Noua strategie a conducerii Azomureş vizează "întoarcerea spre piaţa românească" în următorii trei ani, perioadă în care ponderea producţiei de îngrăşăminte livrate pe piaţa internă va creşte de la 30% la 60-70%, a declarat directorul general al companiei, Mihai Aniţei.


El a arătat că schimbarea strategiei de business a avut în vedere "potenţialul enorm" al pieţei interne, deşi combinatul exportă acum la preţuri cu aproximativ 15% mai mari faţă de cele practicate pentru piaţa românească. "Acum dăm în jur de 30% la intern şi vrem să ajungem la 60-70% din totalul producţiei. În cifre, vrem să ajungem la 800-900.000 de tone de îngrăşăminte pe an", a spus Aniţei, într-o conferinţă de presă prilejuită de împlinirea a 50 de ani de la înfiinţarea combinatului, preluat în acest an de grupul elveţian Ameropa.

Aniţei a menţionat că Ameropa mai are în portofoliu un producător, unde politica a fost aceeaşi, de orientare spre piaţa internă. Azomureş a înregistrat în primele nouă luni o cifră de afaceri în scădere cu 1,5%, la 1,276 miliarde lei (287,9 milioane euro), pe fondul opririi combinatului timp de o lună pentru revizie, iar profitul net a scăzut cu o treime, la 193,5 milioane lei (43,6 milioane euro).

Traderul elveţian de îngrăşăminte chimice şi cereale Ameropa Holding a preluat în luna martie controlul Azomureş, de la investitori turci. Atunci, Ameropa a cumpărat indirect 75,87% din acţiunile Azomureş, iar apoi a derulat o ofertă de preluare prin care şi-a majorat participaţia la 96,49% şi a plătit 240,8 milioane lei (aproape 54 milioane euro) pentru pachetul de 20,62% cumpărat în ofertă. Ameropa a atins astfel nivelul de la care avea dreptul să solicite celorlalţi acţionari ai Azomureş să îi vândă acţiunile înainte de delistare. La finele lunii august, Ameropa a anunţat că va delista Azomureş şi a a propus un preţ similar celui din oferta de preluare, de 2,22 lei/acţiune, pentru fiecare titlu deţinut de acţionarii minoritari, urmând să plătească 40,8 milioane lei pentru titlurile respective.

Azomureş este principalul producător de îngrăşăminte chimice din România, asigurând aproximativ 30% din consumul intern, diferenţa fiind acoperită de importuri şi Interago. Combinatul produce anual cel puţin 1,2 milioane de tone de îngrăşăminte.