt de părere că pericolele cele mai mari nu sunt reprezentate de intruziunile externe, ci de posibilele erori ale celor care intervin în respectivele sisteme, mai ales în timpul reparaţiilor sau operaţiunilor de întreţinere.

Pe de altă parte, în timp ce marele public este preocupat mai ales de astfel de scenarii, companiile sunt îngrijorate în primul rând de atacurile cibernetice care au ca scop sustragerea de secrete economice ori sabotarea activităţii lor, cum ar fi de exemplu întreruperea funcţionării unei linii de producţie a avioanelor.