1. In urma cu aproape 14 luni, la 29 noiembrie 2013, pilotul unui avion al companiei mozambicane LAM a prabusit in mod intentionat aparatul la mansa caruia se afla, un Embraer 190. Colosul zburator s-a lovit de Pamant in nord-estul Namibiei. Decolase de la Maputo, cu destinatia Luanda si avea la bord 33 de persoane.

Potrivit rezultatelor anchetei, comandantul s-a inchis in cockpit, impiedicandu-l pe copilot sa intre si a ignorat semalele de alarma.

2. Mult mai cunoscut este accidentul din 1999, incare a fost implicat un avionul Boeing 767 apartinand companiei EgyptAir. Indreptandu-se spre Cairo, aparutul a disparut de pe ecranele radarelor la scurt timp de la decolararea de pe aeroportul din New York. Epava a fost gasita in largul coastelor Massachusetts. O drama soldata cu 217 morti.

Agentia americana pentru securitatea transporturilor (NTSB) a ajuns la concluzia ca a fost vorba de o sinucidere a copilotului. Analiza cutiilor negre a confirmat faptul ca acesta a fost singur in cabina pe durata unei pauze a comandantului de zbor, dupa ce aparatul atinsese viteza de croaziera.

Potrivit inregistrarilor, copilotul a rostit o scurta rugaciune: "Imi incredintez viata lui Dumnezeu!". Imediat, pilotul automat a fost decuplat, iar avionul a cazut, practic, in picaj.

3. Trei ani mai tarziu, la 19 decembrie 1997, un Boeing 737 al companiei SilkAir, filiala a Singapore Airlines, s-a prabusit intr-un rau la numai 30 de minute dupa plecarea din Jakarta. Bilantul: 104 morti. Potrivit anchetatorilor americani, accidentul a fost rezultatul actiunilor pilotului, care a vrut sa-si puna capat zilelor. Partea indoneziana a respins aceasta ipoteza, in conditiile in care cutiile negre au fost inutilizabile: pilotul le debransase de la sistem inainte de prabusire.

Conform presei, care a sustinut versiunea sinuciderii, comandantul de zbor fusese sanctionat disciplinar si retrogradat, cu diminuarea corespunzatoare a salariului, fapt care ii agravase problemele financiare.

4. La 21 august 1994, in timpul unui zbor Agadir-Casablanca, pilotul unui ATR-42 al Royal Air Maroc a prabusit deliberat aparatul care avea la bord 43 de persoane. Cutiile negre au dezvaluit surprinderea exprimata de copilot de actiunile comandantului de zbor, total neconforme cu regulamentul aerian. Investigatorii au concluzionat ca a fost vorba de o sinucidere, mai ales ca ultimele cuvinte ale comandantului au fost: "Sa mor, sa mor...".

5. 9 februarie 1982. Pilotul unui DC-8 al Japan Airlines a adus aparatul sau in picaj in timpul operatiunilor de aterizare. Avionul s-a izbit de pamant nu departe de Tokyo. Un gest soldat cu 24 de morti. Verdictul anchetei: o criza de nebunie suicidara.